Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Stockholm kn, JUNO 18 TYSKA S:TA GERTRUDS KYRKA (TYSKA KYRKA)

 Anläggning - Värdering

tyska S:ta Gertruds kyrka (TYSKA KYRKA)
11/3/05
Motivering
Tyska kyrkans historia går tillbaka till 1300-talet då tyska handelsmän bildade ett gille i Stockholm och uppförde en gillestuga. Källarvalven under dagens kyrka hörde med all sannolikhet till den byggnaden. Kyrkan präglas till största delen fortfarande av den form och inredning den fick under 1600-talets första hälft. En brand 1878 medförde de största förändringarna i kyrkan sedan 1600-talet. Efter branden uppfördes det nuvarande tornet och långhusets fasader kläddes med nytt maskinslaget fasadtegel, utom på den södra fasaden. Tyska kyrkans silhuett med sin höga kopparklädda spira, sätter sin prägel både på Gamla stan och på Stockholm som helhet.

Karakteristiskt för kyrkorummet är den stora rymden och de höga och speciella nätvalven med sina kraftiga kalkstenspelare. Avgörande för rummets särdrag är alla de rikligt utsmyckade inventarierna och den fasta inredningen av yppersta kvalitet, varav de flesta är bevarade sedan 1600-talet. Hit hör altaruppsatsen, bänkarna, södra läktaren, kungaläktaren, predikstolen, praktepitafierna, ljushållarna och de 119 oljemålningarna. Efter branden på 1800-talet tillkom fönstrens glasmålningar som med sina intensiva kulörer och tydliga motiv sätter prägel på rummet. Under 1900-talet har de tre orglarna tillkommit. Den senaste, repliken på 1600-talsorgeln, påverkar också rummet med sin framträdande placering och nyförgyllda glans.

Att särskilt tänka på i förvaltning och användning av kyrkan och kyrkomiljön:
" Tyska kyrkan som dokument om tyskt inflytande på svensk kultur och handel sedan medeltiden
" kyrkan berättar om de nära kontakter Sverige hade med länderna runt Östersjön t ex genom exteriören med sitt röda tegel och den skulpterade sydportalen
" tornet utgör ett viktigt landmärke i Stockholm
" interiören präglas fortfarande starkt av de ursprungliga 1600-talsformerna både i rumsbildning och i inredning
" fast inredning och lösa inventariers oerhört höga konstnärliga, arkitektoniska och hantverksmässiga klass.