Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster GÖTEBORG SKÅR 30:1 - husnr 1, SKÅRS KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

SKÅRS KYRKA (akt.)
2006-04-10
Interiörbeskrivning
Kyrkan har en sydväst-nordostlig orientering med koret i en absid åt nordost. Vapenhuset ligger mellan kyrkan och församlingslokalerna, nordväst om kyrkorummet. I sydväst ligger en kyrksal som kan avdelas från kyrkorummet med en vikvägg, och i nordväst ansluter ett sidoskepp bakom en pelarrad.

Kyrkorummet är ganska litet men luftigt och har en anslående takhöjd för en småkyrka. Det branta taket vilar på kraftiga blåmålade limträbågar. Rummet vänder sig inåt, ljusinfallet sker genom högt placerade fönster som inte medger någon visuell kontakt med omvärlden.

Kyrkan är sparsamt dekorerad, uttrycket bygger på rena ytor och enkla former. Trä, tegel, klinkers och glas är de dominerande materialen. Rummets färgsättning går i blått, vitt och brunröda nyanser vilket skapar ett visuellt enhetligt och lugnt rum. Byggnadens volym och plan leder tanken till en medeltida sockenkyrka, samtidigt som formspråket hämtat mycket ur 1950-talet. Koret ligger i en absid, med en hög spetsbågig öppning in mot kyrkorummet. Band av takfönster släpper in ett ymnigt ljus över det enkelt utformade altaret.

Längs den södra (sydöstra) långväggen har alla fönster glasmosaiker av konstnären Joël Mila. De mångfärgade fönstren med bibliska motiv är kyrkorummets mest framträdande utsmyckning. Mila var en flitigt anlitad kyrkokonstnär, och hans verk i Skårs kyrka får ett särskilt intresse då han var bosatt i församlingen.

De stora limträbågarna, glasmosaikerna och korpartiets utformning dominerar det första intrycket av kyrkorummet.
_______________________________________________________

GOLVET i långhuset är täckt med terrakottafärgade klinkers med vita fogar. Golvet är lagt med kvadratiska plattor och band av mindre, rektangulära plattor. Mattan i mittgången är enfärgat brunröd. Golvlist saknas. KORGOLVET är täckt med rektangulära kalkstensplattor.

VÄGGARNA är av fasadtegel i olika röda, orange och brunsvarta nyanser, vilket ger de i övrigt odekorerade fasaderna en levande yta. Fasaderna är murade i löpförband med ½-stens växelvis förskjutning och vitt fogbruk.

De kraftiga TAKSTOLARNA är ett av rummets mer dominerande inslag. De består av limträbågar målade i ljust blått och sträcker sig från golvet till taknocken. Limträbågarnas mjukt svängda insidor ger rummet en hög spetsbågig form, som följs upp i korväggens utformning. INNERTAKET är av vitmålad träpanel. Panelen är lagd i rummets längdriktning och den får en än tydligare horisontell struktur av kraftigare ribbor som är satta med regelbundet avstånd i hela takfallen. Det stora taket och takstolarnas form sätter stark prägel på rummet.

I mötet mellan vägg och tak löper en rad med smala FÖNSTER. På den norra sidan är de av klarglas, medan södra sidans fönster består av GLASMOSAIKER av konstnären Joël Mila. I den bakre delen av kyrkorummet finns även två större fönster med glasmosaik av samme konstnär. De två större fönstren samt de fyra smala fönstren över och närmast dessa invigdes 1964, medan de övriga tio är från 1966. Fönstrens placering och glasmosaikerna gör att kyrkorummet saknar utblickar.

Kyrkans INNERDÖRRAR är av lackerat trä. De flesta har stora partier av klarglas och spröjsar.

KORET ligger två steg över långhuset. Trappstegen och korgolvet är täckt med rektangulära kalkstensplattor. Korväggen av fasadtegel har en grund ABSID med en spetsbågig triumfbåge som accentuerar rummets karaktäristiska form.

ALTARET står mot östväggen. Det är gjutet i betong med raka, odekorerade sidor och kröns av en slipad kalkstensplatta. Kalkstensplattan användes tidigare i Evangeliska Brödraförsamlingens kyrka på Kungsgatan 45 och skänktes till Skårs kyrka 1959. Över altaret sitter ett stort väggmonterat KORS i kalkad ek. Korset är av latinsk typ, enkelt utformat och tillverkat av Sarjo snickeriverkstad i Göteborg år 1959.

