Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Eksjö kn, RÖDFIBBLAN 1 MARIAKAPELLET

 Anläggning - Värdering

MARIAKAPELLET
12/31/11
Motivering
Mariakapellet är uppfört 1994 som Eksjös första och hittills enda distriktskyrka, belägen i stadsdelen Kvarnarp. Arkitekt bakom byggnaden är Lennart Arfwidsson vid ATRIO i Västervik. Den har många drag gemensamt med hans andra kyrkor från 1980- och 90-talen. Arkitekturen är närmast postmodern med sina gammalrosa lockpaneler och spröjsade fönster. Själva kapellet är en centralkyrka med en tolvkantig form till vilken en församlingsgård ansluter. Kyrkorummet markerar sig i exteriören genom sin höjd och sitt hjulkorsprydda sadeltak. Formen ger intryck av en båt. Till större delen är kapellet kringbyggt med utrymmen för entré, expedition, toaletter, kapprum och sakristia. Enbart östfasaden är synlig i hela sin höjd med fönsterslitsar från sockel till tak och ett tolvkantigt fönster under nock, vilket anspelar på planformen. Avfasade hörn präglar också de övriga byggnadskropparna. Församlingsgård och entréparti har brutna pulpettak med längsgående lanternin som ger ett överljus. På tomten står en öppen klockstapel och ett redskapshus som i utförande ansluter till kapellets arkitektur.

Kyrkorummet har en påtaglig resning som förstärks av östsidans vertikala fönsterslitsar. I söder är vikväggar mot församlingshem, vilket varit ett typiskt drag hos distriktskyrkor under hela efterkrigstiden. Det dominerande inslaget i rummet är en stor ringformad ljuskrona av mässing, vilket är något av ett signum för arkitektens kyrkorum. Dess former återkommer i vägglampetterna. Andra drag som är företrädda i Arfwidssons kyrkor är väggbeklädnaden med svagt laserade kryssfanér och detaljer som de rundade dörrfodren. Intrycket är ett varmt och samlande rum som skärmar av omvärlden. Inredningen är i huvudsak lös med stolar längs väggarna, ett litet altare och dopfunt i björk samt en flyttbar kistorgel. De enda rent dekorativa inslagen är en schablonmålad bård på väggarna och Eva Spångbergs krucifix över altaret. Sammantaget kan Mariakapellet sägas vara representativt för den utveckling som ägt rum inom främst de svenska stadsdelskyrkorna sedan 1970-talet med fokus på familjenära vardagsverksamhet och nya vägar inom liturgi. Kapellet är också ett prov på ATRIO:s sakralarkitektur.

Att särskilt tänka på i förvaltning av kapellet:
- Kapellet är en representant för dels efterkrigstidens verksamhetskombinerande distriktskyrkor, dels för Lennart Arfwidssons kyrkoarkitektur.
- Inredningsdetaljer ritade av arkitekten.
- Eva Spångbergs krucifix.