STOCKHOLM TRAFIKFLYGET 8 - husnr 296 Ny sökning Tillbaka till sökning
Byggnadspresentation | |
---|---|
1947 - 1949 |
|
Stockholm | |
Stockholm | |
Uppland | |
Stockholm | |
Bromma församling | |
Stockholms stift | |
Flygplatsinfarten 2A | |
Registrerade utan huvudgrupp - Administrationsbyggnad/förvaltning/ kontor |
|
Handel och bankväsende - Affär och butik Registrerade utan huvudgrupp - Administrationsbyggnad/förvaltning/ kontor |
Historik |
---|
Inventeringsår 2006
En permanent flygplats i Stockholm var föremål för statliga och kommunala utredningar under hela 1920-talet. Den långa utredningsprocessen ledde till att staden 1929 reserverade Riksbyfältet i Bromma för ändamålet. Dränerings- och tilljämningsarbeten påbörjades 1933 genom nödhjälpsarbeten. Påföljande år anordnades en arkitekttävling för utformningen av flyggplatsens bebyggelse. Tävlingen vanns av arkitekten Paul Hedqvist och efter vissa ändringar började byggnationen på våren 1935. Den första bebyggelsen stod färdig våren 1936 och invigdes den 23:e maj av kung Gustaf V. |
År 1947 - 1949 Nybyggnad | |
---|---|
Bo Grefberg (Arkitekt) |
|
Stockholms stadsmuseum, Bromma flygplats, byggnadshistorisk invententering 1997. (Arkiv) |
År 1955 - 1955 Ändring - tillbyggnad | |
---|---|
Byggnadskroppen förlängs. | |
Chatillon- Winbergh (Arkitektkontor) |
År 1986 - 1989 Ändring - ombyggnad | |
---|---|
Tilläggsisolering med plåt samt ombyggnad/underhåll. |