ALTARRINGEN tillkom 1998 och är ritad och utförd av inredningsarkitekt Lennart Järkil. Den är av lackerat trä och består av två sektioner placerade på var sida om altaret. Knäfallet är stoppat och klätt med brunt tyg.

PREDIKSTOLEN i ek, betong och kalksten ritades av kyrkans arkitekt Johan Tuvert. Den är byggd över trappan (i mötet mellan kor och långhus), och placerad söder om altaret. Formen är kubistisk med raka sidor av betong. Framsidans sockel är av röd kalksten. Korgen är av ek med raka sidor och en indragen överdel med ett snedställt pulpetbord. Träarbetet utfördes av Sarjo snickeriverkstad 1959.

DOPFUNTEN i ek står norr om altaret. Den är enkelt utformad och består av fyra skivor av trä som sammanfogats i en korsform. Funten smalnar av uppåt, ovansidan har en rundad fördjupning för dopfatet i silver. Skålen är från 1951, stativet tillverkades av Åke Andrén (församlingsbo) 1982 efter ritning av inredningsarkitekt Lennart Scheuer. Ritningen gjordes redan inför kyrkans uppförande men förverkligades inte förrän 1982. Den ersatte då den gamla dopfunten i sten. Vid dophörnan står även en ljusstake i trä utförd i samma stil som dopfunten.

KYRKORUMMET är öppet och luftigt, med ett nära symmetriskt ljusinfall genom fönsterband och korets takfönster. Rummet saknar dock utblickar, då fönstren är högt placerade och/eller har heltäckande glasmosaik. I nordväst ansluter ett SIDOSKEPP, avdelat från kyrkorummet med en pelarrad. Pelarna är placerade där takstolarna går ner mot golvet. Längst bak i rummet finns en mindre KYRKSAL som går att avdela från kyrkorummet med en vikvägg. Golvet i denna del täcks av en beige linoleummatta. Vid den sydvästra fasaden leder en trappa i trä och svart smide upp till våningsplanet ovanför kyrksalen. Taken i sidoskeppet och kyrksalen är sänkta och klädda med vitmålad träpanel.

Kyrkorummet har två BÄNKKVARTER. Bänkarna är enkelt utformade med raka gavlar. De är målade i blått, en något mörkare nyans än takstolarna. Dynorna i bänkarna är klädda i ett rödbrunt tyg.

Över bänkkvarteret hänger sex stycken LJUSKRONOR, tillverkade av Hans-Agne Jakobsson i Markaryd år 1959. Stommarna är av mässing, de har två ljuskretsar med sex glober i rökfärgat glas över de tre i den nedre kretsen.

ORGELN står i den bakre delen av kyrkorummet, vid den södra väggen. Den är byggd av Magnussons orgelbyggeri i Göteborg år 1960. Den har en enkel utformning med raka sidor. Överdelen och nederdelens yttersidor har vitmålade speglar med ljusblå inramning. Överdelen har luckor för piporna, som är placerade i tre sektioner med en lägre mittendel. Längs väggen bakom orgeln finns träpipor placerade på rad. Nederdelens framsida, med spelbordet, är i ljust trä. Spelbordet i ljust omålat trä är placerat på fasadens nedre del.

SAKRISTIAN ligger i anslutning till korets norra hörn. Väggarna är av vitmålat tegel, på golvet ligger en beige linoleummatta och taket är inklätt med vitmålad vävtapet. En enkelt utformad piscina i sten sitter på väggen mot kyrkorummet.

VAPENHUSET ligger mellan kyrkan och församlingslokalerna. Den har karaktär av foajé. På golvet ligger samma typ av klinkers som i kyrkorummet, väggarna är av fasadtegel. Ett flertal dörrar i ljust lackerat trä leder vidare till andra delar av byggnaden.

ÖVRIGT

Den välkände kyrkokonstnären Joël Mila var bosatt i området och tillhörde Skårs församling. Förutom kyrkfönstren har Mila också utfört en målning i sidoskeppet.

KORMATTAN av ylle i röllakansteknik med spetsbågeformationer är komponerad av Boel Grill och vävd på hemslöjden i Borås 1970.

Flera av inventarierna har tillkommit för insamlade medel, och i vissa fall även av insamlat material. Det gäller t.ex. en del av silvret i dopfatet samt en del koppar i storklockan. Ekträet till dopfunten skänktes av Magnussons orgelbyggeri.