Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster TIDAHOLM HÄRJA 10:1 - husnr 1, HÄRJA KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

HÄRJA KYRKA (akt.)
2004-09-01
Exteriörbeskrivning
HÄRJA KYRKA - Salkyrkan består av ett långhus från 1767 med fullbrett tresidigt avslutat kor i öster och norr om detta en sakristia. I västgaveln finns den romanska 1100-talskyrkans murverk och på detta rider ett smäckert västtorn.
FASAD - I långhusets västgavel syns tydligt gaveln hos det smalare romanska långhuset. Tornets murverk stöter stumt mot detta, varför tornet får tillskrivas en något senare fas i den romanska kyrkans byggnadshistorik. Båda har skråkantade sandstenssocklar. Det oputsade murverket består av precisionsfullt huggna sandstenskvadrar i höga och jämna skift. Tornväggarna har fyra rader av små bomhål. Klockvåningen har i varje sida en glugg med två kopplade rundbågar och mittkolonn. Kolonnerna vilar på attiska baser och bär tärningskapitäl. De i väster och söder avslutas nedtill med en repstavsvulst. Den västra är helt reliefdekorerad med ett nätmönster som växer upp ur kronblad. Övre hälften på den södra upptages av kubdekor medan den norra utåt pryds av en enkel bladdekor. Vid kyrkans utvidgning 1767 återanvändes den skråkantade sockeln och sandstenskvadrarna från de rivna murarna till den södra långsidan och koret. Även en del stenmaterial från den rivna romanska kvaderstenskyrkan i Ettak användes. Mellan kvaderstensskiften är tre insprängda skift av grovt tuktad kalksten. Kring fönsterbågarna är kantställda kalkstensflis. I det västra gavelröstet finns på var sida om tornet ett med kvadrar igenmurat kvadratiskt fönster från detta tillfälle. Omfattningen till korporten tilldrar sig stor uppmärksamhet på södra långsidan. Här har en ansenlig mängd sandstensskulptur återanvänts från den romanska kyrkan. Två kolonner, ett tympanon, två ansikten och ytterligare en relief har här komponerats samman. Kolonnerna vilar på fyrsidiga baser med vulst. Den vänstras skaft avslutas upptill med ett kvastpalmettband i relief. På den högras finns en säregen relief som löper runt hela skaftet. Den föreställer två nakna män som håller sig hängande i en repstav. Svanberg har tolkat dem som lindansare, vilket skulle ge ett påtagligt profant inslag i denna portal. Kolonnerna kröns av tärningskapitäl. Tympanon omges av en repstav och skildrar i platt relief en biskop sittande på en stol och välsignande en knäböjande man i kjortel till vänster och mottagande en annan bedjande man i kjortel till höger. Ovan den vänstra mannen är ett säreget slingornament. På ömse sidor om tympanon har två kvaderstenar med mansansikten i halvskulptur murats in. Dessa är med sina vackert utmejslade skägg och hår fina exempel på romansk stenskulptur. Ovan tympanon är en skråkantad sten som kan ha utgjort impost till det gamla korets triumfbåge. På denna vilar en kvadersten med relief, vilken visar en man som brottas med en björn. I korets östvägg finns en centralt inmurad kalkstenshäll med det inhuggna årtalet 1767. På ömse sidor om denna sitter två sandstenskvadrar med romanska reliefer. Den södra visar inom en repstavsrundel en ung man med svärd, kort frisyr, kjortel och vida ärmar, vilken håller upp ena handen. Den norra visar en man som brottas med en djävul, på vars rygg sitter en ödla. Han undsätts av en man med fladdrande kjortel medan en biskop står bredvid och tittar rakt fram. Relieferna kännetecknas av platta kroppar med stora huvuden och ett i jämförelse med korportalens mansansikten enkelt utförande. All denna romanska stenskulptur kan till viss del även härröra från Ettaks ovannämnda kyrka. En väsentlig del av korportens omfattning torde ha varit en del av Härjas sydportal. I nämnda korvägg sitter överst en inmurad liljesten. Vid stammens nedre del är på vänstersidan en pilbåge och på högersidan ett lejon. Överdelen saknas och det faktum att hällen är avsmalnande uppåt har föranlett Högberg att ej tolka den som en gravhäll. Långhusets nordfasad består liksom sakristian (med undantag av östväggen) av gråsten med skolning medelst kalkstensflis. Sandstenskvadrar har dock använts till hörnkedjor. Sockeln av gråsten är enkel och något utkragande. Ovan sakristifönstret är en inmurad skråkantad sandsten, eventuellt en impost från gamla korets triumfbåge. Mot korets östvägg står fem 1600-talsgravstenar lutade, och i den norra vinkeln mellan torn och långhus tre 1600-talshällar och en avslagen liljesten.
FÖNSTER - Långhus- och korfönstren är stickbågade med mittpost och två ytterlufter från omkring 1900. I långhuslufterna sitter tio glasrutor och i korlufterna fem, alla handblåsta. Karmar, bågar och spröjs är av gråmålat trä. Smygarna följer fönstrens form och har gråa bleck. Sakristian har ett rektangulärt litet fönster med enkel luft och två handblåsta glasrutor i bågar och spröjs som ovan. Västportens överljus utgörs av en lunett med enkel luft från 1962 och fem rutor. Båge och spröjs är av fernissad ek. Tornets nedre trapplopp har i sydväggen två små rundbågsfönster med inmurade glasrutor. Smygarna har fasade hörn. I mellanvåningens västvägg är en kvadratisk glugg något förskjuten åt norr. Direkt under hammarbandet är i varje sida två kvadratiska gluggar.
PORT - Både väst- och korporten är raka och klädda med stående fernissad ekspont. De pryds av korsformade järnbeslag, varav det ena fungerar som handtag. De härrör från 1962. Den västra sitter i en romansk rundbågad smyg med något utkragande skråkantad omfattning och överljus. Korporten sitter i en djup rak smyg, vars omfattning beskrivs under fasad.
TAK - Långhuset bär ett sadeltak valmat över koravslutningen och sakristian bär ännu ett valmat sadeltak. Båda täcks av enkupigt lertegel. Tornet bär ett fyrsidigt torntak av romansk form. Delar av takstolen kan vara ursprunglig. Det täcks av tjärad kluven spån som är sågtandad i takskäggets avslutning. I toppen är en smidd tupp. Alla hammarband är synliga och tjärade. Kyrkan saknar hängrännor.