Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Jönköping kn, BARNARP 6:1 BARNARPS KYRKA

 Anläggning - Värdering

BARNARPS KYRKA
1/1/07
Motivering
Kvarter A
Området har en sammansatt karaktär eftersom det utgörs av sinsemellan
olikartade småkvarter. Av störst värde är den sammanhållna
raden av påkostade gravvårdar från förra sekelskiftet längs
kyrkogårdsmuren. Dessa vittnar såväl om en gången tidsandas individualism
och statustänkande som genom de Wennbergska familje-
gravarna om industrialismen och dess stora betydelse för socknen.
Autenticiteten är något försvagad genom att grusbäddarna är borttagna.
Denna rad är likväl känslig för nytillskott och restriktivitet
bör iakttagas i avseende på detta. Befi ntliga vårdar bör bevaras på
plats. Övriga två ytor är små till utsträckningen och präglas av låga
vårdtyper från 1900-talet. Av intresse är de två grusbäddarna med
stenram, vilket ännu ca 1950 var ett nästan allenarådande inslag
på kyrkogården. Det är därför av vikt att vidmakthålla de relativt
få exempel som fi nns kvar. Var för sig är ”museikvarterets” vårdar
av trä, gjutjärn och sandsten av stort kulturhistoriskt värde. Träkorsen
vittnar om mindre bemedlade skikt av samhället och utgör
en kontrast till de Wennbergska monumenten. Det är sällan som
sådana yttringar bevarats på kyrkogårdar.

Kvarter B och C
Kvarter B och C har till stor del ett gemensamt uttryck genom sina
rader av låga katalogvårdar från mellan- och efterkrigstid, uppblandade
med resligare äldre vårdar. De speglar därigenom två olika
tider och deras respektive ideal. Kvarter B får sin särprägel genom
sina två västligaste rader med stora familjegravar med grusbädd och
stora vårdar. Detta utgör kyrkogårdens bäst sammanhållna område
med prägel av det tidiga 1900-talet. Liksom längs södra och östra
kyrkogårdsmuren är raden längs västra en utpräglad högreståndsyta.
Det är av stor vikt befi ntliga grusbäddar i kvarteret vidmakthålls
som en omistlig del av kyrkogårdens karaktär. De ger en bild av hur
stora delar av kyrkogården såg ut innan det sena 1900-talets rationaliseringar.
I detta sammanhang är det även viktigt att framhålla
bevarandet av de små grusgångarna inom B. Äldre vårdar i kvarteren
i övrigt ger dynamik åt dessa och speglar sin tids statussamhälle
medan de flertaligare låga vårdarna från mellan- och efterkrigstiden
visar på sin tids kollektivistiska anda. Titlar på de äldre vårdarna
är historiska dokument som berättar om såväl brukstraditionen i
socknen som om yrkesstolthet. Det är av stor vikt att de äldre vårdarna
bevaras på plats.

Kvarter D
Kvarter D är ett utpräglat högreståndskvarter, i hög grad knutet
till släkten Spånberg och dess betydelse som grundare av Norrahammars
bruk. Denna koppling manifesterar sig genom den stora
Spånbergska graven med dess resliga bautasten och järnstaket, väl
synligt över hela kyrkogården. Tre andra grusbäddar samverkar till
ett enhetligt intryck av högt kulturhistoriskt värde. Kvarteret är
mycket känsligt för förändringar och bör bevaras i befintligt skick
utan nytillskott.

Kvarter E-G
1871 års utvidgning präglas i dag av en blandning av gravvårdstyper,
vilken speglar gravkonstens utveckling under det senaste seklet. Genom
slopandet av större delen av grusgravarna så har kvarteren mist
mycket av sin ursprungliga sekelskifteskaraktär. Därför är det desto
viktigare att värna de grusgravar och grusgångar som fi nns kvar. De
påkostade vårdarna från 1900-talets första del framhäver individen
genom storlek och titlar, efterkrigstidens låga vårdar framhäver kollektivet
genom uniformitet och frånvaro av titlar. Nytillskott kan
accepteras i kvarteren, men äldre vårdar och/eller vårdar med titlar
bör bevaras på plats. Titlarna berättar om socknens industrihistoria
och vårdar med dessa utgör därigenom historiska dokument.

