Stäng fönster Stockholm kn, GJUTMÄSTAREN 6 M.FL.
Anläggning - Värdering
9/18/09 |
Motivering |
---|
Grönt = Fastighet med bebyggelse som är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt. Egendomen Ulvsunda inköptes 1904 av Stockholms stad för att bereda plats för industrier. Även om enstaka fabriker uppfördes före 1930-talet så var det framförallt efter andra världskriget som bebyggelsen tillkom. Vid sidan av Västberga är Ulvsunda Industriområde år 2009 Stockholms största verksamhetsområde nära innerstaden, med verkstäder, kontor, lager, grossistfirmor, stormarknader med mera. Stadsbilden är sammanhållen, arkitekturen ofta välformad. De sammantagna kulturhistoriska värdena är stora. Anläggningen i Gjutmästaren 8 uppfördes med start på 1960-talet av Flygtekniska försöksanstalten FFA, en statlig myndighet under Försvarsdepartementet med uppdrag att bedriva forsknings-, utvecklings- och försöksverksamhet inom det flygtekniska området. FFA hade tidigare uppfört en forskningsanläggning i grannfastigheten Induktorn 24. I Gjutmästaren 8 fanns FFA:s hypersoniska forskningssektion (d.v.s. forskning om flyg vid hastigheter högre än ljudets). Anläggningens bakgrund och den verksamhet som försiggick bidrar till mycket stora flyghistoriska, forskningshistoriska och teknikhistoriska värden, vilka förstärks genom det funktionella sambandet med grannfastigheten. Här bildas en sammanhållen miljö som pedagogiskt berättar Sveriges strävan efter att upprätthålla en inhemsk högteknologisk försvarsindustri under efterkrigstiden. Hus 1 (med kontor, laboratorium, högtrycksanläggning m.m.) är uppförd på 1960-talet efter ritningar av Gustaf Rosenberg. Byggnaden har en stramt modernistisk karaktär och utgör ett välgestaltat exempel på tidens industriarkitektur. Byggnaden är mycket välbevarad, dock har kontorsdelen fått bytta yttre bågar i fönstren Byggnaden är fortfarande i drift för sin ursprungliga funktion vilket bidrar till kontinuitetsvärden. Anläggningens hus 2 (med bl.a. kontor, kontrollrum och vindtunnel) har en rationellt betonad senmodernistisk karaktär. Den enkla plåtbyggnaden i Gjutmästaren 6 (hus 9) inrymde ett strukturakustiklaboratorium där man forskade om ljudnivåer i flygkupéer. Dessa byggnader tillkom på 1980-talet och de bidrar till helheten och till förståelsen för verksamheten och dess utveckling. Anläggningen har som helhet betydande miljöskapande värden. De olika uppskjutande delarna, t.ex. kyl- och utblåstorn, rörarrangemang och skorstenar, berättar om verksamheten och utgör expressiva, berikande och variationsrika inslag i stadsbilden. |