Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Solna kn, NÄCKEN 2 RÅSUNDA KYRKA

 Anläggning - Värdering

RÅSUNDA KYRKA
1/1/04
Motivering
Råsunda kyrka är uppförd i den redan under 1900-talets början utbyggda stadsdelen Råsunda norr om Stockholm. Trots läget på en bergshöjd i Näckrosparken med äldre villor och flerbostadshus i omgivningen är den svår att se på håll och kan därför uppfattas som avsides belägen.
Kyrkan hör till 1960-talets arkitektoniskt mera genomarbetade kyrkor där arkitekten Georg Scherman har gett form åt en anläggning i tidens anda men med rötter i historien.
Kyrkans exteriör präglas av monumentalitet, sträng enkelhet och hantverksmässig kvalitet
Kyrkorumment karakteriseras även av de varmt röda, mönstermurade tegelväggarna och rymden under det svävande taket över rummets ljusinsläpp. Planen betonar mittaxeln och vägen till altaret börjar redan ute på förgårdens kvadratiska mönsterläggning i gräs och sten. Det finns en symbolik i vandringen från klocktornet över "Guds gröna ängar", genom den "uppställda porten", förbi det söndertrasade smidet i glasdörrarna, upp för mittgången och de tre trappstegen till altaret, tegelmuren med mönster av Golgatas kors och den höjda blicken upp mot glasskulpturen med Kristus i mandorlan. Altare, predikstol och dopfunt, ritade av arkitekten, är utförda i tunga marmorblock av varmvit Ekensbergsmarmor med dekorhuggna triangelformade symboler. Deras inbördes placering i rummet är geometriskt exakt. I övrigt är den konstnärliga utsmyckningen utförd av Erik Höglund som tillhör landets främsta glaskonstnärer.

Mässhakar och stolor i samtliga liturgiska färger är komponerade av konstnärinnan Dagmar Lodén liksom kormattan.

Att särskilt tänka på vid förvaltning och användning av kyrkan och kyrkomiljön:

· det välplanerade samspelet mellan omgivningen och kyrkomiljön

· kyrkotomtens planering och material i murar, trappor, markbeläggning samt växtlighet

· förgårdens utformning och funktion i förhållande till klocktorn och kyrkobyggnad

· inhemska material i betong, tegel, trä, glas, stål, koppar och marmor

· kyrkorummets känsla av rymd och lätthet med höga tegelmurar och svävande tak över fönsterbandets ljusintag

· inredningens exakta placering i förhållande till taket samt mittgång, sidogångar och korsgång, tak- och väggarmatur placerade på geometriskt uträknade platser

· konstnärlig utsmyckning av glaskonstnären Erik Höglund och textilskrud av Dagmar Lodén

· den sparsamt förekommande ursprungliga utsmyckningen i kyrkorummet.