Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Värnamo kn, KYLAHOV 1:6 HÅNGERS KYRKA

 Anläggning - Värdering

HÅNGERS KYRKA
1/1/07
Motivering
Det nordvästra kvarteret (A) är ett utpräglat allmänt kvarter med
kostnadsfria ensamgravar från 1888-1932. Kvarteret är mycket välbevarat
med sina mycket glest stående vårdar. Genom detta speglas
det faktum att en gravvård ännu vid denna tid var en dyrbar sak som
inte var självklar. De allmänna kvarteren på kyrkogårdarna minner
om det stora flertalets historia, en historia som sällan har tagits
tillvara på länets kyrkogårdar och ofta försvunnit nästan spårlöst.
Av äldre flygfotografi er kan utläsas att kvarteret i Hånger knap-
past genomgått några förändringar. Därför måste detta kvarter här
som helhet tillskrivas ett mycket högt kulturhistoriskt värde. Till
detta kommer varje vårds enskilda värde. Detta yttrar sig bl.a. i de
värdefulla gjutjärnsvårdarna, av vilka några direkt kan knytas till
närbelägna Åminne bruk. Vidare ger titlar som hustrun, soldaten,
smeden osv. information om gångna tider. För detta kvarter gäller
att man bör söka bevara alla vårdarna på plats. Nytillskott skall man
om möjligt söka behandla restriktivt emedan ett värde fi nns även i de
tomma ytorna. Vidare bör det karaktäristiska sorgeträdet värnas.

Det nordöstra kvarteret (B) har en helgjuten efterkrigstida prägel,
vilket yttrar sig i raderna av likartade låga vårdar utan titlar. Genom
dessa får man en bild av folkhemmets kollektivistiska ideal. Detta
är en vanlig karaktär på svenska kyrkogårdar. Den övergripande
uniformiteten har dock ett värde i sig och bör vidmakthållas, vilket
innebär att nytillskott underordnas befi ntliga vårdars storlek och
form. Vårdar med referenser till Missionsförbundet utgör historiska
dokument som berättar om den andliga delen av socknens
1900-talshistoria. Dessa bör bevaras på plats, liksom fåtalet vårdar
med titlar. En stor gammal ek betyder mycket för intrycket av hela
nordsidan av kyrkogården.

Det sydvästra kvarteret (C) uppvisar en blandning av gravvårdar
från kyrkogårdens anläggande fram till idag. Trots att de en gång
heltäckande grusytorna nu är borta så besitter kvarteret höga kulturhistoriska
värden som kan förknippas med enskilda vårdar. Mellan-
och efterkrigstidens låga vårdtyper är till antalet fl est medan
äldre vårdar ger historiskt djup åt kvarteret och genom sin reslighet
ett dynamiskt intryck. De påkostade gamla vårdarna speglar förra
sekelskiftets betoning av status och individ medan senare tiders
låga vårdar ger en bild av folkhemmets kollektivistiska ideal. Här
fi nns även mellanformer. De äldre vårdarna skall man söka bevara
på plats. Kvarter C är ett utpräglat köpegravskvarter i kontrast till
det allmänna kvarteret. Många av de äldre vårdarna bär titlar som
berättar om socknens historia och viktiga personer i samhället. Dessa
vårdar är därmed av ett högt kulturhistoriskt värde. Likaså fi nns ett
värde i vårdar med referens till Missionsförbundet, från vilka man
kan utläsa frikyrklighetens stora roll i socknen.

Det sydöstra kvarteret (D) består av två olika delar. Det sydvästra
hörnet med några påkostade äldre och yngre vårdar som kan knytas
till en bestämd gård. De äldre av dessa besitter ett högt kulturhistoriskt
värde och är viktiga för kvarterets historiska djup. Därför
skall de söka bevaras på plats. Raderna av låga vårdar längs östra
kyrkogårdsmuren speglar den förändring i gravkonsten som skedde
under mellankrigstiden med minskat fokus på individen och därmed
följande bestämmelser om maximihöjd på vårdarna. De titlar som
ändock förekommer ger dock aktuella vårdar ett särskilt historiskt
värde. Det samma gäller vårdar med referens till Missionsförbundet,
en rörelse som präglat socknens 1900-talshistoria. Sådana vårdar är
det av vikt att bevara på plats.

