Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Gislaved kn, STENGÅRDSHULTS PRÄSTGÅRD 3:1 STENGÅRDSHULTS KYRKA

 Anläggning - Värdering

STENGÅRDSHULTS KYRKA
6/22/05
Motivering
KYRKOMILJÖN - Stengårdshults kyrka är belägen ovanför en sjö i utpräglad skogsbygd. Kyrkplatsen är medeltida. Invid kyrkogården finns tidigare prästgård och skola.
KYRKOANLÄGGNINGEN - Den lilla kyrkogården som sluttar åt söder är terrasserad och omges av stödmurar samt trästaket. En grusgång omsluter kyrkan. I väster står en utpräglat nationalromantisk klockstapel från 1912 med spånad och tjärad fasad. Arkitekt var Torben Grut. Gravarna ligger i nord-sydliga rader, bland dem märks två gjutjärnskors och två 1600-talstenar.
KULTURHISTORISK KARAKTERISTIK OCH BEDÖMNING - Den föga förändrade kyrkan är uppförd 1912 efter ritningar av den välkände arkitekten Torben Grut, mannen bakom bl.a. Stockholms stadio. Exteriören speglar - i enlighet med tidens ärlighetskrav - interiörens form och kan karaktäriseras som en basilika. Den klassicerande fasaden bär en vit lockpanel under branta takfall. Kyrkorummet är ett konsekvent och enhetligt exempel på nationalromantikens ideal. Interiören är påtagligt långsträckt och präglas av en klassicism uppblandad med fornnordiska element. Takkonstruktionens snedsträvor, bjälkar och tassar leder tankarna till hallbyggnader. Långsidornas dubbla fönsterrader svarar för ett rikt och delvis dolt ljusinsläpp. Den genomgående ljust gråvita färgsättningen är bibehållen sedan byggnadstiden. Gerda Höglunds monumentala och mörka altartavla från 1925 utgör en fixpunkt i rummet. All inredning, alla fönster, portar och dörrar är ursprungliga. Ett undantag utgör den stramt modernistiska - men välanpassade - orgeln från 1968. Från den gamla kyrkan härrör en under läktaren placerad barockpredikstol, oljemålning, krucifix, epitafium och medeltida madonnahuvud.
ATT SÄRSKILT TÄNKA PÅ i förvaltning och användning av kyrkan och kyrkomiljön:
- Kyrkans framträdande läge i landskapet, tillsammans med prästgård och skola.
- Kyrkans exteriör är en god representant för det tidiga 1900-talets nationalromantik.
- Interiörens enhetliga prägel av byggnadstidens ideal.
- Den sammanhållna ursprungliga inredningen.
- Gerda Höglunds altartavla.
- Bevarad inredning och inventarier från gamla kyrkan.
- Kyrkogårdens grusgång, stenmurar, klockstapel och äldre gravvårdar.