Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster STOCKHOLM TERMINALEN 3 - husnr 2

 Byggnad - Beskrivning

2007-04-12
Exteriörbeskrivning
Byggnaden är uppdelad på fyra volymer (A-hus vid Klarbergsgatan, D-hus vid Kungsgatan) med tre schakt i lägen för Gamla Brogatan, Bryggargatan och Mäster Samuelsgatan. Schakten igenbyggda i de nedre delarna med antingen välvda glasade fasader som utgör fortsättning av taken eller av avtrappande plåtfasader med terrasser på taken. Fasaderna mot spårområdet i ligger i en rät linje medan fasader mot Östra Järnvägsgatan. Gaveln mot Klarabergsgatan snedställd och utkragande över trottoaren.

Byggnadshöjden är totalt tio våningar hög och byggnaden är generellt sett högre mot öster och trappar av mot spårområdet. Huvudfasaderna mot Kungs- och Klarabergsgatorna har sex-sju våningar och takvåningar därutöver.

SPÅRPLAN- byggnaden bärs av vit betongkonstruktion med pelare. Vita metallelement i undertak.

FASAD- huvuddelen av fasaderna klädda med finsk hamrad rödosa granit. De olika skiften har olika höjd på granitskivorna som alla orienterats liggande och man har utnyttjat färgväxlingar i materialet för att skilja vissa skift från varandra. Polerad röd granit förekommer på mer utsatta, lägre belägna delar.

Stora delar av byggnaden klädd i vit, beige eller ljust grå nitad kassettplåt. Plåten har på flera håll blivit anfrätt och smutsig. Vid sidan av takuppbyggnader finns upphöjda gångar på husens östsida och burspråkslika utbyggnader över bussgaterna på västra sidan. Gångarna och burspråken har avrundade hörn och i en del av gången finns långsmala rundade öppningar. Vid den inbyggda bussgatan på A-och B-husens östsida är flera våningar utförda med plåtfasader. Vid Östra Järnvägsgatan och det sydligaste schaktet reser sig ett hisshus med spegelglas och vita kassetter.

Flera våningar, upp till tre, är indragna mot såväl väster som vid gavlarna. Gavlarnas undre delar uppglasade i bruneloxerade aluminiumprofiler med vissa öppningsbara bågar. I gaveln mot Kungsgatan är en slits i samma utförande indragen i byggnadens mittparti. Pelare som bär upp utkragande våningar har bas av röd polerad granit och är klädda med rostfritt stål.

Bottenvåningen in mot spårområdet delvis öppen med stålnätsgaller eller som längst in mot centralstationen i grått stålgaller med dekorativa krön på en bas och mellan poster av polerad och harmra granit. Intill Arlanda Express entré stora fyrdelade glasade partier.

Skyltar WORLD TRADE CENTER i två olika versioner högt på fasad mot Klarabergsviadukten och en dito mot Kungsgatan. Ljusa metallbokstäver. Mot Kungsgatan även COMFORT HOTEL STOCKHOLM.


ENTRÉER- vid Klarabergsgatan huvudentré till Cityterminalen. Utskjutande glasparti med svängt takfall. Konstruktion i bruneloxerad aluminium med karuselldörr i vitlackerad metall. På taket CITYTERMINALEN i röd neon och blå plåt med vita bokstäver.

Öster därom utskjutande svängt entréparti till WTC med fasader av röd polerad granit och dubbla karuselldörrar i rostfritt stål med vita dörrblad och med bruneloxerad slagdörr emellan.

Mot bussgatan två entréer till terminalhallen i bruneloxerat aluminium och glas med rostfria automatdörrar. Fyra grå ståldörrar i in- och utfarten.


Mot Kungsgatan centralt placerad entré till WTC med dubbla karuselldörrar under lutande glasat skärmtak på vit stålkonstruktion. Till nattklubb Manhattan, Arlanda Express, WTC restaurang halvrunda fribärande skärmtak i rostfri plåt. Till Arlanda Express rostfri automatdörr, till övriga bruneloxerade slagdörrar. Längst i öster på en avsats vit sluten ståldörr till förbindelsegång längs byggnadens östsida.

Vid Östra Järnvägsgatan i A-huset personalentré till WTC i form av bruneloxerad glasad pardörr i fasadparti av röd polerad granit. Norr därom öppet parti till Arlanda Express som efter stängning stängs för med naturanodiserad aluminiumjalusi i fyra sektioner.

GATER- två gater samlade i gemensamma utskjutande partier i bruneloxerat aluminium med bruntintat glas och automatdörrar i rostfritt stål.

BUSSRAMP- svängd öppning i A-huset. Innerväggar klädda med rosa betongsten.

IN- OCH UTFART- indragen i D-huset. Betongsten på mark. Fasader av rosa betongsten flankerar mynningen. Inne i öppningen fasad av slät gjuten betong. Två separata in- och utfarter stängda med öppna metallgaller.

FÖNSTER- i granitfasader fönsterband av enluftsfönster i olika bredder. Banden varierar i längd. Mörkbruneloxerade alumniumbågar och osynlig karm. Mellanpartier av spegelglas. I indragna takvåningar med plåtfasader fönsterprofiler och mellanpartier i samma vitbeiga plåt. Här förekommer mitt- och tvärposter.

BURSPRÅK- i flera byggnadshörn stora burspråk i oregelbundna former. Burspråken helt glasade med spegelgas infattade i mörkbruneloxerad aluminium i liggande och stående format. Vissa fönster öppningsbara.

TAK- taklandskapet omväxlande. Längs långsidorna plantak ovan indragna takvåningar. Mot gavelfasadena välver sig takvåningarna med glasade gavlar med vita fackverk i stål utanför. I byggnadernas mitt välvda glastak där klarglaset är infattat i mörkbruneloxerade aluminiumprofiler. Takstegar i naturanodiserat aluminium följer de välvda taken.

Vid schakten mellan byggnaderna samlade grupper av högdelar med bl a fläktrum i vita plåtkassetter. De höga byggnadsdelarna vänder sig mot väster och har en karakteristisk form med svängda hörn och fönster i de nedersta våningarna. Vid de två nordligaste grupperna finns två höga skorstenar i vit refflad plåt. Den runda formen och de vita plåtkassetterna finns också i de i det närmaste fristående trapphus som står i de två sydliga schaktens västra del.

Takterrasser på flera nivåer. Terrassräcken av vitt stål med vita nätgaller. Flaggstänger på terrasserna vid gavlarna. Flera terrasser planterade.

FÖRÄNDRINGAR- Ändringar i bottenvåningen mot Östra Järnvägsgatan för Arlanda Express med håltagning i mur för direktentré och fönsterpartier in till den ej ursprungliga vänthallen. Därutöver ändringar av karuselldörrar och troligen av automatdörrar.