Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Kramfors kn, NORDINGRÅ PRÄSTBORD 1:2 NORDINGRÅ KYRKA

 Anläggning - Värdering

NORDINGRÅ KYRKA
12/31/04
Motivering
Nordingrå kyrka ligger ovanligt vackert belägen invid Vågsfjärden centralt i samhället. Ritad 1800, uppförd drygt 25 år senare, har kyrkan exteriört mer av 1700-tal än 1800-tal över sig. Påverkad av den Hårlemanska förebilden, framför allt förmedlad genom Daniel Hagmans kyrkobyggande inom stiftet, karaktäriseras den av renskalad klassicism utan några särskilda detaljer. Geting hade f ö varit gesäll till Hagman. Tornets ovanliga placering mitt på långhusfasaden i norr och dess mycket kraftfulla uttryck för dock tankarna till medeltida försvarstorn. Endast den lilla lanterninen ger den ett uns av graciösare slag. Mot söder 1920 berövad sitt monumentala arkitektoniska anslag då entrén mot vattnet försvann.

Nordingrå kyrkas kyrkorum är stort och brett, vitt och ljust. Det präglas av flera generationer gestaltningar – uppförandetidens tidiga 1800-tal, 1920-talet, 1950-talet och 1980-talet. Den nyklassiska stramhet som kan sökas i den ursprungliga interiören, finner ännu sin motpol i originalsnickeriernas förkärlek för 1700-talets barocka former och förgyllning. Den ursprungliga, troligen besvärliga predikstolslösningen mitt på norrväggen, då halva åhörarskaran vände ryggen mot prästen, har idag försvunnit genom förflyttningen till koret 100 år senare. Lösningen var praktiskt betingad, till förfång för helheten. Predikstolens överdimensionerade rakväggsproportion motsvaras idag i viss mån av det förstorade koret. Kyrkorummets väldighet skapar ett oönskat avstånd, som idag lösts genom lillkyrkans avdelning i bakre norra delen.

Kyrkorummet ger ett splittrat intryck. I detaljer har förändringarna givna svagheter som stör helheten. Det stora kyrkorummet har gestaltningsmässigt förlorat sin naturliga entré redan i 1920-talets lösning med den låga, förenklade entrén in i kyrkorummet via vapenhusets virrvarr av föremål, och genom frånvaron av sydaxelns motsvarande entré. Till detta läggs läktarunderbyggnaden med 1980-talets felaktiga proportionering, 1950-talets färgsättning med tillägg under 1980-talet, liksom blandningen av medeltida skulptur och lokal sentida konst utan samordning. Sammantaget präglas därför interiören av en osäkert gestaltad karaktär, både tidsmässigt och detaljmässigt.

ATT SÄRSKILT TÄNKA PÅ I FÖRVALTNING OCH SKÖTSEL AV KYRKAN:

*Samtliga snickerier i original, altaruppsats, altarring, predikstol, läktarbarriär, dopängel
*Lösa föremål från den gamla kyrkan