Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster HÄSSLEHOLM BRÖNNESTAD 26:1 - husnr 1, BRÖNNESTADS KYRKA (MARIAKYRKAN)

 Byggnad - Beskrivning

BRÖNNESTADS KYRKA (MARIAKYRKAN) (akt.)
Historik
Brönnestads kyrka uppfördes troligen under senare delen av 1100-talet enligt
traditionellt romanskt byggnadsmönster med långhus, smalare och lägre kor samt
halvrund absid i öster. Enligt den lokala traditionen bekostades kyrkbygget av Segud
eller Segut, en adelsman som i senmedeltida källor också uppges ha gett donationer till
prästgården. Möjligen rör sig detta om ett tidigt patronatsförhållande, vilket i övrigt
inte känt även om en starkt koppling åtminstone tidvis funnits till ägarfamiljerna på
Hovdala slott som bland annat kom att anlägga gravkammare under kyrkan under
1500-, 1600- och 1700-tal (se nedan). Kyrkan är helgad åt jungfru Maria och går
allmänt under tilltalsnamnet Mariakyrkan.

Den ursprungliga kyrkobyggnaden hade ingångar i norr och söder och utöver
absidens hjälmvalv plant innertak eller öppen takstol. Vid okänt tillfälle senare
under medeltiden tillkom ett vapenhus framför sydportalen och kring 1440-talet slås
kyrkorummet med kryssvalv som förses med kalkmålningar. Runt samma tid men
mest sannolikt något senare påbörjas ett tornbygge i väster som emellertid avstannar
och tornets nedre del införlivas istället i långhuset. Det är troligen även under
senmedeltiden som kyrkan putsas för första gången.

Någon gång under 1500-talet tillkommer ett stickbågigt fönster i korets sydfasad och
1588 får kyrkan sin första predikstol. Fönstrens omfattningar är troligen rödmålade
vid denna tid men målas liksom dörromfattningar och hörnkedjor sannolikt i
kvaderimitation med kimrök under 1600-talet. Under detta århundrade tillkommer
även sluten bänkinredning, en gravkammare inrättas 1674 under koret för Jens
Mickelsen på Hovdala slott med hustru och 1691 uppförs en korsarm i norr med
underliggande gravkammare för kyrkoherde Hartman med familj. I samband med
detta muras nordportalen igen, en läktare uppförs på långhusets norra sida och
predikstolen förses med baldakin.

1734 rivs absiden i öster och ett nytt rakt avslutat kor uppförs året därpå öster om det
romanska koret. Även under denna byggnadsdel inrättas gravkammare, nu för familjen
Ehrenborg, ättlingar till Jens Mickelsen som kom att inneha Hovdala slott fram till
att det på 1900-talet exproprierades av staten. I samband med korförlängningen
tillkommer även stickbågiga fönster i långhusets och korsarmens västfasader.
1766 installeras ny altaruppsats och predikstol av Johan Ullberg, 1781 ersätter en
prästingång i nya korets sydmur den tidigare i norr och 1794 tas ett fönster upp på
sydfasaden väster om vapenhuset.

1871 genomförs omfattande arbeten när vapenhuset rivs, södra korsarmen
uppförs och fasaderna omgestaltas med enhetlig nock- och takfotshöjd,
takfotsgesims i gult tegel, nya och fler fönster samt upptagande av västportal.
Kyrkan får därmed sin korsformiga plan och sin symmetriska nyklassicistiska
fasadgestaltning. För ritningarna stod arkitekt Otto August Mankell.
Tre år senare uppförs en orgelläktare i södra korsarmen och ny orgel
införskaffas, 1880 förses altaruppsatsen med nuvarande altartavla och 1896
genomförs en invändig restaurering där bänkinredningen byts ut, golvet läggs om
och tre järnkaminer installeras. Det är oklart när nuvarande taktäckning
av tegel tillkommer, men en inspektion av takstolarna 1917 skulle kunna vara
ett bärighetstest inför byte till tyngre taktäckningsmaterial. På en lavering som
troligen utförts av Carl Gustav Gottfried Hilfelings under slutet av 1700-talet
framstår kordelen och norra korsarmen vara täckta med spån och långhuset plåttäckt,
troligen med blyplåt, vilket också uppges vara taktäckningsmaterial i ett försäkringsbrev från 1867.
Vid ombyggnaden 1871 ska åtminstone delar av kyrkan belagts med asfaltspapp och
på ett fotografi från 1904 är de synliga delarna från sydväst belagda med plåt.

1935–36 genomförs den senaste större restaureringen under ledning av
domkyrkoarkitekt Eiler Græbe. Läktaren i södra korsarmen rivs och ny orgel
bakom den bevarade fasaden uppsätts istället på ett podium i norra korsarmen. I
södra korsarmen inrättas en hall med mindre förråd och nedgång till det pannrum
som inrättas i källare i och med att centralvärme installeras. Korsarmarnas och nya
korets tidigare pappspända tunnvalv i trä reveteras och vitkalkas liksom övriga valv
och väggar. Även i långhusets västra del rivs en läktare och ersätts av ett vindfång
med glasade dörrar. Den trävägg som avgränsade sakristian bakom altaret rivs,
bänkinredningen byggs om och flera inventarier rengörs och/eller målas.

Elektriska bänkvärmare installeras på 1950-talet och 1963 införskaffas ny orgel.
De kalkmålningar som delvis påträffats men av främst kostnadsskäl kalkats över
vid Græbes restaurering friläggs och konserveras 1980–81 av konservator Våga
Lindell-Andersson. Under samma period får kyrkan nya fönster. 1989 restaureras
altaruppsatsen och vid en utvändig putsrenovering 1992 påträffas äldre exteriör
bemålning. 2003–04 konserveras flera inventarier. 2007–08 förses den medeltida
klockstapeln med sprinklersystem, bänkradiatorerna byts ut och larmsystemet ses över.