STOCKHOLM TRAFIKFLYGET 4 - husnr 1 Ny sökning Tillbaka till sökning
Byggnadspresentation | |
---|---|
1946 - 1949 |
|
Stockholm | |
Stockholm | |
Uppland | |
Stockholm | |
Bromma församling | |
Stockholms stift | |
Ulvsundavägen 193, Ulvsundavägen 193A | |
Registrerade utan huvudgrupp - Administrationsbyggnad/förvaltning/ kontor |
|
Registrerade utan huvudgrupp - Ej i bruk |
Historik |
---|
Inventeringsår 2006
En permanent flygplats i Stockholm var föremål för statliga och kommunala utredningar under hela 1920-talet. Den långa utredningsprocessen ledde till att staden 1929 reserverade Riksbyfältet i Bromma för ändamålet. Dränerings- och tilljämningsarbeten påbörjades 1933 genom nödhjälpsarbeten. Påföljande år anordnades en arkitekttävling för utformningen av flyggplatsens bebyggelse. Tävlingen vanns av arkitekten Paul Hedqvist och efter vissa ändringar började byggnationen på våren 1935. Den första bebyggelsen stod färdig våren 1936 och invigdes den 23:e maj av kung Gustaf V. |
År 1946 - 1949 Nybyggnad | |
---|---|
Chatillon- Winbergh (Arkitektkontor) Paul Hedqvist (Arkitekt) |
|
Stockholms stadsmuseum, Bromma flygplats, byggnadshistorisk invententering 1997. (Arkiv) |
År 1955 - 1956 Ändring - ombyggnad |
---|
År 1978 - 1978 Ändring - ombyggnad | |
---|---|
Al-jalusier. | |
Hogstad aluminium AB (Firma) |
År 1997 - 1997 Ändring - ombyggnad, interiör | |
---|---|
Invändig helrenovering. |