Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Svalöv kn, BILLEBERGA 9:3 BILLEBERGA KYRKA

 Anläggning - Värdering

Billeberga kyrka, BILLEBERGA KYRKA
6/26/15
Motivering
Kulturhistorisk karaktärisering för Billeberga kyrkoanläggning
Billeberga kyrka ligger centralt i den lilla byn mellan Braån och järnvägen, som båda
utgör fysiska barriärer i närmiljön. Denna placering, som idag förefaller så logisk, har
dock en begränsad historia. I början av 1800-talet lät dåvarande kyrkoherden Nils
Dunér sockenborna arbeta vid hans prästgård, som successivt gjordes om till ett
mönsterjordbruk, vilket gjorde att tiden och orken att hålla den medeltida kyrkan i
skick begränsades. Genom en lång kamp lyckades församlingen mot sin kyrkoherdes
vilja uppföra en ny kyrka på dagens plats, ca 100 m öster om den äldre anläggningen.
Den nya kyrkan blev centrum i omvandlingen av Billeberga till ett mer industri- och
serviceinriktat samhälle. Runt kyrkan märks idag inga spår av bondbyn, däremot den
gamla brandstationen och några tegelhus från tiden kring förra sekelskiftet. Kontinuiteten
till den gamla miljön finns kvar genom att den gamla kyrkogården är bevarad
som ödekyrkogård, och är plats för kyrkans nu använda minneslund.

Den nya kyrkogården karakteriseras av omväxlande grusade kvarter och omväxlande
gröna ytor. De västligaste ytorna är strama med grusgravar, omgärdningar av buxbom
och rygghäckar, som liksom utformningen med alléer är typiskt för mellankrigstidens
kyrkogårdsgestaltning. Mot norr är trädkransen ersatt av buskar som avskärmning
mot omgivningen. De östra ytorna har i huvudsak en rationell och informell karaktär
med gräsbesådda ytor, kvarter utan begränsning och flertalet gravplatser utan synlig
inramning. Anläggandet av urnlund, tätt på kyrkan, minneslund och askgravplats
bidrar till ny aktivitet och stärker intrycket av en kyrkogård i ständig förändring.

Framväxten av Billeberga kyrka har omgivits av många problem, vilket fört flera
namnkunniga arkitekter till samhället. Kyrkan byggdes 1861 efter Fredrik Wilhelm
Scholander som av smidighetsskäl anpassade handlingarna till Hans Jakob Strömbergs
liggande förslag. Den kyrka som uppfördes var tidstypiskt gotiskinfluerad kyrka, bred
och rymlig för att ge plats åt många, med välartikulerade entréer och droppformade
friser. Tornet försågs med trappgavlar åt alla väderstreck, något som vid tiden ansågs
som estetiskt misslyckat. Kyrkan drogs genast med tekniska problem, och när den
brann ner tvingades man återuppföra kyrkan efter Theodor Wåhlins ritningar. Han
behöll de flesta av den gamla kyrkans typiska drag, men lade bl.a. till ett säteritak i två
i nivåer, vilket på ett fint sätt löser upp de annars mycket breda takfallen. Wåhlins
lösning med en lanternin över koret, som dock inte var planerad från början, har ett
stort originalitetsvärde. Den runda himlaöppningen i valvhjässan ger koret ett fint
ljus, en konstnärligt skicklig lösning som möjligen kan associeras till internationella
förebilder. Utöver ovanstående mer ovanliga inslag präglas exteriören av sina spetsbågiga
masverksfönster i gjutjärn som ännu saknar innerbågar, något som ger en god
ljusföring interiört. Dagens färgsättning med vitputsade väggar och grå sockel efterliknar
den ursprungliga.

Kyrkans interiör karakteriseras helt av Theodor Wåhlins omdaning. Av stor betydelse
för upplevelsen av kyrkorummet är de tre skeppen, som ger en delning åt det annars
mycket breda långhuset. Mittskeppet är förhöjt med en hög spetsbågig triumfbåge i
fonden, drag som ger kyrkorummet en gotisk höjdsträvan. Variationen av stenmaterial
med granitsocklar, sandstenskapitäl och kalkstensgolv ger kyrkorummet en rik materialitet
och visar, liksom korets dekorationsmålningar av konsthantverkaren Ernestine
Nyrop, på en medveten och varsam bearbetning. Wåhlin tillförde gärna dekorationsmålningar
i sina kyrkor under 1910-talet. Även innerdörrarna är vackert utförda, i
synnerhet den mellan långhuset och vapenhuset.

Inredningen är väl sammanhållen, nästan uteslutande skapad av Wåhlin, vilket är av
betydande värde, då så pass kompletta kyrkoinredningar generellt är relativt sällsynt.
Bakom Wåhlins hand finns såväl altarring, bänkinredning, predikstol, orgelläktare och
-fasad, alla enhetligt brunlaserade i en kombinerad gotisk- och jugendinspirerad stil.
Även hans övriga inventarier, såsom dopfunten, psalmnummertavlorna och kollektbössan,
är av betydelse för helhetsintrycket. Till sist ska nämnas armaturerna från
samma tid; ljuslampetterna, plafonderna under orgelläktaren och de pregnant utförda
mässingskronorna, en belysning som förstärker kyrkorummets autenticitet.