Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster GÖTEBORG KYRKBYN 732:54 - husnr 4, LUNDBY NYA KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

LUNDBY NYA KYRKA (akt.)
2006-08-15
Interiörbeskrivning
Den yttre röda putsen på klocktornet och fasaden följer med in i kyrktorget/foajén.
Kyrkporten leder in till en centralhall (väggar av röd puts) som i sin tur leder in till byggnadens olika funktioner. Rakt fram leder tre stora dubbeldörrar in till kyrkorummet. Från hallen leder en trappa upp till läktaren och ner till undervåningen med förrådsutrymmen och en krypta. I de båda lägre byggnadsdelarna finns församlingslokaler och kontorsrum. Väggen mellan samlingssalen norr om kyrkorummet kan skjutas undan för att utöka platsantalet i kyrkorummet.

KYRKORUMMET är traditionellt orienterat med koret och korabsiden placerat mot öster. Väggarna är avskalat vita och släta väggar utan profilering och utan skuggverkan också taket är vitt. Inredningen är antingen av ek eller av kalksten. Som i en basilika höjer sig mittskeppet över de båda sidoskeppen och ger rummet volym och rikligt med dagsljus genom kleristoriets ljust färgade glas. I övrigt är långhuset inte avdelat. Koret är däremot tydligt avgränsat från långhuset genom sina två steg högre golvnivå. Det är väl upplyst genom de glasade partier som sträcker sig från golv till tak på ömse sidor om altaret och genom de trettio små fönster som är jämt fördelade över absidväggen. En stor rund altartavla föreställande korset som en öppen dörr, av konstnären Lars Huck Hultgren, hänger högt över altaret. Bänkarna är originellt utformade och byggda i vinkel där de främsta bänkraderna är kortare och nästan omsluts av de bakre. De står traditionellt uppdelade i två kvarter. I väster finns en rymlig läktare med branta gradänger och fasta bänkar. Läktarfronten är vit och rundad i sin mittdel. Kyrkorummets strama arkitektoniska utformning kontrasteras av altartavlan och nummertavlornas naiva uttryck.


Hela kyrkans GOLV är belagt med kalksten och korets golv ligger två steg högre än långhusets.

Tre stora DUBBELDÖRRAR av klarlackad ek leder in till kyrkorummet.

Kleristoriet, högst uppe vid taket utgörs av tjugofyra färgade FÖNSTER, färgerna är blåa längst bak vid läktaren och övergår sedan gradvis i gult ju närmare koret man kommer. Koret belyses genom två höga fönster på vardera sidan om koret. Absiden har 30 små fönster i olika blå nyanser. I västgaveln sitter ett rosettfönster med glasmålning i flera starka färger av konstnären Arne Charlez. Två FÖNSTER mellan långhuset och kapprummet sitter på var sida om ingångsdörrarna.

VÄGGARNA är slätputsade och vitmålade i kor och långhus.

TAKET över koret är målat i guldockra och belyses med starka lampor. I mittskeppet är taket slätt och vitt med vitmålade ribbor jämt fördelade över ytan. I sidoskeppen sitter glest placerade ribbor på takets vita tyg med små försänkta lampor jämt fördelade över taket.

Koret är tydligt avgränsat från långhuset genom sina två steg högre golvnivå. Det är väl upplyst och avslutas med absidväggens rundning.

En stor rund ALTARTAVLA föreställande korset som en öppen dörr mot bakgrund av en blomsteräng, hänger högt över altaret. Altartavlan är utförd av konstnären Lars Huck Hultgren


ALTARET är av granit och uppbyggt av tre grova stenskivor. Altaret är formgivet av konstnären Annika Steen.

ALTARRINGEN är femdelad. Den är av ek och genombruten med stoppade knäfall som är klädda med trött tyg.

DOPFUNTEN är av granit med raka sidor och avslutas med en avsmalnande överkant av mörkare sten. Ett kors finns ingraverat i stenen. Den är utförd av konstnären Annika Steen.

PREDIKSTOLEN är enkelt utformad och femsidig med raka sidor av klarlackad ek. Varje sida är uppbyggd med en ram med fyllning.

ORGELN är placerad på långhusets norra sida vid koret. Orgel fasaden är utförd i ek med två piphus asymmetriskt placerade över det betydligt smalare spelbordet. Flera rundbågade öppningar i piphuset visar pipor av metall.

BÄNKARNA är originellt utformade och byggda i vinkel där de främsta bänkraderna är kortare och nästan omsluts av de bakre. Bänkarna är av ek med rektangulära sidostycken uppbyggd med en ram med fyllning. Sitsarna och ryggstöden är stoppade och klädda med rött tyg. Bänkarna är traditionellt uppdelade i två kvarter.

LÄKTAREN sitter högt placerad i väster och saknar orgel. Läktarfronten är rundad i sin mitt del. Golvet på läktaren är belagt med ekparkett. Branta gradänger i fem rader sträcker sig upp mot rosettfönstret. Gradängerna har fasta bänkar av ek med stoppade sittsar och ryggstöd som är klädda med trött tyg.

ÖVRIGT
Över varje bänkkvarter hänger en armatur i form av en cirkel i mässing som bär 20 små lampor.

Nummertavlorna kröns av skulpturer föreställande Den gode herden och Modern med barnet. Av konstnären Lars Huck Hultgren.

Som votivskepp står ostindiefararen Götheborg mot den södra långväggen.