Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Vellinge kn, HÖLLVIKEN 22:20 STORA HAMMARS KYRKA

 Anläggning - Värdering

stora hammars kyrka, STORA HAMMARS KYRKA
4/15/20
Motivering
Kyrkan var när den byggdes 1902 omgiven av jordbruksmark. Idag är den integrerad i Höllvikens tätort med nyare bebyggelse kring kyrkan.

Kyrkogården rymmer flera olika karaktärer från olika tidsepoker. Utbyggnadsetapperna är urskiljbara. Det är dels stora omgärdade grusgravar med högresta stenar söder om kyrkan och dels parkliknande områden. Minneslunden har en imponerande solitär blodbok. Bibliska trädgården tillför en vacker plats med växter
med anknytning till Bibeln.

Stora Hammars nya kyrka ersatte en medeltida kyrka på annan plats. Det var främst den stora befolkningsökningen som krävde en större kyrka men också nya ideal om hur en kyrka skulle gestaltas.

Kyrkan är ritad av arkitekt Magnus Steendorff och är den enda kyrkan i Skåne av honom. Stora Hammar är byggd i dansk-holländsk nyrenässansstil och är därmed ovanlig. Inspiration kan han ha hämtat från Heliga trefaldighetskyrkan i Kristianstad och Rosenborgs slott i Köpenhamn. Fasaden är uppförd i tegel och med många inslag av dekorativt huggen kalksten med stor detaljering och konstnärlighet. Stenen är nyligen förtjänstfullt renoverad och utbytt med hantverksmässiga metoder. Skiffertaket är tidstypiskt och positivt att det bevarats.

Kyrkorummet är ljust och luftigt. Det karaktäriseras av kassettindelat tunnvalv i grått och vitt, dekorativa pilastrar och kolonner, stora fönster, enhetligt kalkstensgolv samt mörk inredning. Kyrkans interiör ändrades kraftigt 2017. Då togs den nygotiska bänkinredningen bort och ersattes av stolar, nytt kalkstensgolv lades, koret omgestaltades och nya inventarier tillkom. Ursprunglig inredning är ekådrad medan ny inredning är i mörk valnöt eller ek. Kyrkan har förlorat en del av sin ursprungliga karaktär, historiska kontinuitet och inredning men vunnit i flexibilitet, användbarhet för ny liturgi och tillgänglighet. Färgsättningen innebär däremot en återgång till den ursprungliga. Vapenhuset med viktoriaplattor visar på hur kyrkans golv tidigare sett ut. Dagens kalkstensgolv skapare helhet och lugn men saknar historiskt sammanhang i kyrkan. Koret är numera mer inkluderat och inbjudande i kyrkorummet medan det tidigare var avskilt. Den nya digitala psalmnummertavlan är väl integrerad i form och utseende.

Enligt orgelinventeringen är orgeln kulturhistoriskt värdefullt med amerikanskt äldre pipverk av högsta kvalité. Orgelfasaden är ritad av kyrkans arkitekt och mycket detaljrik. Orgelfasaden och läktarbarriärens utformning samspelar.