Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Norrköping kn, MARIELUND 1:8 NORRA KAPELLET

 Anläggning - Värdering

NORRA KYRKOGÅRDEN, Norra kapellet
1/1/07
Motivering
BESKRIVNING AV KYRKOGÅRDEN

Kulturhistorisk bedömning
Norra kyrkogården med dess grindar, trädkransar, kapell, kvarter, gångar och vegetation
bildar en väl sammanhållen miljö med mycket höga kulturhistoriska värden. Kapellet, uppfört
efter ritningar av arkitekten Torben Grut, har en central placering på kyrkogården. I dess
närhet står den nybyggda klockstapeln som väl knyter an till kapellets stil och utformning.
För kyrkogårdens struktur har systemet med gångar som delar in kyrkogården i kvarter samt
alla rygghäckar som skapar den strikta karaktären, en mycket viktig funktion. Alla de höga
träd i trädkransen och inne på kyrkogården minner om ett äldre parkideal som vuxit fram
sedan slutet av 1700-talet. Från början var det på de större stadskyrkogårdarna som alléer och
enstaka träd planterades för att skapa en parkliknande miljö. Under 1800-talet kom denna
tradition att spridas vidare till de mindre kyrkogårdarna på landsbygden.
Det finns ett stort antal kulturhistoriskt värdefulla gravvårdar på kyrkogården. Bland annat
finns det ett större antal gravar som har kvar den äldre grus/sandtäckningen med eller utan
stenram. Användningen av stenramar verkar ha blivit vanlig från 1920-talet, men har i större
utsträckning tagits bort vid mitten av 1900-talet, främst för att underlätta skötseln av gravarna.
Det finns, ofta till just dessa gravar, högresta gravvårdar, flera s.k. bautastenar. Dessa
ålderdomliga typer av gravvårdar har ett mycket högt kulturhistoriskt värde. Vidare finns det
andra typer av äldre vårdar som exempelvis olika typer av kors, höga som låga. De finns i
granit, trä och olika typer av järn. Flera av vårdarna i de nyare kvarteren har ett likartat
utseende med vårdar av den moderna låga/breda och låga/smala sorten. De större finns ofta i
utkanterna av kvarteren. Det var vanligt att de större familjegravarna fick denna placering.
Dessa är tidstypiska och har ett högt kulturhistoriskt värde. Det som också kan ge dessa
moderna, likartade vårdar ett särskilt värde är förekomsten av titlar. Titlar på gravvårdarna
kan ge mycket information om vilka som levt och verkat i en bygd. På denna kyrkogård finns
flera olika typer av titlar. Bland annat finns det flera olika kyrkliga titlar som pastor,
kyrkovaktmästaren, kantor, kyrkoherde samt kyrkoherden i S: t Olai, prosten. Det finns
ovanliga titlar som hovslagarmästaren, frukthandlaren, mjölkbodsföreståndaren, detektiv,
lassrettssysslomannen, läderhandlare, fattigvårdssysslomannen, körsnär, boskapshandlare,
omnibussägaren m.fl. Två mycket ovanliga titlar som finns är f.d. farmaren och
svenskamerikanen, titlar som visar på emigrationen till Amerika i slutet av 1800-talet. Vidare
finns det flera titlar som hör till järnvägen och sjöfarten som kapten, fiskhandlare,
linjemästaren, mästerlotsen, f.d. lokeldaren, lokomotivföraren, tullöverkontrollören,
stationskarlen, sjökapten/en, lotsförmannen, sjömannen, stationsmästare, tågmästare,
järnvägstjänstemannen samt banmästaren.
Vidare har det stora antal bevarade linjevårdar ett mycket högt kulturhistoriskt värde.
Systemet med linjevårdar växte fram vid slutet av 1700-talet och innebar att begravningarna
skedde på linje varefter dödsfallen inträffade. På så sätt kunde äkta makar och andra
familjemedlemmar komma att begravas långt ifrån varandra. Från början innebar systemet
troligtvis inte någon direkt statusskillnad men kom under 1800-talet att övergå till att bli en
gravform för dem som inte kunde eller ville betala för en gravform. Hela kvarter togs i
anspråk för allmänna linjegravar som var kostnadsfria. Dessa vårdar kom att få ett relativt
enhetligt utseende och är lätta att följa då de står i årtalsordning. Bland annat var det vanligt
att de var små och låga i granit, liggande, små vårdar, eller olika typer av kors. De var ofta
enkla i trä men även vackra, utarbetade järnkors finns. Systemet upphörde 1964 varefter
flertalet linjevårdar togs bort på länets kyrkogårdar. På denna kyrkogård förekommer det
linjevårdar i ett större antal kvarter. Många har tagits bort så linjen delvis är bruten men det
går ändå att följa mellan vilka år som vissa områden har används. Det är av vikt att dessa
bevaras för att ordningen på gravläggningarna ska kunna följas och då de utgör ett äldre, inte
längre aktuellt begravningssätt.

BESKRIVNING AV ENSKILDA KVARTER
Kvarter 1-6

Kulturhistorisk bedömning

I dessa kvarter, som är de äldsta på kyrkogården, finns mycket höga kulturhistoriska värden.
Ett stort värde ligger i de ålderdomliga gravvårdar som finns. I främst kvarter 1 och 3 finns
linjevårdar bevarade. I kvarter 3 utgörs ett helt område med enbart barnvårdar, ordnade i årtal.
Alla dessa linjevårdar har ett mycket högt kulturhistoriskt värde. De minner om ett äldre, inte
längre aktuellt begravningssätt. Det är av vikt att de bevaras så att ordningen på
gravläggningarna ska kunna vara läsbar.

