Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Vaggeryd kn, PÅLEN 1:10 SKILLINGARYDS BEGRAVNINGSPLATS

 Anläggning - Värdering

Skillingaryds begravningsplats
1/1/07
Motivering
Kvarter A
Kvarteret speglar gravkonstens utveckling under 1900-talet. Det
är främst i den västra hälften som de äldre vårdarna fi nns. Mellan-
och efterkrigstidens låga former dominerar. Ursprungligen har
flera gravar haft grusbäddar, idag återstår bara en, vilken därmed är
desto viktigare att bevara. Många av de äldre vårdarna kan uppvisa
titlar som berättar om Skillingaryds historia som stationssamhälle
och industriort. Dessa är det viktigt att bevara på plats, liksom de
vårdar som har ett konst- eller lokalhistoriskt intresse. Av stor vikt
för karaktären är rygghäckarna och grusgångarna.

Kvarter B
Kvarter B speglar gravkonstens utveckling under 1900-talet. Från de
enstaka statusbetonande vårdarna i väster till de uniformt jämlika
vårdarna i öster. Överlag är det huvudsakliga intrycket en blandad
karaktär, med undantag för några enhetliga tvärställda rader. Genom
slopande av stenramar så har några av de mer påkostade låga
vårdarna mist sina ursprungliga proportioner. Av vikt att bevara är
de äldre vårdar som genom sin utformning eller sina titlar ger en
dynamik åt kvarteret och berättar om samhällets utveckling. Dessa
vårdar skall bevaras på plats. Nytillskott kan accepteras i kvarteret,
men viss restriktivitet i utformning bör tillämpas bland de tvärställda
vårdarna, liksom en allmän varsamhet.

Kvarter C och D
Kvarter C och D speglar efterkrigstidens ideal med låga, likartade
vårdar, men också dettas begynnande uppluckring i vår samtid.
Folkhemmets gravvårdar kan ses som en manifestering av varje
människas lika värde såväl på jorden som inför Gud. Detta är en
karaktär som är vanlig på svenska kyrkogårdar, även om den övergripande
planformen är något ovanlig.

Skillingaryds begravningsplats invigdes 1922 och planerades av
arkitekt Karl Martin Westerberg. Den är en av Sveriges tidigaste
skogskyrkogårdar och speglar som sådan ett viktigt skede i gravkulturens
utveckling. 1800-talets strikta franska parkideal ersattes
av ett närmande till naturen i nationalromantisk anda. Skogskaraktären
ges av de friväxande högresta tallar som lämnades kvar
vid anläggandet. Man sökte därmed bibehålla intrycket av svensk
furuskog. Som en eff ektfull kontrast mot detta verkar begravningsplatsens
symmetriska uppbyggnad med huvudaxel, tväraxel och
rätvinkliga kvarter, vilken är helt i linje med 20-talsklassicismens
ideal. Trots avläsbara utvidgningar under främst 1950-talet har man
hela tiden anpassat sig till den ursprungliga karaktären, vilket ger
ett mycket enhetligt och sammanhållet intryck. Den rektangulära
begravningsplatsen omges av en kallmur som i väster och kring
ingångarna artikulerats med kraftiga kvaderstensposter. Den östvästliga
huvudaxeln från huvudentrén mitt i väster understryks av
att såväl klockstapel som ceremoniplats och gravkapell placerats i
denna. Den resliga historiserande klockstapeln från 1930 är ritad av
arkitekt Oskar Öberg och associerar med sina spånklädda stödben
till de omgivande furustammarna. Särpräglande är dess minneshall.
Gravkapellet tillkom först 1941 och är ritat av Westerberg. Arkitekturen
är närmast en modernistiskt reducerad 20-talsklassicism.
Genom att gravkapellet räknas till anläggningen så faller dess exteriör
under Kulturminneslagen och förändringar av denna kräver
tillstånd. I anslutning till tväraxeln fi nns två identiska bodar från
1922. Minneslund anlades 1986.
Begravningsplatsen är ännu endast utnyttjad till sin västra hälft.
Denna omfattas av två stora rektangulära kvarter med raka nord-sydliga
gravrader. Dessa har längslöpande rygghäckar och grusgångar.
Sådana detaljer är viktiga och ursprungliga delar i gestaltningen.
Gravvårdsbeståndet är blandat, men domineras av mellan- och efterkrigstidens
låga former. Ett antal familjegravar har en påkostad
utformning och vittnar om bruket att använda gravvården som
statusmarkör fram till omkring 1950. Större delen av dessa har haft
grusbäddar som nu är borttagna med undantag för en, vilken är
desto viktigare att bevara. Efterkrigstidens vårdar kännetecknas av
likartade låga vårdar som speglar folkhemmets jämlikhetstänkande.
Dessa präglar helt de båda senare kvarteren i norr och söder. Bland
de äldre vårdarna är titlar vanligt förekommande, dessa ger en bild
av yrkena i och karaktären av gångna tiders Skillingaryd. Det är av
stor vikt att bevara de äldre vårdar på plats som bär titlar eller har
ett konst- eller lokalhistoriskt värde. Emedan gravbeståndet i de
båda äldre kvarteren är blandat kan nytillskott accepteras, om än
med en viss grad av anpassning.

Att tänka på i förvaltning av kyrkogården:
- Det friväxande, naturliga tallbeståndet är begravningsplatsens
viktigaste karaktärsdrag.
- Begravningsplatsens strikt symmetriska uppbyggnad med huvudaxel
och rätvinkliga grusgångar är känslig för förändringar.
- Kallmurar, smidesgrindar, grindstolpar, rygghäckar och grusytor
är väsentliga delar av begravningsplatsens utformning.
- Vårdar t o m 1940 eller med titel bör i största möjliga utsträckning
bevaras på plats.
- Klockstapel, gravkapell och bodar har en medveten utformning i
anslutning till begravningsplatsens ursprungliga karaktär.