Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Värnamo kn, DANNÄS 4:1 DANNÄS KYRKA

 Anläggning - Värdering

DANNÄS KYRKA
1/1/07
Motivering
Kvarter As gravvårdsbestånd är varierat och speglar de senaste 150
åren. Två gjutjärnskors och ett antal storskaliga vårdar från förra sekelskiftet
över hemmansägare och godsägare i socknen ger dynamik
åt kyrkogården och ett historiskt djup åt kvarteret i fråga. Därmed
besitter de ett högt kulturhistoriskt värde. Flera av dessa vårdar kan
även kopplas samman med lokal- och personhistoriska värden. Exempelvis
är några vårdar knutna till socknens säterier: Dannäs samt
Stora och Lilla Gavlö. Några vårdar med titlar som kyrkovärden,
rättaren, lärarinnan och kantorn utgör historiska dokument som
berättar om viktiga personer i socknen. Kvarteret består i övrigt av
främst efterkrigstidens låga, uniforma vårdar som mer speglar ett
mer kollektivt ideal. De saknar titlar, men man har i många fall
fortsatt sätta ut gårdsnamn. Kvarteret som sådant är förändrat genom
borttagande av grusgångar, grusbäddar och häckramar. Dock
har rygghäckarna stor betydelse för upplevelsen av rumsligheten.
Dessa bör liksom de äldre gravvårdarna ej avlägsnas.

Kvarter Bs främsta kulturhistoriska värde är kopplat till den västra
radens enhetliga sekelskiftesvårdar, vilka alla bör kvarstå på plats. En
stor del av de fåtaliga övriga vårdarna i öster får ett värde genom sin
ålder och genom befi ntliga titlar. Vårdar med titlar utgör dokument
till historien. Till några av kvarterets vårdar kan även ett person- och
lokalhistoriskt värde knytas. Frånvaron av gravvårdar på långhusets
norra sida är kännetecknande för äldre negativa föreställningar om
nordsidan. Denna frånvaro är ett värde i sig och om möjligt bör
nytillskott undvikas på denna yta.

Det lilla kvarteret, C, präglas dels av mellan- och efterkrigstidens låga
vårdar, dels av en samling museivårdar. De förra förmedlar en karaktär
som är vanlig på svenska kyrkogårdar, likartade vårdar i raka
rader, i linje med folkhemmets ideal. Enstaka av vårdarna kan dock
tillskrivas ett visst värde genom sitt utförande eller genom en titel.
Museivårdarna har alla var för sig ett mycket högt kulturhistoriskt
värde som vittnesbörd om gravkonsten innan industrialismen.

Nya kyrkogården från 1983 speglar genom sina raka rader av enhetliga
vårdar efterkrigstidens och folkhemmets kollektivistiska
kyrkogårdsideal. Minneslunden är ett uttryck för det sena 1900-
talets förändrade gravseder.

kyrkogården som helhet
Dannäs kyrkogård har liksom kyrkan medeltida ursprung. Kyrka
och kyrkogård ligger i anslutning till ett gammalt sockencentrum
med skola, lärarbostäder, sockenmagasin och Dannäs säteri. Närområdet
är klassat som riksintresse. Kyrkogården består av en äldre
del och en yngre från 1983 i söder. Den äldre delens omgivande
kallmurar och till stor del sekelgamla trädkrans är typiska drag hos
en landsbygdskyrkogård liksom smidesgrindarna och grusgångarna
som binder samman de olika delarna. Särpräglande är kyrkogårdens
rundade hörn, vilket även återfi nns i Hånger och förtjänstfullt tagits
upp i utvidgningen. Båda delarna bildar var sin välavgränsad enhet
emedan gamla kyrkogårdsmuren behållits intakt. Kyrkogården är
relativt liten och den gamla delen domineras därför av det stora kvarter
som upptar södra hälften, nedanför kyrkan. Karaktären av tidigt
1900-tal med grusgravar inramade av häckar och raka grusgångar är
nu i det närmaste borta. Gruset som sådant har sekelgammal hävd
på landets kyrkogårdar och bidrar starkt till upplevelsen, varför det
är desto viktigare att värna kvarvarande grusgångar. Ett stort kulturhistoriskt
värde fi nns i de äldre vårdar som fått stå kvar. Genom sin
storlek och ålder ger de en dynamik åt kyrkogården. I övrigt är det
till antalet mellan- och främst efterkrigstidens låga vårdtyper som
dominerar, vittnande om en förskjutning från betoningen av individen
till kollektivet. Rygghäckar längs gravraderna i södra kvarteret
spelar en viktig roll som rumsskapande inslag. Kyrkogårdens norra
sida har bara nyttjats i väster och öster, vilket minner om gångna
tiders negativa föreställningar kring kyrkans nordsida. Frånvaron
av vårdar är där ett värde i sig. I väster är en sammanhållen rad av
svarta granitvårdar från förra sekelskiftet, vilka bildar en värdefull
helhet. I öster är det en blandning av äldre och moderna vårdar.
Bland de äldre vårdarna fi nns fl era som har ett särskilt högt värde
genom exempelvis titlar som berättar om socknens historia eller
genom sitt utförande som exempelvis de tre gjutjärnsvårdarna. Till
dessa kommer museivårdarna i sandsten och smide från 1600- och
1700-talen som samlats vid södra kyrkomuren. Dessa är representanter
för den hantverksmässiga framställningen av gravvårdar innan
industrialismen. Några vårdar är av ett klart lokal- och personhistoriskt
intresse, bl.a. de som kan knytas till socknens tre stora säterier.
Utvidgningen från 1983 med sina raka rader av låga moderna vårdar
är en fortsättning på efterkrigstidens och folkhemmets kollektivistiska
ideal. Intrycket är därmed enhetligt. En minneslund i östra
hälften speglar det sena 1900-talets förändrade gravseder.
På en kyrkogård är det naturligt att gravvårdar och gravrätter ändras.
Det är dock viktigt att man i den långsiktiga förvaltningen är
uppmärksam på att bevara de olika delarnas karaktär och att gravvårdar
från olika tider fi nns representerade.

Att tänka på i förvaltning av kyrkogården:
- Kallmurar, smidesgrindar, trädrader, häckar och grusgångar är
väsentliga delar av kyrkogårdens utformning med ett högt värde
samt därmed viktiga att vidmakthålla.
- Vårdar äldre än 1940 och vårdar med titel utgör viktiga inslag i
kvarteren på gamla kyrkogården. Därmed är det av vikt att de bevaras,
helst på plats. Vårdar äldre än 1850 och gjutjärnskors skall
fi nnas med på kyrkans inventarieförteckning.
- Om möjligt så bör nytillskott undvikas norr om kyrkan.