Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster LUND STORA RÅBY 33:18 - husnr 1, STORA RÅBY KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

Stora Råby kyrka (akt.), STORA RÅBY KYRKA (akt.)
2014-12
Historik
Stora Råby kyrka är en medeltida landsortkyrka bestående av ett kvadratiskt, rakslutat
kor i öster, långhus med två valvtravéer, västtorn samt vapenhus i söder. Väster om
tornet står två kraftiga strävpelare som genom strävbågar stöttar upp tornkonstruktionen.

Troligen föregicks dagens kyrka av en träkyrka som uppfördes på 1100- eller 1200-talet.
Den nuvarande kyrkobyggnaden började uppföras på 1300-talet då koret byggdes
i tegel. Sannolikt stod då långhuset i trä kvar väster om korbyggnaden. Förfarandet
tycks ha varit ett sätt att överföra den tidigare byggnadens helighet till den nya. Koret
försågs troligen redan då med fönster mot norr och söder. Mellan 1300 och 1350
uppförs långhuset med stötfog mot koret, vilket kom att få ungefär samma längd som
det tidigare långhuset i trä, men något bredare. Långhuset förses med både syd- och
nordportaler och samtliga gavlar med trappstegsgavlar. I den södra murväggen sätts
två fönster in. Både koret och långhuset hade vid denna tid sannolikt platta innertak.
Fasaderna var oputsade.

På 1400-talet dekoreras kyrkorummets väggar med kalkmålningar. Målningarna
upptäcktes av Theodor Wåhlin vid en restaurering 1909. Troligen utfördes målningarna
av den så kallade Vittskövlegruppen. Under 1400- eller 1500-talet uppförs vapenhuset
i söder med stötfog mot långhuset. Något senare byggs västtornet. Såväl vapenhuset
som tornet byggs till största del i tegel. Möjligen täcks tornets nedre våning av ett
tunnvalv.

I början av 1500-talet slås kryssvalvet i koret och något senare, 1528, förses även långhuset
med kryssvalv. Tornbågen ändras delvis vid valvslagningen i långhuset. Ytterli-
gare lite senare valvslås även tornets nedre våning. Samtliga valv utförs i tegel. Under
1600-talet avfärgas kyrkans fasader i en rosa kulör som sedan kalkades över med gulvit
färg.

I mitten av 1700-talet genomförs en del reparations- och restaureringsarbeten och kyrkan
avfärgas i kalkvitt såväl utvändigt som invändigt. Målare Bengt från Lund förser
kyrkorummet med ”sirliga gardinverk” och altartavlan förgylls. Även bänkarna görs
om.

1805 upprättas ritningar för en ny läktare i kyrkorummet, vilka signeras av arkitekt F
M Piper vid Överintendentsämbetet. Sannolikt uppförs läktaren i samband med detta.
1816 genomförs en del reparationsarbeten på kyrkobyggnadens taklag och murverk.
Bland annat läggs det södra takfallet om av blytäckare L P Lundberg.

1843 uppförs strävpelare till tornet efter ritningar upprättade av Carl George Brunius
för att motverka ”en ganska betänklig öfverlutning åt väster”. Tornet förses då även
med nya järnfönster.

Tornets läktare byggs om 1892 för att hysa den nya orgeln som tillverkats av Sven
Fogelberg i Lund.

1909 genomförs en större restaurering under ledning av domkyrkoarkitekten Theodor
Wåhlin. Kyrkan förses då med ny inredning samt ett nytt vindfång som byggs mellan
de två strävpelarna i väster dit man flyttar entrén.

Arkitekten Eiler Græbe får 1934 i uppdrag att restaurera kyrkorummet. En ny bänkinredning
och altarrund tillkommer och korets östfönster tas upp och förses med en
glasmålning av Helsningborgskonstnären Hugo Gehlin.

1969 genomförs nästa restaurering av interiören. Delar av den fasta inredningen målas
då om, väggarna avfärgas och en ny orgel och orgelfasad byggs. Arkitekt var Torsten
Leon-Nilsson. Under 1970-talet görs flera förändringsarbeten. Klockbocken från 1843
ersätts av en ny, konstruerad av Kjell Lundblad byggkonsult AB i Malmö. 1976 putsas
kyrkan om med hydraulisk puts och avfärgas med kalkfärg. I samband med detta
genomförs en byggnadsarkeologisk underökning. Två år senare tilläggsisoleras valven
med mineralull.

1996–97 genomförs en mer omfattande restaurering av kyrkorummet som avfärgas
och inventarier konserveras samt att en ny värmeanläggning installeras.