Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Tranås kn, LINDERÅS 10:1 LINDERÅS KYRKA

 Anläggning - Värdering

Linderås kyrkogård, LINDERÅS KYRKA
1/1/06
Motivering
Kyrkogården i Linderås har medeltida ursprung
men har utvidgats vid ett flertal tillfällen
– kända utvidgningar här ägt rum 1795,
1869 (mot norr) och 1930 (mot söder). Idag
finns en tydlig uppdelning mellan en äldre
del i norr runt kyrkan och den nyare delen i
söder, åtskilda genom en terrassering och
den gamla kyrkogårdens södra stenmur. Ur
kulturhistorisk synvinkel är tydligheten mellan olika kvarter värdefull då man genom detta kan avläsa
utvecklingen och olika kyrkogårdsideal. Kyrkogården speglar idag begravningskultur från slutet av
1800-talet och framåt. Kvarter A hör till kyrkogårdens äldsta och mer påkostade kvarter och präglas av
köpegravar, inhägnader och grusbäddar. Kvarter B och C är snarlika med ursprung som linjegravskvarter.
Idag präglas de en blandning av äldre och nyare vårdar, regelbundet placerade utmed rygghäckar.
Kvarter D har också haft linjegravar, vilket fortfarande syns i östra delen, medan västra delen
präglas av påkostade köpegravar. Kvarter E är det moderna kvarteret och här är gravvårdarna enhetliga
och regelbundet placerade utmed rygghäckslinjer.
Den äldre delen av kyrkogården har ett antal stora almar med miljö- och kulturhistoriska värden,
bland annat visar de fyra almarna norr om kyrkan på den norra avgränsningen före 1869. Kyrkogårdens
stenmurar är en värdefull del av kyrkogårdens karaktär, liksom den jämna trädkransen av lind
runt södra delen. Grindar och grindstolpar är utformade i samklang med kyrkan. Över hela kyrkogården
gäller att gravvårdar med yrkestitlar och i viss mån ortstillhörighet har samhällshistoriska
värden, detsamma har vårdar med hänvisningar till frireligiösa texter. Dessa speglar socknens ekonomiska,
geografiska och frireligiösa bakgrund. Gravvårdar med grus, inramningar eller annan mer
monumental utformning vittnar om en äldre tradition som idag förknippas med stora kulturhistoriska
värden. Därtill följer även gravvårdar med person- eller lokalhistoriskt intresse.

Sammanfattning
● Linderås kyrkogård är en typisk landsortskyrkogård med värdefulla spår från 1700-talet fram till
idag vilka berättar om skiftande kyrkogårdsideal.
● Påkostade gravar, gravar med grusytor, inhägnader, titlar eller frireligiösa inskriptioner kan besitta
konstnärliga, samhällshistoriska, socialhistoriska mfl värden.
● Grusgångar, stenmurar, äldre träd och smidesgrindar är väsentliga delar av kyrkogårdens utformning
och bör bibehållas.
● Vårdar äldre än 1940 vårdar med titel bör bevaras, helst på plats. Vårdar äldre än 1850 och vårdar av
järn skall finnas med på kyrkans inventarieförteckning.
● Det Bogemanska gravkoret har höga kulturhistoriska värden.

Beskrivning av enskilda kvarter
Kvarter A
Kvarter A har flera enskilda gravvårdar av både konstnärligt och allmänt kulturhistoriskt högt värde,
främst belägna i kvarterets östra del. Traditionellt har sedan länge platsen söder om kyrkan varit den
högst ansedda på en kyrkogård och där har de mer framträdande gravarna legat. Gravkorets placering
här samt koncentrationen av de äldsta och påkostade gravvårdar med en hög andel kyrkliga och andra
högt stående titlar, visar att traditionen med att begrava personer från samhällets högre skikt här levt
kvar in på 1900-talet. Placeringen av gravvårdarna visar också på en ålderdomligare och mer
oregelbunden struktur som präglade kyrkogårdarna innan de blev upprätade i regelbundna
rygghäckslinjer som idag. Såväl de de enskilda gravvårdarna som den struktur de är inordnade i är
jämbördiga uttryck för de kulturhistoriska värdena.
De enklare gravvårdarna av liggande format i östra delen visar på senare tids strävan efter mer
enhetliga gravvårdar. Det Bogemanska gravkoret har höga autenticitetsvärden och genom sin historia
minner det om traditionen av släktbundna gravkor i de äldre kyrkorna. För hela kvarteret gäller att
gravvårdar med titlar och i viss mån ortsnamn ger en bild av socknens sociala historia, vilka därmed
kan kopplas ihop med både samhälls- och kulturhistoriska värden.

