Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Stockholm kn, SKRIFTEN 1 SÖDERLEDSKYRKAN

 Anläggning - Värdering

SÖDERLEDSKYRKAN
2/11/04
Motivering
Söderledskyrkan är ett utomordentligt gott exempel på den vid denna tid, omkring 1960, så vanliga kombinationen kyrka/församlingslokaler. Kyrkorummets betydelse inom anläggningen markeras exteriört med det högre klocktornet i väster och den förhöjda delen över koret i öster. Resten av byggnadsdelarna hukar sig under kyrkans allra viktigaste rum. Med det mörka hårdbrända teglet i fasaderna och utåt sett mycket få fönstren ger kyrkan ett mycket slutet och strängt intryck och illustrerar väl begreppet "Gudsborg". Tillsammans med läget, i bokstavlig mening uppe på en kyrkbacke, ger det tidlösa teglet som fasadmaterial en något ålderdomlig känsla trots att kyrkan har ett helt modernt uttryck.

Kyrkorummet präglas av en enkelhet och stramhet och nästan total avsaknad av dekorativa former. Konstruktiva byggnadsdelar och takbjälkar är inte dolda utan redovisas tydligt. Arkitekterna har konsekvent låtit materialen - tegel, betong och furu - framträda med sin speciella egenart. Efter att ha gått igenom det långsmala och låga vapenhuset slås man av rymden och det intrikata ljusspelet i långhuset. Genom fönsterbandet ovan koret, osynligt för dem som sitter i kyrkbänkarna, flödar dagsljuset ned över altaret och dess skulpturgrupp. Ivar Lindekrantz´ träskulpturer har ett, för att vara en altarutsmyckning, ovanligt vardagligt uttryck. Korets enda krucifix är ett litet altarkrucifix. Den färgade glasbetongväggen i söder skapar ett speciellt ljus vid dopfunten. Den fasta inredningen som bänkar, predikstol, dopfunt, altare m m är utformad i samklang med arkitekturen.

Även de många församlingslokalerna av olika storlek och karaktär präglas av byggnadsmaterialen betong, tegel och furu och de tydligt redovisade konstruktionerna skapar spännande arkitektoniska former. Som exempel härpå kan det lilla Mariakapellet nämnas, utformat som ett slutet men ändå ljust litet rum med ett mycket säreget tak i betong. Kolumbariet präglas av en spännande ljusföring och material med hög kvalitet.

Att särskilt tänka på i förvaltning och användning av kyrkan och kyrkomiljön:
" kyrkbacken framför kyrkans huvudentré
" slutenheten i kyrkobyggnaden i kontrast till församlingsbyggnadernas öppenhet
" de tydligt redovisade konstruktiva byggnadsdelarna
" betong, rött tegel och furu som genomgående material i anläggningen och den speciella materialbehandlingen
" den medvetet utformade ljusföringen i såväl långhus som kapell
" den sparsamt förekommande utsmyckningen i kyrkorummet
" den fasta inredningen och inventarierna från byggnadstiden som är utformade i samklang med arkitekturen
" gårdarnas utformning och funktion som plats för lugn och meditation.