Stäng fönster ÖDESHÖG ÖDESHÖG 5:14 - husnr 2, ÖDESHÖGS GRAVKAPELL
Byggnad - Beskrivning
Ödeshögs gravkapell (akt.) | |
2006-01 |
Historik |
---|
Gravkapellet, liksom den nya begravningsplatsen, ritades av Göran Pauli, som var arkitekt vid Kungliga Byggnadsstyrelsen i Stockholm. Ritningarna fastställdes av Kungliga Byggnadsstyrelsen 1924. Till handlingarna hör en arbetsbeskrivning från 1923. Där framgår bl a att byggnaden ska uppföras av tegel på en grund av betong. Tegelmurarna ska putsas utvändigt med grov puts och vitkalkas. Även de rusticerade partierna ska utföras i tegelmurning och pustas som ytterväggen i övrigt. Yttertrappan ska vara av granit på gjuten betonggrund, tak och lanternin täckas med tjärade furuspån och det runda fönstret på ingångssidan ska ha en faconerad ram i driven svartplåt. Fönster ska förses med svagt färgat glas (antikglas) i blyspröjsar. Portarna av furu kläs på utsidan med svartplåt (ev. kopparplåt). I interiören ska taklist och valv målas med matt oljefärg eller putsas som rummets väggar i övrigt. Fönsterkupan ska skära in i valvet och dessutom finns fyra fönster i taklanterninen och ett fönster över altaret. Golvet ska utföras av golvtegel med två stegs förhöjning framför altaret och ett stegs förhöjning utefter sidoväggarna för att erbjuda bättre möjlighet för alla att kunna följa jordfästningsceremonien. Byggmästare blev C A Johansson från Ödeshög. Enligt korrespondensen var det en del kontroverser och osäkerhet under byggets gång. I ett brev skriver t ex kommittéordförande Johan Wernborg att murarna är nästan manshöga och nu ber han att ”Herr Arkitekten” ska ha godheten att skicka detaljritningar på taket snarast ske kan”. Av flera brev att döma, verkar det som om församlingen trott att de första ritningarna man fick var alla som behövdes, men sedan skriver byggmästare, kommittéordförande och arkitekt fram och tillbaka om ytterligare ritningar. I ett brev från den 16 augusti 1926 beskriver arkitekten den målning och dekorering han tänkt sig av kapellets inre: 1. Innerväggarna kalkas i varmt vitgrå färgton med någon brytning i gult. Nedtill 15 cm hög sockel /svartmålad/ av trä eller målad direkt på putsen. 2. Nischen kring altarfönstret dekoreras i svart och grått på vit botten enligt detaljritning. Själva fönstersmygen och en c:a 10 cm bred rand omkring densamma kalkmålas i ren gulockra eller eventuellt med guldbronsfärg. Fönsterbåge och spröjsar i samma färg som smygen. 3. Taklist oljemålas i svart vitt och grått enligt detaljritning. 4. Taket oljelaceras i vitgrå färgton med någon brytning i blått. Taklanterninens inre ytor oljemålas i rent vitt. 5. För altarbordet antependium i svart kläde eller sammet med silvergrå sidenband och broderi i vitt och grått silke enligt detaljritning. På altarbordet krucifix och mässingsstakar av gammal typ. 6. På väggarna 4 à 6 större mässingslampetter av gammal typ för 2 à 3 ljus vardera. 7. Katafalk av trä utföres enligt ritning och målas i svart med vitgrå profiler. Troligen murade man även en rökgång i muren för framtida kamin. Arkitekten skickar även över ritningar till bänkar rymmande 44 platser och skåp. De senare är tänkta att få ett sammanhängande överstycke, så att de ser ut som en inbyggd portomfattning. Framför orgeln och ett förrådsutrymme placeras skärmar i stil med bänkgavlar och ryggstycken. Gravkapellet invigdes 1927. På 1970-talet gjordes en interiör ombyggnad efter förslag från byggnadsingenjör Erik Persson vid Johannes Dahl Arkitektfirma, Tranås. Inför arbetet gjordes uppmätningsritningar. De visar på en planlösning, som i stort sett liknar Paulis originalritning. Altaret flankeras av plats för orgeln och en inbyggnad, troligen desamma som Pauli beskriver. Av uppmätningsritningen framgår det att större delen av utrymmet under gravkapellet var outgrävt, det fanns bara ett kistförvaringsrum som man nådde via en trappa på baksidan. Ombyggnaden innebar att det blev hel källare under kapellet med personalurtymmen, förråd, bisättningsrum och kisthiss. I ceremonisalen gjordes den nuvarande inbyggnaden i sydöst med ett rum för officianten i västra delen. Skillnaden mot idag är att den östra delen, där det är kapprum idag, var avsett för orgeln. Det fanns en ljudöppning i den nya väggen, som i övrigt verkar vara sluten. Organisten använde en dörr ut till vindfånget. I ceremonisalen togs utrymmena invid altaret bort och även själva altaret byggdes om. Nytt golv lades in och bänkar ersattes med lösa stolar. När gravkapellet stod klart 1976 skrev Östgöta Correspondenten att Paulis önskan beträffande färgsättning nu gått i uppfyllelse. Nya lampetter var specialtillverkade hos Fongs i Gränna och utförda av Jan Rendahl, Ödeshög. Golvstakarna var ett verka av Valter Nilsson, Ödeshög och orgeln beskrevs som elektronisk med kyrkton. Mest uppmärksamhet väckte den nya glasmålningen designad av ingenjör Erik Persson, som också ansvarade för restaureringen, och utförd av glaskonstnär Winfried Baier i Tranås. |