Vidare finns det andra, ålderdomliga vårdar i dessa kvarter. Kvarter 5 exempelvis innehåller i
stort sett endast häckomgärdade eller stenramsomgärdade gravar som i många fall har kvar
den äldre sandtäckningen. Omgärdningar med stenramar verkar ha blivit vanligt från 1920-
talet men har i stor utsträckning tagits bort vid mitten av 1900-talet på länets kyrkogårdar.
Detta till följd av att skötseln av graven skulle förenklas. Omgärdningar med järnsmidesstaket
eller gjutjärnsstaket etc. var tidigare en mer påkostad form av omgärdning som det i dessa
kvarter finns ett par fina exempel på. Dessa har ett mycket högt kulturhistoriskt värde.
Det finns många typer av gravvårdar. Utöver de tidigare nämnda med omgärdning och
sand/grustäckning, finns det även olika former av kors, avbrutna livsträd, obelisk, fyrkantiga
vårdar med urna på, hällar etc. som är exempel på ålderdomliga vårdar som har ett högt
bevarande värde. De vårdar som har någon form av titel är också viktiga att bevara. Titlar på
gravvårdarna kan berätta mycket om en trakts näringsliv och sociala striktur. I dessa kvarter
finns det ett flertal bra exempel på ålderdomliga titlar varav flera är inte längre aktuella
yrkestitlar. Bland annat finns det titlar som hovslagarmästaren, bokhållaren, frukthandlaren,
läroverksadjunkt, hovfotograf, mjölkbodsföreståndaren, f.d. farmaren, f. lantbrukaren,
detektiv, skomakaren, skomakarmästaren, möbelsnickaren, linjemästaren, mästerlotsen,
lasarettssysslomannen, kyrkvaktmästaren, fattigvårdssysslomannen, tullöverkontrollanten,
boskapshandlare, kvarnmästaren, svenskamerikanen m.m.

Vården som står till minne av den första som begravdes på kyrkogården har naturligtvis ett
stort värde.

Vidare finns ett stort värde i kvarterens struktur med dess system av rygghäckar, öppna ytor
med linjevårdar, gångar och träd.

Kvarter 7-10

Kulturhistorisk bedömning
Dessa kvarter har höga kulturhistoriska värden ur flera aspekter. Strukturen med dess system
av rygghäckar och gångar är mycket viktiga för att bibehålla den strikta karaktären. Alla de
höga lövträd som finns utmed de gångar som skiljer kvarteren åt minner om ett äldre
parkideal som vuxit fram på kyrkogårdarna sedan slutet av 1700-talet. Det finns vidare ett
flertal vårdar som har höga kulturhistoriska värden. Bland annat finns det ett flertal som har
titlar. Det gör att dessa vårdar, även om de är av modernt och sentida sort, ändå har ett
kulturhistoriskt värde i och med att titlar kan berätta mycket om en trakts näringsliv och social
struktur. Exempel på titlar i dessa kvarter är bland annat handlaren, wattenledningsförman,
överskärmästare, kamrer, f.d. sadelmakaremästaren, konditormästaren, gjutmästaren,
stationskarlen, bryggeriförman, bryggmästaren, telefonreparatör, gravören, fattigvårdsläkaren,
fältskär, tobakshandlare, järnhandlanden, lotsförmannen, trävaruhandlare, rättingsskäraren,
kongomissionären, vävmästaren, tågmästare, järnvägstjänstemannen, fabrikör/en m.m.

Kvarter 11-19

Kulturhistorisk bedömning
Det som bidrar till det höga kulturhistoriska värdet i dessa kvarter är bland annat de system av
rygghäckar och gångar som skapar den strikta karaktären. De höga träden har en viktig
betydelse för den rumsliga uppfattningen. Höga träd inne på kyrkogårdar minner om ett äldre
parkideal som råder på våra kyrkogårdar sedan slutet av 1700-talet då det blev på modet att
kyrkogårdarna skulle få en parkliknande karaktär.

Det finns flera kulturhistoriskt värdefulla gravvårdar i dessa kvarter. I kvarter 11-14 finns ett
relativt stort antal äldre linjevårdar bevarade. Dessa har ett högt kulturhistoriskt värde, då de
utgör ett inte längre aktuellt, men tidigare utbrett, begravningsskick. Det är av vikt att
linjevårdar bevaras för att ordningen på gravläggningarna ska kunna följas. I dessa kvarter har
ett stort antal linjevårdar tagits bort, som så ofta är fallet. Systemet upphörde 1964 och
därefter har de i stor utsträckning försvunnits från länets kyrkogårdar. I exempelvis kvarter 13
kan man dock ännu följa de äldsta i kvarterets östra del som är från 1936 och fram till de
senaste i den västra delen som dateras till 1944.

I ett par av kvarteren finns några ålderdomliga gravvårdar som höga s.k. bautastenar/block,
korsformade vårdar, stenramsomgärdade gravar, en fyrkantig vård, äldre och sentida
järnsmideskors, större s.k. familjevårdar m.m. Det finns också vårdar som har någon titel,
även om det inte längre är så vanligt. De titlar som finns är exempelvis handlanden,
fastighetsägaren, typograf, mjölnaren, fabrikör, direktör, kongomissionären, stenhuggaren,
åkeriägaren, kranförare, urmakare, kontorschefen, skräddarmästare, körsnär, entreprenör,
rådmannen, vävmästaren, leg sjuksköterskan, omnibussägaren, pastor m.fl.