Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster STOCKHOLM BANGÅRDSPOSTEN 1 - husnr 8001

 Byggnad - Beskrivning

2007-05-03
Exteriörbeskrivning
Bangårdspostens västra byggnadskropp är stor och delvis hög. Här fanns ursprungligen kontor, postterminal med postsortering, personalrestaurang osv. Mot Klarabergsviadukten delas huset in i två delar av det indragna trapphuspartiet. Byggnaden har entréer både från Klarabergsviadukten i norr och från den lägre liggande Blekholmsgatan i söder. Byggnaden sträcker sig mellan Klarabergsviadukten och Centralbron, och skjuter även in i norr under Klarabergsviadukten, denna del av byggnaden är inte inventerad.

Arkitekturen är typisk för sin tid, med ljusa, nästan stenimiterande, betongfasader och med glasade partier vid t.ex. trapphus. Taklandskapet är mycket varierat, med olika höjder, former och material. Den södra delen är fyra våningar hög över Blekholmsgatan. Längre mot norr höjer sig huset successivt till en högdel i 6 våningar samt en indragen takvåning. Vid Klarabergsviadukten är byggnadshöjden över denna gata 3 våningar med en indragen takvåning.

SOCKEL- Byggnadens sockel är liksom fasaderna i övrigt utförd i beige fasadelement. Sockeln vid huvudentrén skjuter ut från entréns fasadliv. Mot Klarabergsgatan och mot Blekholmsgatan har elementen runda små öppningar vid mark. Mot Blekholmsgatan har elementen ett mönster av tättsittande små cirklar.

BOTTENVÅNING- Släta polerade beigevita betongelement: lika som fasad i övrigt.

Den östra halvan av bottenvåningen mot Klarabergsviadukten är indragen. Fasaden har här ett fönsterparti med ram och spröjs i vita aluminiumprofiler. Indragningens undertak är utfört i blått skivmaterial. Ramp utmed fasad i röd granit, sidoräcke i betongelement lika som fasad. Trappa i röd granit. Pelare i fasadliv vid indragning; kvadratisk, klädd i röd polerad granit samt stålplåt, dekorativt formade uthängande granitdelar i överkant

Bottenvåningen direkt väster om huvudentrén mot Klarabergsviadukten skjuter ut från byggnadskroppen. Partiet är helglasat, med ram och spröjs i vita aluminiumprofiler, samt vit aluminiumplåt i överkant.

Bottenvåningen är indragen i anläggningens södra gavel, här finns en infart från Blekholmsgatan till garageplatser, lastzoner och till Race Town GoKart. Det indragna partiet har undertak i vita metallkassetter, mot gata finns rektangulära betongpelare.

FASAD- Släta, polerade, beigevita betongelement i mindre format, med ballast av röd vit, svart osv. småsten. Elementens polerade yta är på de flesta fasader bearbetade med slumpmässiga "hack", men helt släta element finns även. Elementen är oftast liggande, och skapar på avstånd intrycket av att vara naturstensplattor. Smala grå fogar. En indragen takvåning med fasad mot väster (vid takterrassen våning 4 tr.) har vita släta fasadelement. Fasadelementen överst på fasaderna har parvis placerade små rektangulära hål vid takfallet, däröver smal vit avtäckningslist.

Mot Klarabergsviadukten, i anslutning till huvudentrén har byggnadens västra halva ett stort halvcirkelformigt indraget fasadparti i våning 1 - 4 tr. Fasaden är glasad och har ramverk och spröjs i vita aluminiumprofiler. Glaset består dels av speglade svart glas som markerar bjälklagen, i övrigt av klarglas. En på likadant sätt glasad gångbro i två nivåer förbinder byggnadens västra halva med den östra, över det snett uppskjutande trapphusets glastak.

På den västra delen av fasaden mot Klarabergsviadukten finns en stor och hög öppning med fläktgaller.

ENTRÉER/DÖRRAR- Byggnadens huvudentré Klarabergsviadukten är placerad i en envåning del med glasad fasad, vitt aluminiumramverk och spröjs samt vita aluminiumplåtar vid tak. Två glasade dörrar i rostfritt stål, ej ursprungliga. Skärmtak i vit plåt, vilar på smäckra pelare på entrépartiets tak. I överdel har entrépartiet en fasadskylt; Matkalaset. Bakom entrén höjer sig byggnadens indragna huvudtrapphus.

