Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Stockholm kn, TRE BRUNNAR 1 INGÅR I VÄLLINGBY CENTRUM

 Anläggning - Värdering

INGÅR I VÄLLINGBY CENTRUM
10/21/05
Motivering
Blått = Fastigheter/fastigheter vars kulturhistoriska värde motsvarar fordringarna för byggnadsminnen i kulturminneslagen. Fastigheten ingår i en kulturhistoriskt värdefull miljö utpekad i Stockholms översiktsplan. Fastigheten/fastigheterna ingår i område av riksintresse för kulturmiljövården.

Vällingby centrum med sin bebyggelse utgör ett tidigt och konsekvent genomfört exempel på en "mönsterförort" i Stockholms planerings- och utbyggnadshistoria under efterkrigstiden. Anläggningen och dess byggnader var en förebild inte bara inom Sverige utan även internationellt. Som en integrerad del av centrumanläggningens ursprungliga planmönster har tunnelbanehuset i Vällingby centrum stora samhällshistoriska och stadsbyggnadshistoriska värden. Tunnelbanan gav möjligheter till snabba och bekväma transporter till och från Stockholms innerstad, och var en av grundförutsättningarna för stadsdelens tillkomst. Tunnelbanestationen är en viktig exponent för ABC-stadens och grannskapsplaneringens principer. Stationsbyggnaden är en självklar medelpunkt i centrumanläggningen och i stadsdelen, med bostadsområdena placerade efter avståndet till stationens entréer.

Tunnelbanehuset har ett arkitekturhistoriskt värde, som en exponent för den radikala modernism som blev vanligare under andra halvan av 1950-talet. Biljetthallens synliga stålstomme, och de synliga ytskikten i korrugerade cementfiberskivor (ursprungligen i asbestcement) är exponenter för en modern och industriellt betonad byggnadskonst som till sina former avviker från övrig ursprunglig centrumbebyggelse. Arkitekten Magnus Ahlgren ritade vid denna tid åtskilliga tunnelbanestationer, ofta liksom den i Vällingby med en starkt funktionell prägel.

Det arkitektoniska värdet är mycket stort och konstitueras av flera ingående delar. Byggnadens yttre höjd och volymer ansluter till den övriga centrumbebyggelsens skala. Den öppna volymen med överljus från takfönster i biljetthallen är viktig, liksom de enskilda arkitektoniska delarna, som den svarta och blå kakelbeklädnaden och de sinuskorrugerade fiberskivorna i fasad och biljetthall, de stora inre och yttre skyltfönsterpartierna i fasaderna och i biljetthallen. Man kan även nämna trapphusens handledare och glasade väggar i ljust trä.

Tunnelbanehuset har stora miljöskapande värden, invid centrumanläggningens viktigaste platsbildning och mittemot Backström och Reinius centrumhus. Det centrala läget och byggnadens själva funktion ger huset självklara identitets- och symbolvärden i stadsdelen.