Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Svenljunga kn, HALLINGSNÄS 1:78 ÖVERLIDA KYRKA

 Anläggning - Värdering

ÖVERLIDA KYRKA
11/30/05
Motivering
ÖVERLIDA KYRKA är belägen ovanför sjön Hallången och ligger i Överlida samhälle, omgiven av villabebyggelse från efterkrigstiden. Kyrkotomten har en tidstypisk öppenhet mot omgivningen och är endast avgränsad med en låg mur åt lokalgatan som passerar på kyrkans östra sida. Till anläggningen hör en brunmålad öppen klockstapel som står på ett betongfundament norr om kyrkan.

Kyrkan uppfördes av trä på ny kyrkplats under åren 1961-63 efter ritningar av arkitekterna Nils Halla och Bengt Edman 1959, undantaget den fasta inredningen och klockstapeln. När kyrkan uppfördes gjordes emellertid en hel del avvikelser från det ursprungliga ritningsförslaget. Kyrkan ingår på tidstypiskt vis i ett sammanhållet komplex med församlingslokaler och kyrkorum, med vapenhuset som gemensam entré. Yttertaket var ursprungligen tänkt att få skiffertäckning men i stället lades eternit som vitmålades. Taket målades 1982 med skiffergrå färg, vilket kom att accentuera dess spetsiga form.

Ursprungligen var sakristian placerad bakom koret, men flyttades i samband med renovering 1992-93 till byggnadens norra del. Kyrkan fick i samband med renoveringen ett nytt altarskåp tillverkat av konstnärinnan Eva Spångberg. Karaktärsskapande för kyrkorummet är takformen med överljus samt takarmaturen. Den fasta inredningen är konsekvent utförd i omålat trä. Då kyrkorummet inte har någon direktentré har kringrummens interiörer betydelse för helhetsupplevelsen av kyrkan.

ATT SÄRSKILT TÄNKA PÅ i förvaltning och användning av kyrkan och kyrkomiljön:
- Kyrkoanläggningens utvändigt intakta prägel av byggnadstidens modernistiska arkitektur.
- Kyrkorummets interiör och inredning från tillkomsttiden med omålade träytor.
- Altarskåpet och Mariaskulpturen av Eva Spångberg.