Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster BJUV BJUV 25:1 - husnr 1, BJUVS KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

BJUVS KYRKA (akt.)
2014-02
Historik
Kyrkan består av ett västtorn, långhus med tvärskepp samt ett rakslutet kor med en tillbyggnad längst i öster i form av en sakristia. Långhuset och koret är kyrkans äldsta delar och kan dateras grovt till 1100-talets andra hälft. Murarna till de äldsta byggnadsdelarna består av tuktad sandsten, troligen Helsingborgssandsten. Absid har troligtvis inte funnits. Tornet, som delvis vilar på kyrkans västra gavel, tros ha tillkommit på 1400-talet. Tornet är smalare än långhuset och kan defineras som ett litet kvadratiskt västtorn till skillnad från ett brett kvadratiskt västtorn med samma bredd som långhuset. Tornets murverk består av fint kluven gråsten med hörnkedjor delvis av tuktade sandstenskvadrar. En större renovering av tornets murverk skedde på 1700-talet då södra och sydvästra fasaderna murades om. På tornets norra sida finns ett trapptorn byggt av tegel i stort format. Ett vapenhus som revs 1822 har också funnits utanför kyrkans sydportal. Möjligen har det också funnits ett vapenhus vid nordportalen. Vapenhusens tillkomsttid och storlek har inte kunnat fastställas men de brukar dateras till sen medeltid. Syd- och nordportalerna är idag igenmurade och varken synliga i fasader eller invändigt. Tvärskeppet, den s.k. nykyrkan, byggdes mellan åren 1799-1800. Nykyrkan byggdes av gråsten och delar av långhusets norra mur revs vid ombyggnaden. År 1867 tillkom en sakristia av tegel på korets östra sida och kyrkans yttertak av blyplåt ersattes med ett spåntak. År 1901 lades taken om igen med järnplåt. År 1939 byggdes en källare för pannrum och förråd vid nykyrkans västra sida. Samtidigt fick kyrkan nya fönsterbågar av trä. Källaren är gjuten av betong och nedgång till källaren sker genom en trappa i en tillbyggnad vid långhusets norra sida. En total omputsning gjordes av kyrkan 1988 då kyrkans murverk dokumenterades.