STOCKHOLM TRAFIKFLYGET 5 - husnr 1 Ny sökning Tillbaka till sökning
Byggnadspresentation | |
---|---|
1947 - 1949 |
|
Stockholm | |
Stockholm | |
Uppland | |
Stockholm | |
Bromma församling | |
Stockholms stift | |
Ulvsundavägen 185H, Ulvsundavägen 185G, Ulvsundavägen 185E, Ulvsundavägen 185A, Ulvsundavägen 185F, Ulvsundavägen 185D, Ulvsundavägen 185C, Ulvsundavägen 185B | |
Kommunikation - Hangar Kommunikation - Administrationsbyggnad/förvaltning/ kontor Registrerade utan huvudgrupp - Matsalsbyggnad |
|
Handel och bankväsende - Affär och butik Registrerade utan huvudgrupp - Administrationsbyggnad/förvaltning/ kontor Industri - Tvätteri |
Historik |
---|
Inventeringsår 2006
En permanent flygplats i Stockholm var föremål för statliga och kommunala utredningar under hela 1920-talet. Den långa utredningsprocessen ledde till att staden 1929 reserverade Riksbyfältet i Bromma för ändamålet. Dränerings- och tilljämningsarbeten påbörjades 1933 genom nödhjälpsarbeten. Påföljande år anordnades en arkitekttävling för utformningen av flyggplatsens bebyggelse. Tävlingen vanns av arkitekten Paul Hedqvist och efter vissa ändringar började byggnationen på våren 1935. Den första bebyggelsen stod färdig våren 1936 och invigdes den 23:e maj av kung Gustaf V. |
År 1947 - 1949 Nybyggnad | |
---|---|
ABA (Byggherre) Bo Grefberg (Arkitekt) SAS (Byggherre) |
|
Stockholms stadsmuseum, Bromma flygplats, byggnadshistorisk invententering 1997. (Arkiv) |
År 1958 - 1968 Ändring - ombyggnad | |
---|---|
Lastkaj och skärmtak. | |
Kaleb Sjödén (Arkitekt) |
År 1958 - 1968 Ändring - tillbyggnad | |
---|---|
Lägre tillbygnad mot Ulvsundavägen. | |
Kaleb Sjödén (Arkitekt) SAS (Byggherre) |
År 1962 - 1962 Ändring - ombyggnad | |
---|---|
Ombyggnad till lager för NK. |
År 1970 - 1975 Ändring - ombyggnad | |
---|---|
Ombyggnad till varuhus B & W Stormarknad. |
År 1990 - 1990 Ändring - ombyggnad, interiör | |
---|---|
Invändig ombyggnad. |