Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster NYBRO LEJONET 3 - husnr 1, NYBRO KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

Nybro Kyrka (akt.), NYBRO KYRKA (akt.)
Exteriörbeskrivning
Kyrkan består av ett långskepp med torn i väster och smalare rakslutet kor i öster med en samman¬byggd flygel åt norr med församlingssal. Åt norr ligger även sakristian i vinkeln mellan koret och flygeln. Fasaden har en grov granitsockel, fasadteglet är bränt i en mörk färg¬ton, taket är täckt med mörkgrå skiffer med kopparklädda delar över tornet och entrén till församlingssalen.
Kyrkans exteriör är mycket välbevarad både till material och utförande och har ett stort kul¬tur-historiskt värde. Exteriören har jämfört med interiören givits en mer helgjuten national-romantisk stil, dock med inslag av 1920-talets lättare utformning av detaljer. Nationalromanti-ken manifesterar sig i fasadernas kraftiga murverkan, i det höga, branta, skifferklädda taket. I de grupperade fönstren vilka genom denna orientering används som dekorelement i fasaden. I den småspröjsade indelningen av fönstren. I det mörkt rödbruna teglet, fasadens omsorgsfullt murade detaljer och dekorativa mönster¬murning liksom i sockelns grova granit, portarnas tunga slutenhet och grova dekorativa utförande. Även den additati¬va organiska planformen och sättet på vilket de olika byggnadskropparna ansluter mot varan¬dra med olika nivåer och små förskjutningar är uttryck för stilen. Som exempel kan nämnas sättet på vilket entrén till församlingssalen springer fram ur flygelbyggnaden och bryter dess takfot. Till de nyklassicistiska stildragen hör lättheten i det karnisformade taket med spira på entrén till församlingssalen och tornets förhållandevis lätta takutformning. Till nyklassicismen stildrag hör även de stora rundbågiga fönsteröppningarna och den svängda avslutningen av långhusets strävpelare. Strävpelarna i sig är snarast ett av nygotikens karaktäristiska drag.
Exteriören är utförd i en stilblandning av nationalromantik och nyklassicism och det är främst den omsorgsfulla gestaltningen, de gedigna och omsorgsfullt utvalda materialen och det hant-verksmässiga utförandet som utgör dess kulturhistoriska värde.