Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster STOCKHOLM GAMLA ENSKEDE 1:6 - husnr 5, UPPSTÅNDELSEKAPELLET

 Byggnad - Beskrivning

UPPSTÅNDELSEKAPELLET (akt.)
2007-04-03
Interiörbeskrivning
Det slutgiltiga kapellrummet utgörs av en drygt 18 meter lång och 7 meter bred rumsvolym med en takhöjd av något mer än 11 meter. Golvets och väggarnas färg är helt hållen i vitt, medan taket är målat i vitt och blåsvart. Den enda övriga färgaccenten i den fasta inredningen utgörs av det rödbruna altaret. Ett stort fönster mot söder svarar för den enda naturliga ljuskällan och tillskottsbelysning kommer från tre ursprungliga taklampor och flera kandelabrar för stearinljus.
En mycket smal del av byggnadens västra kortsida är indelad i fyra våningar. I källarplanet finns bl.a. utrymmen som redan från början inrymde värmeanläggning, och på samma plan som kapellrummet inreddes ett litet rum för de sörjande. På våningen ovanför ställdes ett långsmalt rum i ordning för officianten och allra högst upp placerade Lewerentz orgel- och körläktaren. De fyra våningarna sammanbinds av en spiraltrappa i byggnadens nordvästra hörn.
Invändigt tycks de flesta rummens väggar ha finputsats och spacklats med marmorstuck eller kalk för att få en hård yta som kunde slipas så att den liknade marmor. Avfärgningen gjordes sedan med vaxfärg. Av arbetsbeskrivningen för stuckarbeten på kapellet framgår att officiantens rum ursprungligen var tänkt att få en påkostad stuckdekorering i taket och ett golv av marmormosaik, vilket dock aldrig utfördes. Det fanns även planer på att orgelläktarens golv skulle utföras av cementmosaik, en detalj som inte heller den realiserades.

Flera konstnärer anlitades för uppgifter i Uppståndelsekapellet. En av dem var skulptören Ivar Johnsson, som utförde altarets krucifix.
Konstnären Karl Dahlqvist utförde figurerna runt altarbaldakinens stuckfris. Ut mot kapellrummet framställs en scen ur Lukas evangelium, där Kristus uppväcker Jairus dotter från döden och säger: "Gråten icke; hon är icke död, hon sover." På baldakinens tre övriga sidor framställs ytterligare scener ur Jesu liv.

Golv: Ursprunglig, vit marmormosaik lagd i mönster.
Ursprungligt postament för altaret, av vit marmor lagd i mönster.
Sekundära varmluftsventiler utefter golvets långsidor.

Väggar: Puts, överdragen med ursprunglig, vitaktig marmorstuck.
Kortväggen mot väster är gråvitmålad, troligen 1970 med lackfärg. Ursprungligen likadan som övriga väggar.

Tak: Ursprungligt, plant och vitmålat brädtak med synliga, vitmålade takbjälkar.
Brädtaket täckt med ursprunglig, dekorationsmålad väv i indigo och vitt. Troligen ej ommålat.

Fönster: Ett ursprungligt, tredelat av stuck mot söder. Dubbla glas. Rutorna är tvådelade och troligen insatta i träbågar. Ej öppningsbart. Buret av fyra volutkonsoler av stuck.


Källa: Skogskyrkogården Stockholm Uppståndelsekapellet Byggnadshistorisk Inventering 1995, Hedvig Schönbäck, Stockholms Stadsmuseum. Texten bearbetad av Lisa Sarban.