Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Trelleborg kn, ÖSTERVÅNG 1:2 NORRA KAPELLET

 Anläggning - Värdering

Norra kapellet
2020-03-25
Motivering
Den stora kyrkogården karaktäriseras mestadels av ordnade raka kvarter indelade av bokhäckar med gravar täckta med singel och omgärdade av buxbom eller tuja. Gångarna är kantade av alléer med hamlade lindar eller pelarbokar. Lindalléerna som anlades på 1930-talet visar tydligt riktningen mot kapellet. Det är ett
klassicistiskt uttryck med raka axlar som samspelar med kapellet. Senare inslag med urngravar karaktäriseras istället av friare böjda former med stenar i gräs. Det senaste tillägget är små askgravplatser som finns på flera ställen, infogade bland äldre gravplatser. Många inslag på kyrkogården visar på de två
världskrigen och närheten till havet.

Kapellet har en monumental placering där det ligger upphöjt på en terrass över omgivningen. Vägen till kapellet är anslående söderifrån, genom konstgrindar och längs en lång allé med kraftigt hamlade lindar där kapellet i fonden med sin runda kopparklädda kupol hela tiden är synligt. Entrén är symmetrisk förutom
den nytillkomna hissen. Kapellet är byggt 1937 och ritat av arkitekt Orlander Gröffel. Det är ett invigt
kyrkorum av biskopen. Kapellet utformades som ett litet tempel med rund form och en markerad utskjutande entré placerat på en upphöjd terrass. Formspråket var tydligt antikinspirerat i 1920-tals klassicistisk tappning men även av funktionalismen. Väggarna var vitputsade med en granitsockel, takkupolen och entrédörrarna kopparklädda. Den markerade entrén fick en omsorgsfullt
utformad port med ett konstverk i huggen sten. Formspråket var starkt. Material och detaljer var gedigna och omsorgsfulla. Byggnaden var både monumental och slutet mystisk samt med en symmetrisk uppbyggnad. Den fick symbolfyllda detaljer som dörrhandtagen i form av en ormring och reliefen med fåglars flykt.

Eldbegängelserörelsen, som verkade för att kremering skulle bli ett accepterat begravningssätt, hämtade inspiration till arkitekturen från antiken, något som syns i både Trelleborgs och Helsingborgs kapellkrematorier. Dessa har båda rund form och täcks av kopparklädda kupoler. Norra kapellets kupol kan också ge associationer till Hagia Sofia i Istanbul som byggdes som kyrka på 500-talet, men skalan är förstås en helt annan. Norra kapellet är om- och tillbyggt tre gånger, 1970, 2004 och 2017. Vid den senaste tillbyggnaden tillkom en glasad gång kring den runda formen och ett nytt kontor. Kapellet har fortfarande ett starkt formspråk med den uppstickande kupolen och symmetri i entrén förutom den tillkomna hissen. Kapellet har inte längre den tidigare slutna fasaden men den ursprungliga delen är ännu avläsbar. De nytillkomna delarna öppnar rummen för ljuset och den gröna omgivningen. Kalkstenen på golven förenar äldre och nyare delar.

Kyrkorummet har referenser till Pantheon med sin runda form, övergången mellan vägg och tak är utan skarv och med en rund ljusplafond i taket. Väggarna är livfullt putsade där handens arbete syns. Rummet är inåtvänt med högtsittande fönster i djupa nischer och omslutande genom sin form.

Urnutlämningrummet som är bemålat med fresker på både väggar och tak av konstnär Pär Siegård är säreget och värt att bevara. 1970 byggdes ett bisättningskapell i källaren. Väggar och golv är i tegel och till och med lampetterna är av tegel. Teglet är starkt karaktärsskapande och rummet är mycket speciellt.