Kvarter B
Kvarteret är väl sammanhållet genom de strikta rygghäcksplanteringarna,
men har i övrigt en hög spridning av
äldre och senare gravvårdar. Framför allt märks de mindre
men högresta gravvårdarna från 1923-33 som präglar
kvarteret och ger det dess karaktär. Enskilda gravvårdar
med titlar och ortsangivelser berättar om hur socknen sett
ut ur ett samhällshistoriskt perspektiv och har därigenom
både ett samhälls- och kulturhistoriskt värde. I kvarter B finns många gravar med titlar som är knutna
till soldatyrken, såsom husaren, korpralen, wolontären etc, samt andra typiska yrken för trakten, såsom
trävaruhandlaren och därtill många med titeln hemmansägaren.
Kvarteret är symmetriskt samkomponerat med kvarter C, speciellt vad gäller kanthäckarna, och
bör därför behandlas och bedömas tillsammans.

Kvarter C
Kvarteret präglas av en relativ enhetlighet och
fungerar som en pendang till kvarter B vid uppgången
till kyrkans entré från väster. Kanthäckarna
av idegran liksom rygghäckarna av aronia är
utbytta efter de ursprungliga av tuja, men visar
ändå på ett stilideal från 1950-talet av uppstramad
och betonad regelbundenhet. Gravvårdarna med
titlar och ortsangivelser berättar bland annat om
socknens sociala historia och har därigenom ett
samhällshistoriskt värde. Titlar såsom predikanten,
trävaruhandlande, soldaten samt hänvisningar till texter från svenska missionsförbundets sångbok
visar på en frikyrklig skogs- och jordbrukspräglad socken. De stora almarna har ett påtagligt
miljövärde, samtidigt som de vittnar om kyrkogårdens tidigare utbredning. Kvarteret är symmetriskt
samkomponerat med kvarter B, vilka därför bör behandlas och bedömas tillsammans.

Kvarter D
De kulturhistoriska värdena i kvarter D ligger främst i den västra delens äldre gravvårdar. Kvarteret är
delat i två delar där gravvårdarna i väst minner om en ålderdomligare struktur där social rang
manifesterades med inhägnader och monumentala gravvårdar av tex diabas. Även dispositionen av
vårdarna visar på ett mer monumentinriktat gravskick, där de till skillnad från senare regelbundenhet
inte primärt underordnar sig omgivningen. Vårdarna liksom den struktur de ingår i är förknippade med
såväl konsthistoriska som socialhistoriska värden. Titlar och annan inskription berättar om
framträdande personer och är värdefulla för berättelsen om socknens samhälleliga historia.
I öster är gravarna senare och de främsta kulturhistoriska värdena här ligger i enstaka gravvårdar
med titlar och ortsbeteckningar som berättar om socknen och därigenom har ett samhällshistoriskt
värde. Ett kulturhistorisk värde ligger dock även i den tidstypiska bild av sent 1900-tal med
regelbundenhet och underordnad enkelhet som helheten förmedlar.

Kvarter E
Kvarteret har en enhetlig utformning och samling av gravvårdar från 1930-talet och framåt. Gravlinjer,
trädplaneringar och gravvårdar är här relativt samkomponerade och utgör ett kulturhistoriskt
vittnesmål om ett stilideal format under tidig modernism och folkhemsbyggandets period. Denna
karakteriseras av en jämlik regelbundenhet och en enhetlig utformning av gravvårdar. Titlar och
ortsnamn berättar om socknens historia och har därigenom ett samhällshistoriskt värde. I kvarteret
märks titlar som kolportören, predikanten, virkeshandlare, prokurist, trävaruhandlare, hemmansägare,
soldater och olika underofficerare. Här finns även flera hänvisningar till Frälsningsarmens Segertoner
och Missionsförbundet sångbok. Tillsammans ges genom inskriptioner som dessa en bild av socknen
som skogsbruksinriktad och frireligiöst aktiv. Därtill minner de många soldatnamnen på gravstenarna
om en stor förekomst av soldattorp i socknen.

Plats för minneslund
Minneslunden har en
estetisk genomtänkt
utformning och förutom
detta förknippas det
kulturhistoriska värdet
främst med dess roll som en
tidstypisk företeelse från
1900-talets slut.