Kvarter H
Kvarter H har en enhetlig prägel av efterkrigstidens kyrkogårdsideal
med uniforma vårdar i räta rader. Genom vårdarnas enkelhet och
avsaknad på titlar understryks såväl jämlikheten på jorden som inför
Gud, något som kan kopplas samman med folkhemmets kollekti-
vistiska anda. Detta är en karaktär som fi nns företrädd på många
svenska kyrkogårdar. Ett estetiskt värde fi nns dock i enhetligheten,
varför nytillskott bör utformas i samklang med detta. Fåtalet äldre
vårdar eller vårdar med titel skall man söka bevara på plats.

Kvarter I och J
1891 års utvidgning präglas idag främst av efterkrigstidens enhetliga
vårdbestånd, vilket speglar folkhemmets kollektivistiska ideal.
Bevarade äldre vårdar ger dock genom sin storlek och sina yrkesanknutna
titlar en dynamik och ett historiskt djup åt kvarteren.
Därmed är dessa viktiga att bevara på plats, liksom de idag fåtaliga
grusbäddarna som en gång var ett vanligt inslag. Titlarna speglar
framförallt industrialismens betydelse för socknen och vårdar med
dessa är därmed historiska dokument.

Norra utvidgningen
Den nordligaste utvidgningen från 1971 är i sin uppbyggnad en typisk
representant för efterkrigstidens strama kyrkogårdsideal. Detta
utmärks främst genom de rätvinkliga häckarna. De ännu fåtaliga
gravvårdarna speglar en förändring i gravsed från ett kollektivistiskt
tankesätt till en större betoning av det individuella. Minneslunden
är likaså ett uttryck för vår tid.

Nya kyrkogården
Nya kyrkogården är en klart avskild enhet som speglar mellan- och
efterkrigstidens ideal genom låga vårdar i raka, rygghäckskantade
rader. Igenläggning av grusgångar och grusgravar har förtagit en ansenlig
del av det ursprungliga intrycket. Idag är det främst vårdarnas
uniformitet som talar och är ett uttryck för folkhemmets kollektivistiska
ideal. Titlar förekommer endast i ringa antal på vårdarna, men
berättar då om 1900-talets bruksort och några av dess yrkesroller
samt utgör sålunda historiska dokument som bör bevaras. Likaså är
det fåtal allmänna linjegravar som lämnats kvar av vikt att behålla
på plats som en viktig, men på många håll bortglömd och borttagen
del av kyrkogårdens historia. Det efterkrigstida kyrkogårdsidealet är
ingen ovanlig karaktär på landets kyrkogårdar, men det kan vara av
värde att nytillskott anpassas i höjd efter befintliga vårdar.

