Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster VÄXJÖ ÖR 8:14 - husnr 1, ÖRS KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

ÖRS KYRKA (akt.)
2006-01
Historik
Örs kyrka omnämns första gången 1273 i skriftliga källor och kan då ha varit en stavkyrka. I den äldre redskapsbod som är uppförd på kyrkogården finns återvunnet virke som kan härstamma från denna kyrka.
Nuvarande kyrkan är uppförd under tidigt 1500-tal som en enkel rektangulär salkyrka. Koret tillkom under 1600-talet och 1791 uppfördes sakristian. Tornet byggdes under åren 1805-07.
Kyrkorummet har tidigare haft ett plant innertak samt triumfbåge. I koret finns framtagna målningar som troligen är utförda under 1600-talet.

Exteriöra förändringar

Tornet uppfördes åren 1805-07 och ersatte då en separat klockstapel. Bottenvåningen hade portaler både åt norr och väster, men den senare blev så småningom omdanad till ett fönster. Under det tidiga 1800-talet, eller möjligen sena 1700-talet, tillkom en sidoingång mitt på långhusets norra sida. Porten var rektangulär och ovanför den satt ett separat halvmåneformat fönster. 1871 förändrades tornets översta del, byggd av trä.
1937 köpte församlingen på eget bevåg in ett stort parti kopparplåt att använda till taktäckning. Både arkitekt Paul Boberg och Riksantikvarieämbetet satte sig emot och förordade istället spåntak, men gav till slut med sig. Det nya koppartaket lades på under 1938.

Interiöra förändringar

En restaurering utfördes 1835-36 och det var troligen vid den som läktaren byggdes, eftersom orgeln tillkom sex sju år senare.
År 1890 gjordes en omfattande restaurering då innerväggarna släthöggs och putsades. Därefter utfördes ”fullständig ommålning och förgyllning.” Inredningen målades i brunt och guld, medan innertakets färgsättning beskrivs som ”grå blå hvitt”.
Vid en mindre restaurering 1931 tillkom glasmåleriet i fönstret över altaret.

Omdömena om restaureringen 1953-54 var blandade och bara försiktigt positiva. Till exempel skrev Smålandsposten om den nyinvigda kyrkan att den mötte besökarna ”i en åtskilligt förändrad skepnad än vad de varit vana vid genom åren – en förändring, som kanske för många vid första bekantskapen betydde en saknad av det gamla, men som säkert även för dem med tiden skall växa in i medvetandet”.
Ett antal gravar påträffades i koret och långhuset. I koret försökte man få fram något av den gamla väggytan som inte hade släthuggits vid restaureringen 1890.
I övrigt var det en omfattande restaurering som skedde, under ledning av arkitekt Hans Lindén, och en rejäl omgestaltning av interiören. Golvet i kyrkan sänktes, samtidigt som det isolerades med ny trossbotten. Kor och vapenhus fick kalkstensgolv och i det senare byggdes en ny läktartrappa. Elvärme och belysning installerades och bänkarna modifierades för att bli bekvämare. Mittgången breddades och den norra sidogången sattes igen. Det östra korfönstret murades igen och det målade glaset flyttades till den södra sidan av långskeppet.
I koret murades ett nytt altare upp och en ny altarring av plywood tillverkades. Där placerades en helt nytt altarskåp av Christian Berg. Några bänkar togs också bort för att utöka koret. I sakristian isolerades golvet och en ny skåpinredning tillverkades.

Genom en donation från en privatperson kunde en stor mosaikutsmyckning utföras i koret av konstnären Sven Ljungberg 1985. Bilden föreställer den sista nattvarden och föranledde en del spekulationer kring somliga lärjungars likheter med vissa samtida politiker. Samtidigt målades kyrkan om invändigt, efter Ljungbergs eget förslag, med svagt gula väggar och blått tak. Färgsättningen utgick alltså från konstverket och konstnärens smak.
Altaret visade sig vara i så dåligt skick att det fick rivas och nytt altare av trä byggdes. Koret fick också tillbaka den gamla altarringen. 1:e antikvarie Karl-Johan Krantz beskrev den dåvarande altarringen som en ”osedvanligt simpel konstruktion som dåligt harmonierar med den omgestaltning som nu skall ske i koret”.