Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Eslöv kn, ESLÖV 54:3 ESLÖVS JÄRNVÄGSSTATION

 Anläggning - Värdering

Eslövs station, Eslövs järnvägsstation
11/18/03
Motivering
Stationshuset uppvisar ett exempel på hur järnvägsbyggnaderna kom att bli platsen för flera statliga verksamheter i städerna; i Eslövs stationshus fanns förutom de lokaler som tillhörde Statens järnvägar en teleexpedition och ett postkontor. Eslövs stationshus präglas av en total omgestaltning genomförd 1913. Arkitekturen är såväl i exteriör som interiör ett uttryck för det tidiga 1900-talets nationalromantiska stil - modern konstruktiv tillämpning av en traditionell hantverksmässig tegelbyggnadskonst - med fokus på naturmaterial som tegel, järn och granit. Byggnadens funktioner har tillåtits att synas i fasaden. Det tillbyggda postkontoret bildar en självständig byggnadskropp men hänger gestaltningsmässigt ihop med den övriga stationsbyggnaden. Den invändigt välbevarade vestibulen är utvändigt byggnadens stora accent, men är för den skull inte centralt placerad.

Tegelbyggnaden som innehållit matsal för SJ:s anställda och signalverkstad visar två av den stora mängd funktioner som var knutna till stationsanläggningarna. Att posten inryms i en egen byggnad i anslutning till stationen visar den i stationshusen från början vanliga funktionella samlokaliseringen av statliga verksamheter. Vid 1913 års ombyggnad byggdes i Eslöv Sveriges första egentliga person- och resgodstunnel. Tunneln, överbyggnad av trappor och perrongtaket är bevarade och utgör än idag en väsentlig del i anläggningens kulturhistoriska värde.