Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Värnamo kn, FRYELE 2:16 FRYELE KYRKA

 Anläggning - Värdering

FRYELE KYRKA
1/1/08
Motivering
Kvarter 1
Kvarteret har tidigare haft en tydlig uppdelning mellan familjegravar
i de välexponerade lägena längs kyrkogårdsmur och gångar samt en
allmän linje i kvarterets inre. Till följd av en kraftig föryngring av
gravvårdsbeståndet kan detta förhållande idag bara skönjas. Borttagande
av grusbäddar och häckramar har bidragit till att skapa en
övervägande efterkrigstida karaktär. Det kulturhistoriska värdet
ligger i enskilda äldre vårdar, exempelvis kyrkogårdens enda bevarade
1600-talsvård. Bevarade vårdar med titel speglar socknens
historia.

Kvarter 2
Delar av kvarter 2 har ännu en avläsbar karaktär av köpegravskvarter
från förra sekelskiftet med påkostade familjegravar i de
bästa lägena längs gångarna. Detta intryck förmedlas av det äldre
vårdbestånd som bevarats, medan grusbäddar och gravinhägnader
med få undantag avlägsnats till förmån för en sammanhängande
gräsyta. Ovanlig är den kraftiga järnkättingen kring en av gravarna.
Titlar som häradshövding, kyrkoherde och nämndeman visar också
på kvarterets status. Huvuddelen av vårdbeståndet är dock av den
lågprofi lerade typ som blev vanlig på 1940-talet. Två vårdar anspelar
på den starka frikyrkliga väckelsen i socknen.

Kvarter 3 och 4
Kvarteret har tidigare haft en tydlig struktur med familjegravar längs
kyrkogårdsmuren och troligen allmänna gravar i övrigt. Detta förhållande
är idag försvagat till följd av grusgångars igenläggning och
gravanordningars avlägsnande. Dagens intryck är karaktäristiskt för
efterkrigstidens svenska kyrkogårdar med rader av låga vårdar i gräsmatta.
Det kulturhistoriska värdet består huvudsakligen i de äldre
gravvårdar som bevarats, vilka ger ett historiskt djup åt kvarteret.
Vårdar med titel speglar socknens historia. Några vårdar vittna om
den starka väckelsen i bygden.

Kvarter 5
Kvarter 5 från 1977 är ett typiskt efterkrigstida svenskt gravkvarter
med låga vårdar i jämn storlek längs rygghäck i lättskött gräsmatta.
De titellösa vårdarna speglar folkhemmets kollektivistiskt präglade
samhällsanda och gravkvarterskaraktären fi nns företrädd på en
majoritet av landets kyrkogårdar. Museivårdarna vid kyrkan besitter
höga kulturhistoriska värden, bland annat som vittnesbörd om
gravkonsthantverket före industrialismen och i dess begynnelse.

kyrkogården som helhet
Fryele kyrkogård har medeltida ursprung. Kyrkogården har en
symmetrisk uppbyggnad, med närmast kvadratisk plan sedan 1977
då den utvidgades åt öster. Den gustavianska kyrkan är stilenligt
centralt placerad på kyrkogården och dess två portar svarar mot
kyrkogårdsentréerna i väster och söder. Dessa är framhävda med karaktäristiska
putsade grindstolpar och järngrindar från tidigt 1800-
tal, varav det ena paret är gjutet. Kyrkogården omges på alla sidor
utom den östra av kallmurade stödmurar. Under 1900-talet har en
trädkrans av lind planterats. Sammantaget förmedlas intrycket av
en traditionell landsbygdskyrkogård. En viktig del av detta är även
kyrkogårdens grusgångar. Kyrkogården är uppdelad i fyra jämnstora
kvarter norr och söder om kyrkan samt den östliga utvidgningen.
Av det tidiga 1900-talets struktur med grusade och häckinramade
familjegravar längs gångar och kyrkogårdsmurar återstår idag föga
mer än ett antal av de mer påkostade vårdarna. De få grusbäddar
som bevarats har idag endast ett pedagogiskt intresse, medan en grav
med kraftiga kättingar som inramning måste tillskrivas ett karaktärsskapande
värde. Det sydvästra kvarterets inre har varit allmän linje,
vilket bara några enstaka enkla vårdar tyder på. Idag domineras
gravkvarteren av efterkrigstidens låga vårdar, vilka speglar ett annat
ideal än förra sekelskiftets individualism. Detta i kombination med
de stora sammanhängande gräsytorna är en vanlig syn på många
svenska kyrkogårdar och har ofta dikterats av krav på mer rationell
kyrkogårdsskötsel. Denna karaktär har också 1977 års utvidgning,
vilken tämligen omarkerat glider över i den äldre kyrkogården.
De kulturhistoriska värdena på kyrkogården är i första hand knutna
till enskilda vårdar och i viss mån deras placering vid statusfyllda
platser som entrén. De äldre vårdar som bevarats ger ett historiskt
djup åt kyrkogården och står för en formmässig rikedom. Kyrkogårdens
äldsta vårdar är en för västra Småland typisk parsten från
1600-talet och ett antal påkostade smideskors från sekelskiftet 1800,
dessa vittnar om gravkonsthantverket före industrialismen och är
lokala särdrag. En grupp gjutjärnsvårdar är prov på tidig industriell
gravkonst och speglar järnbruken i bygden. Två träkors utgör en
idag nästan helt försvunnen gravtyp på kyrkogårdarna i stiftet.
Kyrkogårdar rymmer information om personer, gårdsnamn och
försvunna yrken. Person- och lokalhistoriska värden är knutna till
vårdar med titel, vilka refl ekterar det gamla bonde- och ståndssamhället.
Det finns även stenar som bär vittnesbörd om 1800-talets
stora emigration och frikyrkliga väckelse. På en kyrkogård är det
naturligt att gravvårdar och gravrätter ändras. Det är dock viktigt
att man i den långsiktiga förvaltningen är uppmärksam på att be
vara de olika delarnas karaktär och att gravvårdar från olika tider
finns representerade.

Att tänka på i förvaltning av kyrkogården:
- Murar, järngrindar, grindstolpar, grusgångar och trädkrans är
väsentliga delar av kyrkogårdens utformning.
- Vårdar äldre än 1940 eller med titel bör bevaras på plats. Gjutjärnskors,
träkors och vårdar äldre än 1850 skall fi nnas med på kyrkans
inventarieförteckning.