Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Nyköping kn, ÅLBERGA GÅRD 3:4 KILA KYRKA

 Anläggning - Värdering

KILA KYRKA
6/3/10
Motivering
KYRKOMILJÖN – Kila socken består av en markant dalgångsbygd längs Kilaån, omgiven av kuperad skogsmark med spridd bebyggelse i Kolmården. Sockennamnet innehåller kil i betydelsen kilformig formation, här snarast använt som naturnamn.

Kila medeltida kyrka låg omkring 5 kilometer öster om den nuvarande kyrkan. Under senare delen av 1600-talet anlades tre järnbruk vid Ålberga, Stavsjö och Virå. Härigenom förflyttades befolkningens tyngdpunkt längre västerut.

I mitten av 1700-talet övergavs den medeltida kyrkan lämnades att förfalla till den ruin den är idag. En ny kyrka uppfördes på nuvarande plats vid Ålberga gård och stod färdig för invigning år 1750. 1750-års kyrka revs år 1963 när den nuvarande kyrkan stod färdig.

Väster om kyrkogården ligger den tidigare sockenstugan som sedan 1991 arrenderas av Kila Hembygdsförening.

KYRKOANLÄGGNINGEN – Kila kyrka ligger i en sluttning ovanför kyrkogården. Kyrkogården anlades i samband med att den första kyrkan på platsen uppfördes 1748-50. Den har senare utvidgats åt väster, möjligen i slutet av 1960-talet.

Den äldre delen av kyrkogården omges av en kallmurad terrassmur i väster, söder och öster. I murens sydvästra hörn har en sten årtalet 1944 inhugget, vilket möjligen daterar en större reparation eller omläggning. I norr tar en kallmurad stödmur upp trycket från en ovanliggande backe. Innanför terrassmuren växer en äldre trädkrans med almar. Den yngre delen av kyrkogården omges av en profilerad betonggjuten terrassmur.

Kyrkogården är gräsbevuxen och har ett enkelt system av asfalterade gångar. På den äldre delen av kyrkogården växer en del stora almar. Gravvårdarna är i huvudsak orienterade i nord-sydlig riktning. Några gravar omges av stenramar, men många stenramar har av skötselpraktiska skäl tagits bort under senare år. Enstaka gravar inramas av tujahäckar.

Läget för 1750-års kyrka på kyrkogården är markerat med en låg häck. Kyrkogårdens minneslund är placerad i denna kyrkas kor.

I backen norr om kyrkan står en klockstapel i form av en öppen klockbock av trä. Timmerkonstruktionen är klädd med bräder. Hjärtstockarna och takhuven är spånklädda. Takets gavlar kröns av två flöjlar, den ena med årtalet 1769. I klockstapeln hänger tre klockor.

Norr om kyrkan är ett bårhus infogat i backen upp mot klockstapeln. Bårhuset har gjutna fasaderna som är putsade i tegelimitation och vitmålade. Bårhuset har ett pulpettak med skivtäckning av kopparplåt. Byggnaden har en kopparklädd parport med dörrtrycken i form av stiliserade lejon.

KYRKAN – Kila kyrka uppfördes 1962-63 efter ritningar upprättade av arkitekt Kurt von Schmalensee. Kyrka har en rektangulär planform förutom det avrundade hörnet i nordväst samt ett marginellt utskjutande torn med kluven överdel i öster.

Kila kyrka har en gråmålad sockel. Fasaderna är slammade och avfärgade vita. Kyrkans fönster är asymmetriskt placerade och har varierande kvadratisk och rektangulär form, även runda fönster förekommer. Karmar och bågar är av trä och blåmålade. På den södra fasaden är ett fönsterband av glasbetong infogat i murverket nära murkrönet. I västra muren finns ett högt placerat fönster med masverk av cement.

Kyrkans huvudentré är placerad i den västra fasaden. Dörromfattningen är utförd av grå natursten. Porten är en kopparklädd pardörr med dörrtrycken i form av stiliserade lejon. Portens lås och nyckel är bevarad från den gamla kyrkan. Personalingången är placerad i den östra fasaden.

Kila kyrka har ett svagt sluttande pulpettak. Taket har skivtäckning av kopparplåt som dragits ned över takfoten. Den norra fasaden har hängrännor och stuprör av kopparplåt. Mellan de två tornen står ett högt, förgyllt kors.

Innanför entrén i väster finns ett kapprum med ett intilliggande förberedelserum. Båda rummen har förbindelse med kyrkorummet i väster. Koret avdelas från övriga delar av kyrkorummet av två åttkantiga pelare klädda med svart skiffer.

Kyrkans golv är lagda av kalksten i varierande format och kulörer. Kyrkorummets väggar är uppförda av rött tegel, murat i munkförband med djupa fogar. Kyrkorummet har två höga fönster på den södra sidan. Dopplatsen i kyrkorummets sydöstra hörn får sitt dagsljus från ett mindre, runt fönster. På den norra väggen finns ett högt placerat fönsterband av glasbetong.

Kyrkorummet har ett platt tak med synliga betongbalkar. Mellan balkarna är skivmaterial uppsatt i form av kassettak över kyrkorummets mittgång och i form av plankor över sidogångarna. Taket är gråmålat. Över koret öppnar taket sig i ett stort ljusschakt med ljusinsläpp från väster.

Orgelläktaren är gjuten av betong men bärs visuellt upp av den tegelmurade väggen mellan kyrkorummet och entréhallen. Läktarbarriären uppsattes i den gamla kyrkan vid en renovering på 1850-talet. Barriären består av ramverk med fyllningar dekorerade med sniderier i form av bland annat treklöver, trepass och fiskblåsmönster. Barriären är idag omålad då den ursprungliga färgsättningen togs bort i samband med att barriären flyttades in i den nuvarande kyrkan.

Sakristian är placerad i kyrkans sydöstra hörn bakom korrundeln. Bakom korrundeln finns ytterligare rum, bland annat ett förrum, ett kapprum och ett WC. Förrummet är placerat i kyrkans nordöstra hörn.

Kyrkan har inte genomgått några stora förändringar eller ombyggnader sedan uppförandet på 1960-talet. Exteriören renoverades dock år 1995.

KULTURHISTORISK KARAKTERISTIK OCH BEDÖMNING
Kila kyrkas exteriör är utformad i en stramt modernistisk stil med asymmetriskt placerade fönster och plant kopparklätt tak. Utmärkande är det kluvna tornet i öster.

Kyrkorummet domineras av korets guldmosaik som kontrasterar mot de mörka, slutna tegelväggarna. Ovanliga inslag i det modernistiska kyrkorummet är de från äldre kyrkobyggnader överflyttade inredningsdetaljerna, bl a predikstol och läktarbarriär. Tillsammans med den äldre intilliggande kyrkogården och klockstapeln ger de en historisk kontinuitet till kyrkplatsen.

ATT SÄRSKILT TÄNKA PÅ i förvaltning och användning av kyrkan och kyrkomiljö:
- Kyrkan är ett i stort sett oförändrat exempel på en betydande arkitekts verk och sin tids kyrkobyggnadskonst och är en av Södermanlands läns få kyrkor från 1960-talet.
- Kyrkan har såväl i sin helhet som i detaljerna synnerligen ömtåliga kulturhistoriska karaktärsdrag.
- Korets guldmosaik av konstnären Bengt Olof Kälde är av mycket hög konstnärlig kvalitet och unik i sitt slag i Sverige.