kyrkogården som helhet
Barnarps kyrkogård har liksom kyrkan medeltida ursprung, men
av detta syns idag inget ovan mark. I kyrkomiljön fi nns prästgård
och f.d. gästgiveri. Kyrkogården består av två delar som skiljs åt av
landsvägen, den gamla i öster och den nya från 1916 i väster.
Gamla kyrkogården är till stora delar ett gott exempel på en landsortskyrkogård
omkring 1900. Den är utvidgad åt norr i tre omgångar:
1871, 1891 och 1971. Varje utvidgning är klart avläsbar
genom bevarade äldre trädkransar och mursträckningar. Kring
kyrkogårdens alla sidor utom den östra, som utgörs av slänten ned
mot Barnarpssjön, fi nns kallmurar från 1800-talet fram till 1971.
Huvudingången från tidigt 1800-tal har putsade grindstolpar,
typiskt för bygden, med samtida smidesgrind. Den tämligen väl
sammanhållna trädkransen består av lönnar och almar från 1800-
talet. Alla dessa drag samverkar till bilden av en traditionell landsortskyrkogård.
Särskilt viktigt är det till stor del bevarade rutnätet
av grusgångar som defi nierar gravkvarteren. Gruset spelar en viktig
roll i upplevelsen av kyrkogården, särskilt sedan de en gång nästan
allenarådande grusgravarna nu bara fi nns kvar i enstaka exemplar.
De grusgravar som bevarats är ett värdefullt inslag som skapar dynamik
och ger en bild av hur kyrkogården såg ut under 1900-talets
förra hälft. Särskilt enhetligt är intrycket i raden direkt norr om
huvudingången, i kvarter D med den dominerande Spånbergska
bautastenen och längs mittgången i E, alla ”högreståndsområden”.
Inhägnader som järnstaket och kättingar är typiska inslag. I regel rör
det sig på gamla kyrkogårdens äldre delar om familjegravar, bland de
äldre fl era påkostade som minner om socknens stora industriidkare
som Spånberg och Wennberg. Flertalet titlar på de äldre vårdarna
speglar också socknens brukshistoria där Norrahammar spelat en
stor roll. Särskilt intressanta är ett antal järnvårdar med högt lokalhistoriskt
värde. Ett par prästgravar speglar socknens egenskap av
moderförsamling. Med undantag för ovannämnda rader med grusgravar
så har kvarteren ett blandat bestånd av gravar i tid, form och
material, vilket tillåter ett visst mått av nytillskott. Några borttagna
äldre vårdar har samlats som ”museivårdar” vid klockstapeln och
har var för sig ett stort värde. 1971 års utvidgning är klart avskild
och har en stram efterkrigstida prägel av ett slag som är vanligt på
landets kyrkogårdar. Utförandet är konsekvent med kvaderstensmurar,
spjälgrindar och rumsskapande häckar.
Nya kyrkogården har en axial uppbyggnad med rygghäckskantade
nord-sydliga rader av moderna låga vårdar kring en central grusgång.
Kyrkogården avgränsas i öster och söder med en fogad och
kalkstenstäckt mur med grindparti. Kyrkogårdens ursprungliga
karaktär med grusgångar i rutnät och grusgravar är idag borta.
Det huvudsakliga intrycket utgör mellan- och efterkrigstidens
vårdtyper, vilka främst speglar folkhemmets kollektivistiska ideal
och betoningen av likheten inför Gud. Därmed är titlarna mycket
fåtaliga. Nya kyrkogårdens efterkrigstida kyrkogårdsideal är en
vanlig syn på de svenska kyrkogårdarna. Ett fåtal småvårdar från
mellankrigstiden visar på resterna av en allmän linje i sydost. Detta
är en ofta försummad del av kyrkogårdarnas historia som berättar
om samhällets mindre bemedlade, de som ej hade råd med några
enskilda köpegravar. Norr om nya kyrkogården är en minneslund
som berättar om vår tids förändrade gravseder.
På en kyrkogård är det naturligt att gravvårdar och gravrätter ändras.
Det är dock viktigt att man i den långsiktiga förvaltningen är
uppmärksam på att bevara de olika delarnas karaktär och att gravvårdar
från olika tider fi nns representerade.

Att tänka på i förvaltning av kyrkogården:
- Kallmurar, smidesgrindar, grindstolpar, trädrader, rygghäckar och
grusgångar är väsentliga delar av kyrkogårdens utformning.
- Vårdar fram till 1940 eller med titel bör bevaras på plats, inklusive
tillhörande arrangemang som grusbädd, staket, kätting eller
stenram. Gjutjärnskors och vårdar äldre än 1850 skall fi nnas med
på kyrkans inventarieförteckning.
- Nytillskott bör undvikas i västra delen av kvarter B och i D.