Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster SKINNSKATTEBERG FÄRNA 2:62 - husnr 28, MAUSOLEET VID FÄRNA HERRGÅRD

 Byggnad - Beskrivning

Mausoleet vid Färna herrgård (akt.)
2015-11-23
Historik
1901 ansökte greve von Hermansson hos Kunglig Maj :t om att få inrätta en
enskild begravningsplats på sina ägor. Ansökan bifölls "under villkor att
begravningsplatsen, som bör på övligt sätt invigas, varder av vederbörande utan
församlingens betungande behörigen inhägnad och underhållen".
Det var vid förra sekelskiftet ett uttryck för en romantiserande smakriktning att
låta uppföra ett mausoleum för sin grav på sina ägor. Även naturromantiken hade
vid sekelskiftet en stor spridning i landet med bakgrund i den spirande
urbaniseringen. Platsen som mausoleet är beläget på, intill skog och park vid den
södra ängen på brukets ägor, har en vacker utsikt över Lillsjön och sägs vara den
plats greve Carl Fredrik von Hermansson älskade mest. Mausoleet vid Färna
herrgård representerar genom plats och placering delar av sin tids filosofiska
tankar och värderingar.
1905 stod mausoleet färdigt enligt ritningar, daterade föregående år, av arkitekten
Lars Israel Wahlman. Utmärkande för mausoleet är dess byggnadsmaterial, vilket
består av olika sorters slagg i skiftande kulörer. Den bruna stenen som bildar
stomme och struktur är vanligtvis sällsynt i byggnader. De dekorativa elementen i
mausoleet är utförda i blå, små oregelbundna stenar, så kallade slaggflis.
Slaggstenen, som bildats i masugn vid tackjärnsframställning, torde komma från
brukets masugn i Finnbo utanför Smedjebacken i Dalarnas län. Redan året efter
färdigställandet av mausoleet avled greve Carl Fredrik von Hermansson och hans
aska gravsattes på våren i en urna i mausoleets mellersta krypta. De två kryptorna
på vardera sida om von Hermanssons var avsedda för hans hustru, Adele
Michaelson, och en dotter. Adele ville dock inte begravas på Färna utan gravsattes
istället på Gunnilbo kyrkogård. I samband med hennes död 1926 flyttades även
von Hermanssons urna till Gunnilbo kyrkogård, efter kyrkorådets begäran.
Mausoleets estetik är påverkad både konst- och arkitekturhistoriskt från andra
länder. Wahlman, mausoleets arkitekt, var en av företrädarna för Arts and craftrörelsen
i Sverige varför dessa influenser syns i mausoleets arkitektur.
Karaktäriserande drag för Arts and craft-rörelsen inom arkitektur är hur
byggnaderna ses som helheter anpassade till miljö och omgivning. Det finns inom
rörelsen en respekt för materialen som används och hur de framhävs.
Byggnadsdelarna får gärna vara synliga så både konstruktion och material kan ses
av betraktaren. Det finns tydliga drag av detta perspektiv i mausoleets arkitektur
där slaggstenen får tala sitt eget språk i harmoni med omgivande miljö.