Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Trelleborg kn, LILLA BEDDINGE 91:3 LILLA BEDDINGE KYRKA

 Anläggning - Värdering

lilla beddinge kyrka, LILLA BEDDINGE KYRKA
4/2/19
Motivering
Kyrkan ligger söder om den gamla byn. Kyrkvägen kantas av äldre putsade gatehus. Kyrkogården karaktäriseras av sent 1800-tals ideal med buxbomsinramade gravar enligt typiskt sydskånskt mönster. De dekorativa järngrindarna med marmorurnor samt trädkransen bidrar till upplevelsen av kyrkogården. Kyrkstallarna och materialboden utanför kyrkogården med arkitektur som anspelar på kyrkan är också
betydelsefulla komplement till miljön som visar på tidigare funktioner.

Lilla Beddinge kyrka ersatte en medeltida kyrka på annan plats. Den nya kyrkan uppfördes under en intensiv kyrkobyggnadstid. Det var främst den stora befolkningsökningen som krävde en större kyrka men också nya ideal om hur en kyrka skulle gestaltas.

Kyrkan är ritad av Helgo Zettervall redan 1864 men uppfördes först 1882. Zettervall var domkyrkoarkitekt i Lund och ritade ett stort antal både profana och kyrkliga byggnader. Han blev senare chef på Överintendentsämbetet och hade därmed stort inflytande över kyrkobyggandet. Kyrkan är en korskyrka med en kupol över korsmitten samt torn och absid. Den gula fasaden är mycket rikt artikulerad med vita rundbågsfriser, lisener och rundbågiga omfattningar kring muröppningar. Kyrkan är som en bakelse med vit glasyr och sirligt uttryck. Den är en av 1800-talets många kyrkor i medeltidsinspirerad stil, som här tolkats på ett egensinnigt och mer konstnärligt sätt än vanligt. Kupolen över korsmitten har bysantinska drag.
Kyrkan skiljer sig markant från de flesta enklare långhuskyrkor från 1860-talet. Zettervall ritade samma år även den närbelägna kyrkan i Östra Klagstorp i samma församling men de är inte lika. Däremot har kyrkorna i Västra Vram och Österlöv ritade av Zettervall gemensamma drag med Lilla Beddinge. Österlöv och Lilla Beddinge är båda i nyromansk stil. Nygotiken utvecklades från Brunius begynnande gotik under 1840-60 till den renodlade gotiken i slutet av 1800-talet. Lilla Beddinge kyrka är ritad i en mellanperiod, sökandets tid, i utvecklingen av nygotiken. Då förekom både romanska och gotiska stildrag i en blandning. När Lilla Beddinge kyrka väl uppfördes hade stilidealen ändrats och den förhärskande stilen var nygotiken.
Kyrkan är välbevarad exteriört förutom ändringen av plåtmaterial på taket.

Kyrkorummet är välvt med höga tunnvalv och kupol i korsmitten som ger kyrkan rymd. Planlösningen är bevarad med korsarmar som inte är inbyggda. Kyrkorummet karaktäriseras av livligt mönsterlagt tegelgolv, mestadels ekådrad sammanhållen inredning från nybyggnadsåret och rundbågsfriser både på väggarna
och på inredningen. Kyrkan har förändrats genom att bänkar tagits bort i korsmitten under kupolen. Det har gett ett mer flexibelt och användbart rum men typen av stolar är inte välvald. Altaruppsatsen med skrank har fått ljusare färgsättning vid okänd tidpunkt. Tegelgolvet är från 1998 men är i samma mönster och färger som det tidigare golvet. Väggarna har tidigare varit målade med kvadermålning men idag är
det tegelgolvet som ger liv åt rummet. Gjutjärnsfönstren är försedda med innerfönster. De har smäcker svart aluminiumprofil och hel glasruta. Dock hade de smält in bättre om de haft samma kulör som gjutjärnsfönstren och omfattningen. Portalen med en svagt spetsbågig perspektivportal från kyrkorummet till vapenhuset skiljer sig från kyrkans alla andra rundbågar. Den är ett exempel på Zettervalls nyskapande och blandstil.

Bland inventarierna märks kyrkans altartavla som är målad av Alexander Malmquist, utbildad på Konstakademin och med influenser från resor i Paris och Rom. Bilden i dova färger är känsligt målad.
Kyrkans äldsta inventarie är den medeltida dopfunten med vackert skulpterade människofigurer på foten.
Enligt orgelinventeringen är orgeln av stort musikaliskt värde men har blivit förstörd vid senare renoveringar. Orgeln borde återställas till spelbart skick.