Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Jönköping kn, KUMLABYKYRKOGÅRDEN 1:1 KUMLABY KYRKA

 Anläggning - Värdering

KUMLABY KYRKA
1/1/08
Motivering
Kvarter A
Kyrkogårdens södra del har genom sitt ovanligt sammanhållna bestånd
av vårdar från främst 1600-tal ett mycket högt kulturhistoriskt
värde och intar en särställning i stiftet. Många vårdar kan misstänkas
stå på ursprunglig plats. 30-talet handhuggna kalkstensvårdar vittnar
om såväl hantverksmässigheten i gravkonsten före industrialismen
som om lokal gravkultur. En handfull vårdar har en stark koppling
till Visingsborgs grevskap och Per Brahe d.y. och speglar därmed en
av Visingsös viktigaste epoker. En smidesvård och en trävård utgör
i dag nästan helt försvunna företeelser på stiftets kyrkogårdar. Det
fåtal vårdar från senare tid som finns i kvarteret besitter i vissa fall
konstnärliga eller personhistoriska värden. Kvarteret är som helhet
vittnesbörd om en gravkultur som i stiftet endast bevarats på
ödekyrkogårdar. Dock har intrycket förändrats genom 1900-talets
jämnande av ytan och dess skötsel som en modern gräsmatta, fjärrran
från forna tiders ängskaraktär. Nytillskott i området bör helt
undvikas eller ges en utformning som underordnar sig helheten.

Kvarter B
Kyrkogårdens östra del har i hög grad en efterkrigstida karaktär
genom rader av låga vårdar, vilket är en vanlig syn på de fl esta av
landets kyrkogårdar. De kulturhistoriska värdena är knutna till
enstaka äldre vårdar och förekomst av titel. Kyrkoherdegravens inramade
grusyta har närmast ett pedagogiskt värde. Nytillskott bör
anpassas till karaktären.

Kvarter C
Norra delen av kyrkogården saknar i hög grad gravar och är därmed
ett vittnesbörd om de vidskepliga föreställningar som länge fanns
kring denna del av kyrkogården. Endast på få ställen i stiftet har
denna del av kyrkogården förblivit outnyttjad. Ett högt kulturhistoriskt
värde har vården över rektorskan Amneus som är den enda
vård som direkt minner om kyrkans långa tid som skolbyggnad.

kyrkogården
som helhet
Kumlaby kyrkogård har liksom kyrkan medeltida ursprung. Fynd
av förromanska gravmonument, s.k. Eskilstunakistor, tyder på en
kyrkogård redan under 1000-talet. Kyrkogården ingår i en sammanhållen
kyrkomiljö med förhistorisk platskontinuitet. Den småskaliga
kyrkogården är inte utvidgad under de senaste 200 åren. Den har
en trapetsformad plan med kyrkan i centrum, något förskjuten mot
entrén i väster. Kyrkogården omges av en kraftig mur av kalksten,
skiff er och gråsten, innanför vilken fi nns en trädkrans av äldre almar
och lönnar. Dessa drag är viktiga delar av en traditionell landsbygdskyrkogård.
Kyrkogården saknar egentlig kvartersindelning men
kan delas upp i tre delar utifrån kyrkan, en sydlig, en östlig och en
nordlig. Gångar saknas helt utan kyrkogården utgör en sammanhängande
gräsmatta med undantag för grusytan vid kyrkporten. I
och med att kyrkogården i praktiken var en ödekyrkogård under
stor del av 1800-talet genomgick den aldrig någon modernisering
med grusgångar och ordnade gravkvarter. Den äldre ängskaraktären
kvarstod en god bit in på 1900-talet men har helt försvunnit
till följd av utjämningsarbeten och dagens moderna skötsel med
åkgräsklippare. Det vore med hänsyn till de i övrigt höga kulturhistoriska
värdena på platsen en pedagogisk vinst för kyrkogården
om den åter kunde brukas som ängsmark.
På kyrkogårdens södra del fi nns ett unikt sammanhållet bestånd av
gravvårdar från framför allt 1600-talet. Detta 30-tal handhuggna
kalkstensvårdar står oregelbundet placerade och konstituerar ett
omistligt kulturarv. De rika inskriptionerna förmedlar kunskap
om ett svunnet samhälle. Ett antal vårdar har en stark koppling till
Visingsborgs grevskap och Per Brahe d.y., bl.a. ligger här hans snickare,
musiker och skrivare. Några vårdar uppvisar påkostade reliefer
som kanske kan knytas till Brahes stenhuggare Peter Ingewallsson.
Det är oklart hur många vårdar som står på ursprunglig plats. En
smidesvård av en för Visingsö unik typ och en väderbiten trävård
är företeelser som idag är synnerligen ovanliga. Senare gravvårdar
på denna del av kyrkogården är få.
I kyrkogårdens östra del fi nns några gravrader där mellan- och efterkrigstidens
låga vårdtyper dominerar. De kulturhistoriska värdena är
här främst kopplat till enstaka äldre vårdar och förekomst av titel.
Kyrkogårdens norra del saknar nästan helt gravvårdar, vilket vittnar
om gångna tiders negativa föreställningar om kyrkans nordsida. En
av de få vårdarna är av särskilt högt intresse eftersom den är den
enda som kan knytas till kyrkans långa tid som skola, 1636–1811.
Den är rest 1797 över rektorskan Amneus.
Kyrkogårdar rymmer information om personer, gårdsnamn och
försvunna yrken. Person- och lokalhistoriska värden är knutna till
vårdar med titel, vilka refl ekterar det gamla bonde- och ståndssamhället.
På en kyrkogård är det naturligt att gravvårdar och gravrätter
ändras. Det är dock viktigt att man i den långsiktiga förvaltningen
är uppmärksam på att bevara de olika delarnas karaktär och att
gravvårdar från olika tider fi nns representerade.

Att tänka på i förvaltning av kyrkogården:
- Kyrkomiljön är belägen på det som riksintresse för natur- och
kulturmiljövården klassade Visingsö.
- Murar, grindar och trädkrans är väsentliga delar av kyrkogårdens
utformning.
- Kyrkogårdens småskalighet. Utvidgningar bör undvikas.
- Nytillskott bör helt undvikas på kyrkogårdens södra del och i
övrigt anpassas till befi ntlig karaktär.
- Vårdar äldre än 1940 eller med titel bör bevaras på plats. Smidesvård,
trävård och vårdar äldre än 1850 skall fi nnas med på kyrkans
inventarieförteckning.