Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Gislaved kn, BÅRARYD 3:4 M.FL. BÅRARYDS KYRKA

 Anläggning - Värdering

BÅRARYDS KYRKA
1/1/07
Motivering
Kvarter A har en typisk efterkrigstida karaktär med rader av vårdar
med låg profil inom en gräsmatta. Detta är en vanlig företeelse
på svenska kyrkogårdar. Ett fåtal högresta äldre vårdar står för ett
historiskt djup. Endast en grav har bibehållit sin grusbädd, ett tidigare vanligt gravskick på kyrkogården, dess värde är närmast av pedagogisk art. Ett karaktärsskapande inslag utgör den Gislowska
familjegraven med sina stora vårdar. C T Gislows vård minner om
den ene grundaren till Gislaveds Gummifabriks AB, ortens mestbetydelsefulla
industri.

Kvarter B och E är gamla köpegravskvarter med ett rikt bestånd av
vårdar från olika tider, vilket ger ett dynamiskt intryck. Äldst är två
handhuggna vårdar som representerar gravkulturen i bygden innan
industrialismen. Troligen står de på sina ursprungliga platser. Den
första industriella gravvårdsproduktionen utgörs av fyra gjutjärnsvårdar
från bygdens järnbruk. Det förra sekelskiftets ståndssamhälle
illustreras av en mängd påkostade granitvårdar, varav tio med bevarad
grusbädd och inramning. Denna samlade grupp av grusgravar
är karaktärsskapande och har ett mycket högt kulturhistoriskt värde
genom den bild de förmedlar av kyrkogårdens tidigare utseende.
Vårdar med titlar som kyrkovärd och hemmansägare understryker
kvarterets status. I en klass för sig står disponent Wilhelm Gislows
antikiserande mausoleum från 1927, vilket dels berättar om en av
grundarna till Gislaveds betydelsefulla gummifabrik, dels är ett arkitektoniskt
verk av hög kvalitet. Som en kontrast mot det tidiga
1900-talets gravkultur står efterkrigstidens låga vårdar, ett uttryck
för folkhemmets kollektivistiska ideal.

Kvarter C har en typisk efterkrigstida karaktär med rader av låga,
tämligen anonyma vårdar i gräsmatta, ett uttryck för folkhemmets
kyrkogårdsideal. Detta är en vanlig syn på svenska kyrkogårdar. Det
kulturhistoriska värdet ligger i de äldre vårdar som samlats i västra
änden. Handhuggna 1600- och 1700-talsstenar berättar om den
lokala gravkonsten innan industrialismen och ett gjutjärnskors representerar
den första industriella gravkonstframställningen, knuten
till bygdens järnbruk.

Kvarter D företer ett blandat gravvårdsbestånd. Den tidigare gestaltningen
med grusgravar är helt ersatt av sammanhängande gräsmatta.
Detta har till följd att det kulturhistoriska värdet ligger hos enskilda
vårdar. Det gamla, ofta högresta, vårdbeståndet från 1900-talets
början ger kvarteret ett historiskt djup och ett dynamiskt uttryck.
Vårdar med titel berättar om det bondesamhälle som ännu levde
kvar vid 1900-talets början.

kyrkogården som helhet
Båraryds kyrkogård har medeltida ursprung, men fi ck nuvarande
rektangulära utsträckning i samband med kyrkans uppförande 1880.
Kallmurar, smidesgrindar och välväxt trädkrans stammar från denna
tid och betyder mycket för intrycket av en traditionell landsbygdskyrkogård.
Uppbyggnaden är symmetrisk med kyrkan som en del
av en öst-västlig axel från ingången i väster till disponent Wilhelm
Gislows mausoleum i öster. Ursprungligen förstärktes symmetrin
genom rätvinkliga gångar åt varje väderstreck, men fl era av dessa
är idag igenlagda. Från en omplanering 1935 återstår fyra storväxta
ädelcypresser söder om kyrkan.
Om kyrkogårdens historia innan 1880 minner ett antal handhuggna
gravstenar från 1607 – 1856, varav endast två kan tänkas stå på
ursprunglig plats. Dessa stenar besitter höga värden som uttryck
för bygdens lokala gravkonst innan industrialismen. Den tidigaste
industriella gravvårdstillverkningen skedde vid järnbruken i bygden
och representeras av några gjutjärnsvårdar. Gravkvarterens vårdbestånd
är tämligen blandat, i de båda västra kvarteren är det dock
nästan renodlat efterkrigstida. Mest dynamiskt och sammansatt är
det sydöstra kvarteret, B, med fl era högresta stenar från förra sekelskiftet.
Inom kvarteret fi nns tio av kyrkogårdens elva bevarade
grusgravar, vilka här ger en samlad och värdefull bild av kyrkogårdens
karaktär från förra sekelskiftet, i övrigt tämligen utslätad. En
av nämnda grusgravar har ett s.k. sorgeträd, ett stämningsskapande
inslag i kyrkogårdsidealet kring 1900. Kyrkogårdens mest anslående
gravar tillhör bröderna Gislow, vilka grundade den för orten så viktiga
gummifabriken i Gislaved. Den ena graven är det ovannämnda
klassiserande mausoleet från 1927 och den andra en stor häll från
1933 med stenram och högrest sten. Dessa båda gravar är synnerligen
värdefulla, dels för förståelsen av Gislaveds 1900-talshistoria
dels som konstnärligt gestaltade monument.
På en del av kyrkogårdens främst äldre vårdar fi nns titel. Genom
dessa förmedlas en bild av Båraryds historia under 1800- och 1900-
talen, från bondesamhället till uppkomsten av industriorten Gislaved.
Kyrkogårdar rymmer information om personer, gårdsnamn
och försvunna yrken. På en kyrkogård är det naturligt att gravvårdar
och gravrätter ändras. Det är dock viktigt att man i den långsiktiga
förvaltningen är uppmärksam på att bevara de olika delarnas karaktär
och att gravvårdar från olika tider finns representerade.

Att tänka på i förvaltning av kyrkogården:
- Kyrkogården ingår i en samlad kyrkomiljö med intilliggande f.d.
skola.
- Kallmurar, grindstolpar, smidesgrindar, grusgångar och trädkrans
är viktiga delar av kyrkogårdens gestaltning.
- Vårdar äldre än 1940 eller med titel bör bevaras på plats, inklusive
eventuella arrangemang som grusbädd, inhägnad och sorgeträd.
Vårdar äldre än 1850 eller av gjutjärn skall fi nnas med på kyrkans
inventarieförteckning.
- Gislows mausoleum är uttryck för en närmast storstadsmässig
kyrkogårdskultur.