Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster KIRUNA JUKKASJÄRVI BANDEL 100:17 - husnr 1, TRANSFORMATORHUS

 Byggnad - Beskrivning

TRANSFORMATORHUS (akt.), Transformatorhus (akt.)
Historik
Abisko östra transformatorstation och stationshus uppfördes 1912-1914 efter ritningar av Folke Zettervall som var chefsarkitekt vid Statens järnvägars arkitektkontor under den tid då en stor del av de svenska järnvägarna elektrifierades.
Beslut om elektrifiering av Malmbanans sträckning från Kiruna till Riksgränsen togs 1908. Bandelen var den första längre bansträckning som elektrifierades i Sverige. Efter att Porjus kraftverk togs i bruk genomfördes elektrifieringen 1915. Det var då världens längsta sammanhängande driftprojekt och sågs av fackfolk som ett tekniskt mästerverk. Elektrifieringen ökade Malmbanans transportkapacitet betydligt och gav ett uppsving åt gruvnäringen. Övergången från ångdrift till elektricitet medförde att en helt ny typ av husbyggnader, s.k. transformator- och omformarestationer måste uppföras utefter järnvägarna. Zettervall varierade de nya husbyggnadstypernas arkitektoniska gestaltning och gav dem oftast en lika omsorgsfull behandling som stationshusen. Den kanske mest säregna gestaltningen av den nya husbyggnadstypen åstadkom Zettervall vid några stationer utmed Malmbanan, Luleå – Riksgränsen, där han i Abisko, Vassijaure och Torneträsk sammanförde stationshus och transformatorstation i en enda byggnad.
1986 blev Abisko östra station förtecknad som byggnadsminnesmärke (numera statligt byggnadsminne). Byggnadens stationsdel, som är i privat ägo, är sedan 2004 skyddad som byggnadsminne enligt kulturmiljölagen (1988:950).
Källa: Revidering av skyddsbestämmelser, Riksantikvarieämbetet, 2020-03-02, Dnr RAÄ 2019-2341