Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster GISLAVED FURUGÅRDEN 1 - husnr 1, GYLLENFORS KAPELL

 Byggnad - Beskrivning

GYLLENFORS KAPELL (akt.)
2004-01
Exteriörbeskrivning
Kapellet har en gjuten grund varpå väggarna är murade. Det ursprungliga taktäckningsmaterialet var
skifferplattor. Idag finns dessa endast kvar på vapenhusets tak. Övriga takfall försågs senare med tak av
falsad kopparplåt. Kopparplåten går också igen som dörrbeklädnad, vilket understryker arkitektens
medvetna användning av material av hög kvalitet och stor dekorativ verkan.
Väggarna är slätputsade och avfärgade i en ljust gul kulör. Fönsterbågarna är målade i brunt. Fasadens
räta linjer bryts upp genom en dialog med de mjuka linjerna i dörrarnas bågformade överstycken samt de
runda fönstren på vapenhusets sidor, i gavelpartiet över vapenhusets samt i sakristians dörr.
Den exteriöra utsmyckningen utgörs av det liksidiga korset som inneslutet i en cirkel i låg relief ovanför
vapenhusets entré samt en hög relief i kopparplåt med den lidande Kristus krönt av en törnekrona och
bärandes på korset som konstnären Heinrich Roxström utformade. Nämnda relief sattes 1979 upp på den
norra fasaden. Gyllenfors kapell är en byggnaden som uppvisar att stor omsorg är nedlagd i detaljerna. I
den förhållandevis sparsmakade arkitekturen representerar även detaljer i byggnaden en betydande del av
byggnadens utsmyckning. Ett bra exempel på detta är de ursprungliga dörrtryckens medvetna
formgivning samt sättet på vilket dörrarnas kopparplattor har fogats samman.
Tre av kapellets fasadsidor har väggar bakom vilka det gömmer sig funktioner av mer publik karaktär
medan den östra fasadens utformning är styrd av mer praktiska funktioner. På nämnda vägg är
sidoskeppets fasad uppbruten av tre kopparklädda portar.
Bakom portarna finns bisättningsrum, förråd för handverktyg samt det ursprungliga pannrummet, vilket
numera inrymmer installationer för gasuppvärmning. Den rumsliga dispositionen som även visas i
fasaden kan ses som ett uttryck för funktionalismens ideal. Att nämnda funktioner på ett naturligt sätt
bereddes plats i den kyrkliga huvudbyggnaden och inte, som ofta har varit brukligt, placerades i separata
lokaler på undanskymda platser visar något av funktionalismens ideal.
Gyllenfors kapell hör också till de få kapell och kyrkor som i sin ursprungliga form utan större ingrepp
var tillgängligt för de flesta. En mindre anpassning av den södra ingången, för att öka tillgängligheten för
de rörelsehindrade, gjordes under ledning av arkitekt Per Rudenstam 1977. Då kyrkorummet befinner sig
i markplan har man dock kunnat undvika större installationer i form av ramper.