kyrkogården som helhet
Hångers kyrkogård är samtida med kyrkan, vilken uppfördes på
ny plats 1881. Från denna tid härrör den omgivande stödmuren
med rundade hörn och trädkransen liksom ingångarna med smidesgrindar
i norr och söder. Från ingångarna leder raka grusgångar
fram till kyrkan. Detta ger tillsammans intrycket av en traditionell
landsbygdskyrkogård. Eftersom alla de grusbäddar som ursprungligen
upptog kyrkogårdens södra hälft nu är igenlagda är det desto
viktigare att vidmakthålla gruset på gångarna. Grus har en minst
hundraårig tradition på landets kyrkogårdar. Kyrkogården är aldrig
utvidgad och utgör därmed en väl sammanhållen enhet. Kyrkogårdens
södra hälft har varit förbehållen enskilda köpegravar medan
den norra hälften använts som allmän gravyta, en uppdelning som
tidigare var än tydligare. I de båda södra kvarteren ser man idag en
blandning av gravvårdar från 1880-talet till idag, alla i raka rader.
De resliga äldre vårdarna är viktiga att bevara på plats eftersom de
ger ett historiskt djup och en dynamik åt kvarteren. De speglar också
sin tids ståndssamhälle där individens status skulle markeras. Detta
i kontrast mot efterkrigstidens enhetligt låga, rektangulära vårdar,
vilka helt präglar kyrkogårdens nordöstra kvarter. De ger istället
en bild av folkhemmets kollektivistiska ideal. Ur kulturhistoriskt
perspektiv är det nordvästra kvarteret mycket värdefullt. Det är
det allmänna kvarteret, vilket förändrats föga. Kännetecknande är
de mycket glest stående vårdarna från 1880-talet till 1930-talet på
några av ensamgravarna. Detta vittnar om att relativt få vid den
tiden hade råd med en vård av beständigt material. De allmänna
kvarteren står på kyrkogårdarna för det stora fl ertalets historia långt
in på 1900-talet. Men detta är en historia som sällan tagits tillvara,
varför det idag är ovanligt med så här enhetligt bevarade allmänna
kvarter. Därmed sagt att även kvarterets tomma ytor förmedlar en
historia. Med avsikt på vegetationen fi nns på kyrkogårdens norra
del en stor gammal ek och ett sorgeträd som står för höga stämningsskapande
värden.
Bland de äldre gravvårdarna fi nns en del typer som har ett särskilt
konsthistoriskt intresse. Detta gäller i första hand de relativt många
gjutjärnsvårdarna, varav några kan knytas till det närbelägna Åminne
bruk och därmed även får ett starkt lokalhistoriskt värde. Ännu under
mellankrigstiden var det vanligt med titlar på vårdarna. Dessa
vårdar utgör historiska dokument som berättar om viktiga personer
och yrkesroller i en gången tids samhälle. Ett stort antal vårdar bär
referens till Missionsförbundets sångbok och vittnar därmed om
den stora förankring väckelsen fick i socknen kring förra sekelskiftet
och dess betydelse under 1900-talet.

På en kyrkogård är det naturligt att gravvårdar och gravrätter
ändras. Det är dock viktigt att man i den långsiktiga
förvaltningen är uppmärksam på att bevara de olika delarnas
karaktär och att gravvårdar från olika tider finns representerade.

Att tänka på i förvaltning av kyrkogården:
- Stödmurar, smidesgrindar, trädkrans och grusgångar är viktiga att
bevara som väsentliga delar av kyrkogårdens utformning.
- Äldre vårdar (fram till 1940) och vårdar med titel eller referens till
Missionsförbundet utgör betydelsefulla delar av respektive gravkvarter
och det är därför av vikt att bevara dem på plats. Gjutjärnskorsen
skall fi nnas med på kyrkans inventarieförteckning.
- I möjligaste mån bör det gamla allmänna kvarteret fredas för
nytillskott.