Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Eksjö kn, ÅKERSLUND 1 SANKT LARS KAPELL

 Anläggning - Värdering

Sankt lars kyrkogård, SANKT LARS KAPELL
8/30/04
Motivering
S:t Lars kapell i Eksjö uppfördes 1962-63 efter ritningar av Kurt von Schmalensee och Börje Stigwall. Kyrkan föregår många av de stadsdelskyrkor som uppfördes i slutet av 1960-talet och början av 1970-talet. Byggnaden är föga förändrad och befinner sig i ett nära ursprungligt skick med höga autenticitetsvärden. De rena och enkla byggnadskropparna är här delar av en arkitektoniskt mycket medveten rumsbildning och volymbehandling. Detta tar sig konkreta uttryck genom bland annat samlade byggnadsvolymer, avsaknad av takutsprång, sparsam fasaddekor i låg relief och indragna entrépartier.

Både invändigt och utvändigt är kapellet väl samlat även materialmässigt. I exteriören syns endast trä, tegel och koppar, och vid den sk ”klostergården” består stenläggningen av kalksten och granit i form av smågatsten. Ursprungstanken har varit att interiören även ska vara så samlad som möjlig genom få material och en samspelt och naturlig färgskala, bestående av vitlaserat trä, grå natursten, rödbrunt tegel och rödbrunt laserad takpanel. Endast glasmålerifönstret bryter av från färgskalan, utformad av Julia Lünning. Altarväggen och altarbord utformades av konstnär Sune Rooth.

Sammanfattning
- Samlade och enkla, obrutna byggnadsvolymer är ett medvetet arkitektoniskt uttryck och värdefulla för upplevelsen.
- Få material i exteriören medverkar till den samlade karaktären: koppar, trä och tegel.
- Rumsbildningen i vinkeln mellan byggnadskropparna är en medvetet skapad ”klostergård” med samma gestaltningsmässiga princip; få material och enkla former. Halvmuren är även en viktig del av detta rum.
- Interiören hålls ihop genom att huvudsakligen bestå av endast fyra material; grå natursten, rött tegel, vitlaserat trä och varmt brunlaserat trä.
- Det finns en tidsmässig och gestaltningsmässig enhet i interiören som är viktig för upplevelsen av de arkitektoniska kvaliteterna.
- Byggnaden har genom få förändringar och stor andel bevarade ursprungsmaterial ett högt autenticitetsvärde.