Stäng fönster LULEÅ KYRKPLANEN 1 - husnr 1, LULEÅ DOMKYRKA (OSCAR FREDRIKS KYRKA)
Byggnad - Beskrivning
Luleå Domkyrka (akt.), LULEÅ DOMKYRKA (OSCAR FREDRIKS KYRKA) (akt.) | |
2007-11 |
Exteriörbeskrivning |
---|
Den nuvarande kyrkan, ritad av A.E. Melander, är den tredje på samma plats och en av stiftets två kyrkor i tegelnygotik. Nygotiska tegelkyrkor är annars ett av det sena 1800-talets tunga bidrag till vår kyrkoarkitektur på såväl landsbygd som i stadsmiljö i övriga delar av landet. Kyrkan blev det nybildade stiftets domkyrka 1904, men stod klar redan 1893 och ersatte då den 1700-tals-kyrka som sex år tidigare blivit lågornas rov i stadsbranden. Till sin form är kyrkan en långhuskyrka med korta korsarmar, polygonalt kor och västtorn med hög spira, där en kyrktupp sitter uppflugen på korset. I det yttre tonas korsformen ned av de sexkantiga trapphus som är insmugna vinklarna mellan korsarmar och kor/långhus, mot korsidan finns även utbyggnader för sakristia och biutrymmen. Även i vinkeln mellan torn och långhus står smala, sexkantiga trapphus. Till sin yttre gestalt är domkyrkan en god representant för det sena 1800-talets nygotik. Huskroppen är kompakt och höjdsträvande med rikt artikulerade tegelfasader på huggen stenfot, utkragad från den röda tegelfasaden som har listverk och detaljer i grå konststen. Samtliga stendetaljer har i sen tid täckts med grå plåtbeslag. Fasaderna bryts upp av strävpelare i flera avsatser, mönstermurningar, fialer och uppskjutande gavlar, samt spetsbågiga fönster med stenposter. Korsarmarna markeras av runda fönster med masverk i sten. Fönster och arkitekturdetaljer samverkar till att lösa upp fasaden och förstärka kyrkans höjdsträvan, ett motiv som är karaktäristiskt för nygotikens kyrkor. Det branta sadeltaket har en plåttäckning i fjällmönster. Kyrkan har ingång genom båda korsarmarna och genom tornet, samt en handikappentré på norrsidan. Huvudentrén i tornet har en framskjutande portik med spetsig gavel, spetsbågig öppning med stegvis avtrappade smygar, de innersta med runda kolonner, efter medeltida mönster. Trappan upp till de avskalade, kopparportarna följer portikens form. Korsarmarnas entréer har en likartad uppbyggnad men i lite mindre skala. Kyrkan är till det yttre mycket lite förändrad sedan den byggdes och har ett öppet och välkomnande uttryck. |