Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Jönköping kn, DUNKEHALLA 2:3 DUNKEHALLA KAPELL

 Anläggning - Värdering

DUNKEHALLA KAPELL
1/1/07
Motivering
Kvarter 1, 2 och 7-25 utgör större delen av kyrkogården och är
därmed avgörande för helhetsintrycket. De kan karakteriseras som
utpräglade köpegravskvarter med familjegravar. Strukturen bestäms
av rätvinkliga gångar och raka nord-sydliga gravrader. I begränsad
utsträckning har inre, grusbelagda gångsystem bevarats, vilka är
viktiga att vidmakthålla i pedagogiskt syfte. Gravvårdsbeståndet
är rikt och varierat och ger således en god bild av utvecklingen på
detta område under 1900-talet. Av stor betydelse för upplevelsen
är de stora monumenten från tiden för kyrkogårdens anläggande
till 1900-talets mitt. De är med sina högresta respektive utbredda
former uttryck för det tidiga 1900-talets individualism i kontrast
mot efterkrigstidens kollektivism. Ungefär hälften har kvar sina
grusbäddar, vilka ofta är mönsterkrattade. Inramning med stenram,
häck eller järnstaket är också viktiga delar i den enskilda gravens
utformning. Till detta hör även de resliga cypresser som präglar
kyrkogården och på ett fi nt sätt samspelar med vårdarna. Sorgeträden
är också ett viktigt inslag som förstärker känslan av sekelskifte.
Många vårdar besitter höga konst-, person- och lokalhistoriska värden.
Exempel på de sistnämnda är vårdar med titlar, vilka berättar
om Jönköpings historia som residens- och industristad såväl som
om företeelser som väckelsen m.m. Flera berömda industrimän
har sina gravvårdar här. Ambitionen bör vara att bevara det äldre
vårdbeståndet på plats, inklusive befi ntliga arrangemang. Därvidlag
är gruset viktigt att framhålla som karaktärsskapande inslag på kyrkogården
i stort. Även bland efterkrigstidens mer modesta vårdar
fi nns intressanta exempel värda att bevara med hänsyn till titlar eller
konstnärlig utformning.

Kvarter 5-6 präglas helt av det sena 1900-talets modesta vårdar med
små rygghäckar. Man kan både läsa ut folkhemmets kollektiva anda
och vår samtids ökande strävan efter personligt uttryck, vilket visar
sig bl.a. i det återupptagna bruket av titlar och mer individuellt
utformade vårdar.

Den nordvästra utvidgningens (kvarter 3 och 4) kulturhistoriska värde ligger främst
i den för efterkrigstiden typiska strukturen med raka rygghäckskantade
rader av låga vårdar. Denna karaktär är ett vanligt förekommande
inslag bland landets kyrkogårdar. Ett värde fi nns även
i enskilda vårdar med titlar, vilka utgör historiska dokument.

De sydligaste kvarterens (kvarter 26-28) främsta kulturhistoriska värde ligger i
strukturen av låga vårdar i rader längs rygghäckar. Detta är en tydlig
exponent för efterkrigstidens strama kyrkogårdsideal, vilket är en
vanlig syn på landets kyrkogårdar. Bestämmelser om maximihöjd
avspeglar det framväxande folkhemmets kollektiva anda. Kulturhistoriskt
värde fi nns även bland enskilda vårdar med konstnärliga
kvaliteter eller med titlar som berättar om en gången tids yrkesgrupper
i Jönköping. Ett särskilt intresse tilldrager sig tre småvårdar från
1917 som talar för en tidigare allmän linje på platsen. Det är viktigt
att man söker bibehålla värdefulla vårdar på plats. Nytillskott bör
ta hänsyn till befi ntliga vårdars storlek.

Gravraden längs kyrkogårdens östra sida (kvarter 29 och 30) utgör kyrkogårdens mest
enhetliga högreståndskvarter. Detta kan delvis förklaras med att
staden utgör fondmotiv. Här återfi nns många av de ledande personerna
inom Jönköping kring förra sekelskiftet: industrimän, höga
tjänstemän, läkare och militärer, vilket speglas genom titlarna och
de påkostade vårdarna. De båda kvarteren är som helhet av ett synnerligen
högt kulturhistoriskt värde. Det är därför av vikt att bevara
vårdarna på plats liksom de karaktärsskapande grusbäddarna och
deras rikt utformade inramningar, vilka besitter höga konstnärliga
värden. Nytillskott bör betraktas restriktivt. Värden fi nns även i var
och en av de små vårdar som samlats i söder och troligen härrör
från allmänna linjen.