Dörr på fasaden mot Klarabergsviadukten, vid indragningen i bottenvåningen; glasad, utförd i rostfritt stål, ej ursprunglig. Här finns även en vit slät plåtdörr.

Längst mot norr på fasaden mot Blekholmsgatan finns tre snett utskjutande lastportar i jalusimodell, i vitt stål, glasade i överdel. Vid det utskjutande partiet, fasadskylt; "Varukaj Blekholmsgatan 4".

Garageport i indragningen vid den södra gaveln; av jalusimodell i vitt stål som är glasad i överdel.

Mindre dörrar mot Blekholmsgatan; i grå- eller vitmålat stål. Några är glasade.

FÖNSTER- Fönstren är utförda i vit aluminiumplåt, med bleck i samma material. Det rör sig oftast om enluftsfönster, men även två och treluftsfönster i olika format finns. Vissa fönster har mindre infällda öppningsbara vädringsrutor. De flesta fönster är placerade i svagt indragna band av olika längd, som ofta går över hörn. Vissa fönsterband i den sydvästra delen, och överst vid tak, är högre, några är utförda i dubbel höjd. Över fönsterbanden finns längsgående konkava vita aluminiumplåtar (vissa fönster överst på byggnadens högre delar samt mot Klarabergsviadukten saknar dock dessa plåtar). Fönsterfyllningar, i fönsterband eller vid enskilt placerade fönster, är utförda i vitmålad spånskiva. Fönstren mot söder och väster har ofta utanpåliggande metallpersienner.

Byggnadens högre del i nordväst har vid sitt sydvästra hörn, våning 6 tr., ett helglasat parti som skjuter ut från den i övrigt indragna takvåningen. Fönsterpartiet vetter in till byggnadens restauranglokal. Två liknande glaspartier som skjuter ut i den annars indragna takvåningen finns även mot öster.

Vid byggnadens södra gavel finns ett smalt fönsterparti i byggnadens fulla höjd som vetter in till ett trapphus. Fönstret löper från mark till det välvda taket och har ramverk och spröjs i vita aluminiumprofiler.

ÖVRIG BYGGNADSDEL- Fasadskylt vid tak vid byggnadens nordöstra hörn; "Stockholm Klara". Likadan skylt på byggnadens södra gavel. Här även fasadvepa samt mindre fasadskylt; "Race Town GoKart hall.

Vid bottenvåningen mot Blekholmsgatan, belyningsarmaturer med vit böjd metallskärm.

TAKVÅNING- Mot Klarabergsviadukten i norr och mot Centralstationen i öster har byggnadskroppen en indragen takvåning. Flera indragna takvåningar mot Blekholmsgatan i väster. Takvåningarna har betongelementfasader som byggnaden i övrigt.

Mot Blekholmsgatan, vid våning 4 tr., finns en takterrass, med mark i grå betongplattor och utemöbler sommartid. Takterrassen avgränsas mot väster av längsgående planteringslådor i vit betong.

TEKNIKVÅNING- På takets allra nordvästligaste del finns en mycket stor och hög uppbyggnad för teknikinstallationer med fasad i grå falsad plåt. Sannolikt är denna del inte ursprunglig.

TAK- Byggnaden har ett mycket oroligt taklandskap som markeras sig i stadsbilden; med stora ytor i aluminiumplåt, uppskjutande glaspartier, tunnvälvda delar i olika nivåer, platta tak osv. Det vanligaste takmaterialet är ofärgad blank falsad plåt.

I nordväst finns ett valmat sadeltak. Öster om det finns byggnadens centrala trapphus som skjuter snett uppåt mot söder; takets lutande delar är utfört i glas med ramverk och spröjs i vita aluminiumprofiler och med sidoplåtar i vit aluminium. Trapphustakets plana delar har ofärgad falsad plåt. Öster om trapphuset kommer ett sadeltak, som i sin mitt har en uppskjutande och längsgående tunnvälvd del, med glasytor på södra gaveln. På taken finns ett antal ljuslanterniner i ramverk av vit metall. I sydväst, mot Blekholmsgatan, finns även platta singelbelagda tak vid våning 4 respektive 5 tr.

FÖRÄNDRINGAR- Teknikuppbyggnaden på takets nordvästligaste del är sannolikt inte ursprunglig. Dörrarna mot Klarabergsviadukten är inte ursprunglig.