Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Malmö kn, OTTO 5 SANKTA MARIA KYRKA

 Anläggning - Värdering

SANKTA MARIA KYRKA
10/3/17
Motivering
Kulturhistorisk karaktärisering för S:ta Maria kyrkoanläggning
Kyrkan ligger i stadsmiljö med gator och bostadshus omkring. Det höga dominerande vattentornet är närmsta granne i sydväst. Den stora upphöjda terrassen i flera nivåer skapar från gatan en skyddad plats och ger kyrkan dignitet. Platsen är piazzaliknande och det fristående stilrena klocktornet har referenser till italienska kampaniler.

Anläggningen innehåller både församlingshus och kyrka. Kyrkan byggdes ursprungligen 1928 i klassicistisk stil och ritades av arkitekterna Ewe och Melin. 1963 byggdes församlingshuset och kyrkan omgestaltades helt och byggdes till av Thornberg/Roos arkitekter. Det klassicistiska nedtonades, togs delvis bort och
förenklades. Den centralt placerade huvudporten ändrades till en entré i det låga tillbyggda sidoskeppet. Den rektangulära salen blev en basilika med lägre sidoskepp. Basilikan är en form som anknyter till kyrkobyggnader i Rom ända från 300-talet e.Kr. Thornberg/Roos har vid tillbyggnaden lyckats med att hitta gemensamma nämnare med den befintliga byggnaden samtidigt som nybyggnaderna har sin tids uttryck.
1960-talets tegel är lika vackert varierat och skiftande i bränningen som 1920-talets. Sten är använt i både det gamla och nya huset med svart sten i församlingshusets fasad. Fönstren har eleganta smäckra dimensioner av mässingsklädda stålpartier placerade i fasadens ytterliv. Trots att mycket har tagits bort från 1920-tals klassicismen på kyrkan är ändå intrycket och proportionerna på kyrkan klart från
denna tid. Det gamla och nya hålls samman i ett skickligt samspel. Materialen i anläggningen är av hög kvalitet med tegel, sten och mässing. Kyrkorummet har högt i tak och låga sidogångar. Rummet är inåtvänt då de gamla fönstren är högtsittande och de nya fönstren är konstverk med färgade blyglas. Fokus i
det formstränga rummet riktas mot altarväggen med den monumentala gyllene altarmosaiken som ger ett tidlöst och lugnt intryck. Genomgående i kyrkorummet och angränsande rum är kalksten och ek. Alla golv är av kalksten liksom både altare och predikstol som är integrerade och ritade av
arkitekterna. Kalkstensgolven är varierade i alla rum ifråga om läggning, behandling och storlek på plattorna. Mattan i mittgången skadar det vackra kalkstensgolvet då
den är delvis klistrad och bör tas bort. Stor omsorg har visats detaljerna, som exempelvis skrapgallret i vindfånget som är gjort av kalksten. Det har funnits fler detaljer som ritades 1963 som t ex kollektbössor
av brons som numera är borttagna. Bo Beskow har gjort både den monumentala altarmosaiken och glasfönstren i kyrkorummet, båda av hög konstnärlig klass och betydelsefulla för kyrkorummet. Thornberg/Roos har även ritat S:t Andreas kyrka i Malmö där det finns likheter med S:ta Maria med torget, den fristående kampanilen, basilikaformen och predikstolens utformning i kalksten. Bytet av entréparti och vissa fönster i församlingsbyggnaden från smäckra profiler till kraftiga aluminiumpartier är negativt.