Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Svalöv kn, TORRLÖSA 21:3 TORRLÖSA KYRKA

 Anläggning - Värdering

Torrlösa kyrka, TORRLÖSA KYRKA
6/26/15
Motivering
Kulturhistorisk karaktärisering för Torrlösa kyrkoanläggning
Torrlösa by ligger samlad längs landsvägen med två kyrkogårdar på var sida vägen och
före detta skolan/församlingshemmet mitt i byn. Omgivningen är ett svagt böljande
odlingslandskap. Några kilometer från kyrkan ligger Trolleholms gods vars ägare haft
stort inflytande över kyrkan.

Gamla kyrkogården är gräsbesådd och visar grunden av den medeltida kyrkan. En
minnessten påminner om det rivna gravkoret där bland andra Sophie Brahe är
begravd och här finns också ett lapidarium.
Nya kyrkogården ger ett öppet och uppluckrat intryck. Den är mestadels gräsbesådd
med enstaka gravplatser. Vissa delar är dock uppbyggda med gravplatser med singel
och buxbomsinramning enligt sent 1800-tals ideal.

Kyrkan har formen av ett grekiskt kors, med långhus med halvrund avslutning i öster,
korsarmar i söder och norr och kvadratiskt torn i väster. Kyrkan är byggd i gråsten
med dekorationer i tegel. Fönstren är i rundbågestil delade av tegelpelare. Taket är
täckt med tegel.
Kyrkan är ritad av Brunius. Torrlösa är hans första helt egna kyrka efter ombyggnader
av Lunds domkyrka och flera sockenkyrkor. Torrlösa är en av hans fem nya kyrkor och
den enda som har oputsade gråstensmurar. Korsformen använde Brunius både i
Torrlösa och Tullstorp kyrka.
I Torrlösa har Brunius både ritat, övervakat bygget och startat en tegelframställning.
Brunius karaktäristiska drag syns tydligt i fasaden som präglas av stort
hantverkskunnande. Rundbågefriserna, tegelomfattningarna i flera språng runt
muröppningar, blinderingarna och mönstermurningen i tegel på gavelröstena är
nyromanska och typiska för Brunius. Murarna av synlig huggen gråsten är ovanliga i
Skåne idag. Kyrkan är en 1800-tals-vision av medeltiden. Brunius ritningar mötte
mycket stort motstånd hos överintendentsämbetet som hellre såg en nyklassicistisk
kyrka och det tog flera år innan bygget kom igång. Kyrkan ger exteriört ett massivt,
tungt och ålderdomligt uttryck. Det bastanta tornet med fyra gavlar utan spira är
ovanligt.

Eriksholm/Trolleholms gods har haft stort inflytande över Torrlösa kyrka vilket syns
på många ställen. Två stora epitafier i kalksten, två inramade begravningssilverkransar
på väggarna i kyrkan, predikstolen med vapenkartuscher och ett
gravmonument utformat som en antik gavel på kyrkogården visar detta. På gamla
kyrkogården i det nu rivna gravkoret har godsets tidigare ägare begravts. Gustaf
Trolle-Bonde drev på att den nya kyrkan skulle byggas och ersätta medeltidskyrkan.
Tegelugnen, konstruerad av Brunius, tillverkade teglet till kyrkan. Ugnen fanns på
Trolleholms gods och gjorde tegel också till godsets ekonomibyggnader som likaså
ritades av Brunius. På Trolleholms gråstensmurar finns fortfarande kvar det
karaktäristiska fogbruk med svarta stenflisor som tidigare funnits mer på kyrkan och
nu finns bevarat mestadels på korsarmens norrsida.

Kyrkans gjutjärnsfönster är inte original utan tillkom 1894 men är oförändrade sedan
dess och fint exempel på den tidens kyrkofönster.

Interiört är kyrkan ljus och luftig, den har inte nyromanska drag utan ett
nyklassicistiskt uttryck. Kyrkan är som två olika kyrkor interiört och exteriört. I
Torrlösa kan man exteriört se Brunius typiska drag, men interiört har han inte fått
igenom sina ideal, kanske av ekonomiska skäl. Brunius ville helst ha murade
tegelkryssvalv och var mycket kritisk mot tunnvalv. Ändå blev det trätunnvalv i
Torrlösa.
Många olika tidsskikt finns representerade i inredningen, dock inget av Brunius.
Interiören präglas av restaureringen 1929 som i stora delar finns kvar. Bänkar, altare,
altaruppsats, skrank och altarrund är från denna tid. Trädopfunten från 1700-tal är
genom bemålningen samkomponerad med bänkarna från 1929.
Den senaste ombyggnaden 2010 med ny avdelning av korsarmarna är välgjord med
omsorg om detaljer som syns t ex i de specialgjorda dörrarna.

Orgeln är mycket anmärkningsvärd på grund av sin ålder och historia med flyttning
från S:t Maria kyrka i Helsingborg och personhistoria med organisten och
kompositören Buxtehude som spelat på den. Orgeln är en av landets äldsta spelbara
orglar, men är kraftigt ombyggd.
Läktarbarriären är vacker med många välbevarade målningar från 1500- och 1600-
talet.

Predikstolen och baldakinen från 1600-talet av Jakob Krembergs verkstad, med delar
förmodligen snidade av Kremberg själv, har kulturhistoriskt värde.
Altartavlan är en kopia av Carl Blochs målning i Sofia Albertina kyrka i Landskrona. I
Torrlösa har Jesus dock fått en skjorta vilket han ej bär i Landskrona.