Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Trelleborg kn, HAMMARLÖV 20:3 HAMMARLÖVS KYRKA

 Anläggning - Värdering

hammarlövs kyrka, HAMMARLÖVS KYRKA
3/9/18
Motivering
Hammarlövs by är trots enskiftet en samlad by med några gårdar och gathus kring kyrkan. Nybyggnader har varit begränsade. Omgivningen är ett kuperat pastoralt jordbrukslandskap med vägar som bitvis är kantade med pilar, typiska för Skåne. Kyrkan ligger i ett fint sammanhang med före detta skolan, prästgården och bårhuset.

Den muromgärdade kyrkogården ligger högt med sluttning mot väster. Den präglas av sent 1800-tals ideal med buxbomsinramade gravar och högresta stenar. Gravkar som är speciellt för denna trakt, finns på kyrkogården liksom ett flertal bevarade högresta stenar från 1800-tal i kalksten, diabas och granit. Kyrkogården har undkommit rationella grästäckningar. Den gamla kyrkogården saknar träd medan den södra utvidgade delen har trädkrans och hängbjörkar. Utvidgningen är tydligt avläsbar. Från minneslunden har man utsikt över ett backigt fält.

Kyrkan med sitt ovanliga runda torn tronar på en höjd. Hammarlövs kyrka har torn, långhus, kor och halvrund absid från romansk tid. På 1800-talet byggdes kyrkan på med två stora korsarmar. Runda torn var mycket ovanligt i det medeltida Danmark. De få som byggdes fanns i Skåne. Nu är endast ytterligare tre runda torn bevarade i Skåne; i Blentarp, Bollerup och Hammarlunda kyrka. Kyrkan är vitpustsad med
trappgavlar på torn, kor och långhus. Gjutjärnsfönstren är stora och rundbågiga. Absiden är smyckad med en vacker dubbel rundbågsfris och absidtaket är klätt med blyplåt vilket förstärker det ålderdomliga intrycket och är värdefullt. Torntaket är belagt med koppar och övriga tak med skiffer. Kyrkans medeltida murar är välbevarade medan fönsteröppningar är 1800-tals öppningar. De tillbyggda korsarmarna har oputsade trappgavlar med gavelrösten med blinderingar och dess utformning är inspirerad av Brunius. Motivet anknyter till de gotiska trappgavlarna på den ursprungliga delen. Färdiga ritningar fanns för att bygga en nygotisk kyrka och riva den medeltida kyrkan men kyrkan undgick detta öde.

Vapenhuset i tornet är speciellt med sin ovanliga runda form och med en romansk sandstensportal och rester av valv. Kyrkorummet karaktäriseras av sina typiska 1400- tals kryssvalv på pilastrar, stora gjutjärnsfönster, tegelgolv och slutna bänkar. Vid ingången syns inte korsarmarna och man kan få intryck av att detta fortfarande i sin utbredning är enbart en medeltida kyrka. Fokus riktas mot koret och triumfbågen
byggd av sandstensblock i två nyanser och med två konstfullt huggna lejon på motstående sidor. Kyrkan anses byggd av ”Oxiemästaren” eller Mårten Stenmästare under 1100-talet. De huggna lejonen förknippas med ovanstående stenmästare. De hade i sin tur fått inspiration från lombardiska stenmästare som tog konsten från södern till Norden. Triumfbågen har stort värde. Korvalvet är smyckat med kalkmålningar från 1400-talet med växtmotiv. I södra korsarmen finns en dekorativ läktarbarriär från 1600-talet med målningar med kvinnomotiv framställande dygderna. Græbes renovering på 1950-talet är påtaglig, gedigen och genomgripande med nytt golv, ny färgsättning, nya tak i korsarmarna, avskiljande av en korsarm och nya altare.

Renässanspredikstolen är ganska enkelt huggen. En detalj är Kristus med danska flaggan som visar på Skånes danska tid. Kyrkans äldsta inventarium är dopfunten från 1100-talet med växtreliefer och i
nederkant en rundbågsfris likt den som finns på absiden. Därför anses det vara samma person som byggt kyrkan som gjort dopfunten. Lillklockan är från 1300-talet vilket är sällsynt. Det finns endast ett 20-tal klockor bevarade från detta århundrande i Skåne.

Enligt orgelinventeringen är orgeln av stort kulturhistoriskt värde eftersom ytterst få pneumatiska orglar av Olof Hammarberg finns bevarade. Orgeln är i behov av genomgripande renovering till originalskick.