Dunkehalla kyrkogård är en typisk representant för de nya stadskyrkogårdar
som anlades utanför städerna under 1800-talets andra
hälft. Det höga och fria läget stämmer väl överens med tidens tankar
kring kyrkogården som hälsomässig risk. Trots vissa förändringar
så har kyrkogården i stort bevarat sin karaktär från anläggandet
1893 med strikt rutnätsplan, gravar i raka rader och rumsskapande
trädrader. Det nyromanska gravkapellet från 1898 ligger i änden
av en lönnallé. Det huvudsakliga gångsystemet är idag asfalterat,
men inom några kvarter så har de ursprungliga grusgångarna
mellan gravraderna bevarats. Vidmakthållandet av dessa fyller ett
viktigt pedagogiskt syfte. Huvuddelen av kyrkogården präglas av
familjegravar från 1890-talet till omkring 1950. Ungefär hälften av
dessa har kvar sina grusbäddar, vilket betyder mycket för intrycket
av kyrkogården. Ett fortsatt bevarande av dessa är därför viktigt,
särskilt där man kan tala om större grupperingar och i anslutning
till befi ntliga grusgångar. Gruset står för höga gestaltningsmässiga
värden. De olika inramningarna är också karaktärsskapande, framför
allt lägger man märke till de många järnstaketen och kättingarna.
De äldre vårdarna är tydliga uttryck för sin tids individualism genom
sina högresta former, några över tre meter. De senare vårdarna
speglar med sina låga, breda former bestämmelser om maximihöjd,
men är ofta lika påkostade. Som regel är de samkomponerade
med en stenram, vilken därmed är avgörande för intrycket. Flera
av familjegravarna är verkliga högreståndsexponenter som genom
titlar och namn på vårdarna berättar om de ledande personerna i
Jönköping under 1800-talets senare hälft och 1900-talets förra:
industrimän, högre tjänstemän, militärer och läkare m.m. Många
av dessa gravar återfi nns i den östligaste delen med utsikt över
staden. Berömda personer som Lagerberg och Wennberg minner
om tändsticksindustrins betydelse. Vidare speglas Jönköping som
residensstad och säte för bl.a. Göta hovrätt. Bland vårdarna fram
till omkring 1940 fi nns en variation i utförandet som man bara kan
fi nna på en större stadskyrkogård. Flera vårdar kan förutom de lokaloch
personhistoriska värdena även tillskrivas ett högt konstnärligt.
Sammantaget kan konstateras att mycket av kyrkogårdens särart
kommer av detta rika gravbestånd. Till detta hör förstås också de
enklare vårdar som genom sina titlar minner om olika yrkesroller i
ett till stor del svunnet Jönköping, därigenom är även dessa viktiga
historiska dokument värda att bevara.

Till antalet så upptager efterkrigstidens låga vårdtyper en stor del
av kyrkogården. Men det är endast den avskilda utvidgningen i
nordväst och de tre sydligaste kvarteren som de präglar. Alla har de
tidstypiska rygghäckskantade gravrader. Vårdarnas enhetliga storlek
kan ses som ett uttryck för folkhemmets kollektiva anda. Detta är en
vanlig karaktär på landets kyrkogårdar. Här är det främst den övergripande
strukturen som är värdefull, även om enskilda vårdar blir
intressanta genom förekomst av titlar eller konstnärlig utformning.
I den sydligaste raden kan man skönja spår av en allmän linje. Vår
egen tids förändrade gravskick tar form i en minneslund.
En väsentlig del av kyrkogårdens karaktär utgör de träd som planterats
på eller vid gravar. Ett tjugotal familjegravar har par av högväxta
cypresser som betyder mycket för intrycket. Även en handfull
s.k. sorgeträd spelar en viktig roll i sammanhanget och förstärker
sekelskiftesatmosfären.
På en kyrkogård är det naturligt att gravvårdar och gravrätter ändras.
Det är dock viktigt att man i den långsiktiga förvaltningen är
uppmärksam på att bevara de olika delarnas karaktär och att gravvårdar
från olika tider fi nns representerade.
Att tänka på i förvaltning av kyrkogården:
- Trädrader och gångsystem är väsentliga delar av kyrkogårdens ursprungliga
utformning och därmed viktiga att vidmakthålla.
- Grusad yta på gångar och gravar utgör ett karaktärsskapande inslag
som bör bevaras, även vid byte av gravrättsinnehavare.
- Vårdar fram till 1940 är av avgörande betydelse för kyrkogårdens
kulturhistoriska värde. Särskilt gäller detta de stora familjegravarna
som har en karaktärsskapande verkan. Dessa äldre vårdar med eventuella
tillhörande arrangemang som stenramar, staket och kättingar
bör behållas på plats. Vägledande vid bevarande är även förekomst
av titlar, vilka berättar om stadens historia. Detta kan även gälla
senare vårdar.
- Planteringar såsom cypresser och sorgeträd i anslutning till gravarna
besitter höga gestaltningsmässiga värden att slå vakt om.
- I de sentida kvarteren bör de övergripande strukturerna med låga
vårdar längs rygghäckar bibehållas som ett uttryck för efterkrigstiden.
- Nytillskott inom kyrkogårdens känsliga delar bör hålla en god
kvalitet.