Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Trelleborg kn, TOMMARP 12:1 VÄSTRA TOMMARPS KYRKA

 Anläggning - Värdering

västra tommarps kyrka, VÄSTRA TOMMARPS KYRKA
3/9/18
Motivering
Västra Tommarps by har medeltida ursprung. I närheten av kyrkan finns före detta skolan och prästgården, numera församlingshem. Några gårdar ligger kvar inne i den lilla byn, bland annat kyrkans granngård. Kyrkan är numera mer isolerad med en gräsplan åt väster på platsen för den tidigare prästgården.

En stenmur och delvis en trädkrans av lind omgärdar kyrkogården. Dekorativa järngrindar finns i muren. Kyrkogården karaktäriseras av sent 1800-tals ideal med gravplatser belagda med singel och omgärdade av buxbom enligt sydskånskt mönster. Här finns ovanligt stora gravplatser med flera stenar som förmodligen är gårdsgravar. En speciell grav är Bruzelius som var kyrkoherde under 44 år. Han var fornminnesintresserad och har en sten på en gravhög omgiven av elva mindre stenar som symboliserar hans barn men också anspelar på fornlämningar. Mot kyrkans mur finns huggna gravstenar från 1600-talet som tidigare legat i
kyrkgolvet.

Kyrkan är en romansk stenkyrka med långhus och smalare kor med rundad absid i öster. De svängda gavlarna tillkom på 1600-talet. Tornet byggdes på 1890 och försågs med tornhuv med spira klädd i koppar. Kyrkan är vitputsad, har rött tegeltak på långhus och kor och rundbågiga stora gjutjärnsfönster.
Kyrkan har kvar sin typiska planform sedan romansk tid med medeltida murverk. Absiden med blytak förstärker det romanska. Men det är 1800-talet som karaktäriserar med de stora fönstren och den svängda tornhuven på tornet som samspelar med de rundade gavlarna. Denna typ av gavlar i ”skånsk barockstil” från 1600-talet är ovanliga men återkommer i sydvästskånska kyrkor som Blentarp, Maglarp, Stora Hammar och Västra Ingelstad. Kyrkans ytterportar av T Wåhlin har stora dekorativa beslag i nygotisk stil i kontrast till den romanska kyrkan.

Kyrkorummet karaktäriseras av kryssvalv, stora gjutjärnsfönster med färgat blyglas, ekådrad bänkinredning och dekormålning. De medeltida valven möter nygotik och jugend i inredning och målning. Interiören präglas av Theodor Wåhlins omfattande renovering 1902. Wåhlins omdaning av koret är mycket omfattande. Det medeltida korvalvet, liksom samtida spår av kalkmålningar raserades helt och ersattes av en ny konstruktion. Det är ett sätt att renovera som idag ter sig främmande. Wåhlin själv menade att han ville ta fram medeltidskyrkornas särart i sina restaureringar men drog sig inte för att addera t.ex. tidstypiskt jugendinspirerade målningsdekorer och egna starka färger. I kor och absid finns rika målningssviter som tillför kyrkan en slående färgprakt. Målningarnas ansluter i motivval till de romanska målningarna men skiljer i färger och stilistiskt ut sig som något helt annat. Trots Wåhlins osentimentala behandling är koret och absidens uttryck värt att bevara och har i sig ett konstnärligt värde. Inventarierna nygjordes när han ansåg det behövdes. I Västra Tommarp ritade han ett lågt altarskåp som blottar absidens målningar och fönster på ett fint sätt. Vid alla renoveringar bör diskuteras i vilken mån sekelskiftets gotik/jugend ska dominera det medeltida kyrkorummet.

De romanska delarna visas i triumfbågen med de konstfullt huggna djuren som tillskrivs Mårten Stenmästares elev som brukar kallas Oxiemästaren. Lejon är ett vanligt motiv i romanska skånska kyrkor. Huggna lejon i triumfbågens vederlag finns även i närbelägna Hammarlöv kyrka. Inspiration kom från de lombardiska stenmästare som tog konsten från södern till Norden kring tiden för uppförandet av
Lunds domkyrka. Piscinan i absiden är romansk men flyttad dit. Det är ovanligt med romanska piscinor
men finns till exempel även i Felestad kyrka. Medeltida delar visas även på vinden där två romanska igenmurade fönster är synliga och fragment av romanska kalkmålningar finns på långhusets östvägg.

Den rikt snidade predikstolen från 1600-talet i skånsk bondbarock saknar tyvärr all originalfärg. Kyrkans äldsta inventarium är den romanska dopfunten, som dock inte har några inhuggna reliefer. Den välbevarade Molanderorgeln är av stort musikaliskt och kulturhistoriskt värde enligt orgelinventeringen, men i behov av renovering. I kyrkan finns en lätt mögeldoft. Gångmattan i långhuset bör tas bort och istället visa golvet av viktoriaplattor.