Stäng fönster Malmö kn, GAMLEGÅRD 13 HYLLIE KYRKA
Anläggning - Värdering
Hyllie kyrka, HYLLIE KYRKA | |
10/3/17 |
Motivering |
---|
Kulturhistorisk karaktärisering för Hyllie kyrkoanläggning i Malmö. Kyrkoanläggningen finns i en ombyggd gård från 1800-talet men omges av enfamiljshus och åttavåningshus från 1960-talet. Anläggningen invigd 1985 innehåller både kyrka och församlingslokaler. Kyrkan skulle vara en vardagskyrka, inte bara en söndagskyrka. Mellan 1945 och 2000 byggdes omkring 700 nya kyrkor i Sverige, vilket är den största kyrkonybyggnationen sedan 1800-talet. När nya stadsdelar planerades ritades ofta också in en plats för kyrka i en centrumanläggning, men i detta fall har kyrkan istället byggts i en äldre byggnad. Den slutna fyrlängade bondgården minner om skånska byggnadstraditioner på landet och om historien före bostadsområdena. Gården har i stora drag på utsidan bevarat sitt utseende. Endast klockstapeln och ett kors på fasaden visar att detta är en kyrka. Byggnaden är traditionell med vitputsade fasader, sadeltak med röda tegelpannor och spröjsade fönster. På den kullerstensbelagda inre gården är tillbyggt i låg skala med glasade väggar med aluminiumpartier till entrérum. Kyrkorummet är ett långsmalt rum med öppet upp i nock. Det är ett ”rum på tvären” där altaret står på rummets långsida. Materialen är få; handslagna oglaserade tegelplattor på golvet, vitputsade väggar och vitlaserad furupanel i taket. Det vackra röda golvet skapar värme i rummet. Kyrkan utstrålar positiv enkelhet. Här finns inga radiatorer, kyrkan värms med varmluft i golvet, inga sockellister utan väggarna möter golvet. Och rummet är inte överbelamrat med inventarier. Stolarnas placering på tre sidor om altarbordet betonar circumstantesprincipen och gemenskapen. Inte heller finns någon nivåskillnad i golvet mellan altarets plats och besökarnas stolar. Altarbilden från golv till tak av oglaserad keramik av konstnär Ulla Viotti passar väl i rummet, bidrar starkt till upplevelsen av kyrkan och har hög konstnärlig kvalitet. Den är mycket väl integrerad i rummets arkitektur där den är placerad vid det förhöjda taket och dess form strävar uppåt till takljuset. Bilden är öppen för egna tolkningar. I keramikreliefen är infällt ett gnistrande smalt kors i metall kring vilket små gestalter rör sig uppåt vandrande, sökande efter ljuset. Den medeltida dopfunten med dekorativa reliefer är en viktig länk till Hyllie medeltida kyrka. |